Skola om kbltravare

Fenestra

Trådstartare
Vet inte om dressyrgnägg är rätt eller om tråden ska ligga på dressyr.

Skaffade mig i höstas en kbltravare som "komma igång häst", nu har vi haft brutalt mkt snö så han har fått ta det lugnt hela vintern.

Har nu börjat sätta igång honom och han är helt oskolad. Det är fort fort fort som gäller, taktar i skritten och ligger på hela tiden. Ska du vända honom så viker han sig helt åt vänster samt är stel som en pinne åt höger och kör en travvändning..
Tanken är att bara skritta igång honom, dels för att börja bygga rätt och för att få honom att förstå att det är inte full sula som gäller.. Rider ej på bana..

Har också testat att tömköra honom och han är rel lugn så länge jag befinner mig innanför honom, hamnar jag rakt bakom så laddar han..

Nu undrar jag om ni har ngr goda råd gällande bla tömkörningen?
I dagsläget har jag använt vanlig tömsättning. Skulle önska att han blev längre och lägre, han stjärnkikar inte men blir hög och kort. Likaså behöver han hjälp till en långsammare takt där han vilar lite mer .. Han behöver länga hela sin överlinje och komma upp över ryggen.

Väldigt lätt och enkelt, mestadels skritt och halter samt också ngr travövergångar. Skritten är fin på töm och han är ändå väldigt rörlig i kroppen.

Själv är jag ringrostig men har faktiskt börjat rida lektion på ridskolan för att få igång min kropp som är svag.. Bra med förlåtande hästar:D

Förhoppningen är att på sikt kunna starta lätt klass i dressyr men det är en lång väg dit.

Han är behandlad innan jag började skritta honom och terapueten hittade inga låsningar men han skjuter över mig åt vänster en del och jag tycker att han ser ut att vara mer musklad i höger sida av ryggen..

Tar tacksamt emot tips och råd så jag kan lägga upp bästa möjlig träning för oss båda:)

Sv: Skola om kbltravare

Hello!
Grannen har skaffat sig en kallblodstravare för ett tag sen och nu har vi börjat tömköra den. Vi provade på en gång att sätta tömmen in genom den översta stora ringen till och igenom bettringen från utsidan och tillbaka till en ring som sitter lägre. Detta är huuur bra som helst på honom. Han blir superfin och slappnar av i underhalsen, vilar på steget och frustar! Han har lätt för att bli hög i formen, lite stampig/stapplig med framfötterna som han slänger ner i backen och lite stressad pga sänkt rygg och missförstånd. Men detta var optimalt. Prova det, låt den stå lite inspänd på den tömsättningen, sätt sedan igång lugnt och försiktigt. På volt.

Mvh M

Vore kul att få höra ibland hur det går för er.
Jag har själv ett kalllbolodsto som jag rider, har nu börjat rida för tränare,har hittills endast skogsridit. Vi ska oxå börja tömköra, jag har aldrig gjort det själv, ska bli spännande.
Lycka till.

Hej och tack för era svar!

Blir det inte lätt att han ´kryper bakom med den tömsättningen? Att det blir en liten gramaneffekt?

Det är som sagt en längre överlinje och lägre form som du beskriver som jag behöver på honom.. Tror att det också ska få honom att slappna av bättre mentalt..

Han är i övrigt en riktigt myspropp som pratar så fort han hör oss och är så känslig och lyhörd.. Man leder och visar med ett lillfinger allt man vill:love:

Jag har också en Kallblodstavare som är ny. Jag kör med låg tömsättning, från bett igenom nedersta ringen och runt bakdelen när jag tömkör på volt. Skrittar och travar lite uppsuttet, han är också jättestel i vänster varv på volt.

Jo fast detgör inte så mycket! Då kan du påverka den ordentligt så att när du gör förhållningar så förstår den lite bättre. Men det är ju meningen att msn ska börja jobba hästen utifrån den formen, tex öka/minska volt, övergångar skritt, trav, öka å minska steglängd, gå rakt fram osv. Efterhsd blir formen längre och hästen accepterar bettet. Det bästa är att prova!! :) lycka till.

Tack:)

Skritten ute går bättre och bättre. Nu kan han skritta hemifrån men det taktas en del på hemvägen men mkt beroende på att vi vänder och många travare är ju vana vid att man gör så på ex rakbanan..

Ska åka till ridhuset snart och tömköra så får vi se hur det går, för blött i våra hagar nu och jag vill inte vara ute på byn utifall att han skulle bli för pigg.

Nu skriver jag av egen erfarenhet, ingen vedertagen regel. Nordsvenska hästar är urhästar, de har ett eget huvud och man måste låta dem vara med på det man gör. de vill vara delaktiga och vara med i samspelet i ridningen. skritten bör du inte göra mkt åt, en travarnordis bör få skritta som den vill enligt vad jag erfarit iallafall. lägg träningen på övergångar mellan gångarter och ha gott om tid å glädje i det du gör. tänk på att man kan bli för stark i handen när man tömkör eftersom tyglarna blir så långa, var uppmärksam med att ge efter och berömma mkt. En nordis vill ha mkt beröm för. Att växa, de blir aldrig mätta på godis å eftergifter. lycka till, fråga hästen vad den vill, ofta...

Intressant!

Han är absolut den snällaste häst jag haft! Han är väldigt känslig och vaken på ett mkt bra sätt och när du säger det så är han väldigt "medveten" hela tiden. Så otroligt lätthanterad!
Han blir också alltid lika avkopplad efter vi varit ute även om det bara är en kort kort promenad så står han med lååånga hängläppar när man borstar honom efteråt.. Stretch efteråt är också mkt populärt framförallt när man gör stetchövningar åt sidan och buga då det finns lite äpple att få då:love:
Mina andra hästar är också snälla men han vill så gärna göra rätt så att han kryper nästan ur skinnet för att behaga.

En sak till som jag undrar över om det är typiskt för kbltravare och det är hur väl han rör sig genom kroppen.

Han är oliksidig visst men han rör sig otroligt mkt genom ryggen och så mjukt! Väldigt bekväm att sitta på då han rör sig nästan kattlikt..

Ngt som är typiskt för kbltravare?

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 734
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har sedan många år tillbaka (15 kanske?) haft perioder där jag blir ofantligt trött. Nu pratar vi inte lite sliten, utan nästan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 762
Senast: Aliide
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar