Skola om en fd travare till en ridhäst.

Cascade

Trådstartare
Hej!

Jag ska börja ta hand om och rider en 10 årig föredetta travare. Det är ett sto som enbart blivit riden max 10 gånger. Hon är jätte snäll i all hantering samt inga problem gällande sadel och träns.

Men var ska man börja? Red henne idag och vi körde mycket skritt och lite trav. Tränade mycket på att få henne att lyssna på hjälperna, övergångar, halter och böjda spår. Provade även att köra några framdelsvändningar. Vilket gick jätte bra. Hästen lyssnade och förstod vad den skulle göra. Jag kör med mycket berom (klappa och med röst).

Hon kan inte galoppera speciellt bra än. Kan lite halv knapert fatta galopp i ena varvet. Så jag undrar om ni har något schema man kan gå lite efter. Vad ska hästen lära sig först och vad kommer efter?

Tidigare har jag haft en väl utbildad häst som i princip kan allt. Nu vill jag ta en utmaning och få utbilda en häst.

Tar tacksamt emot alla tips och övningar jag kan få!

Jag rekommenderar varmt tömkörning! Hästen är van vid det och du kan lära in röstkommandon. Själv började jag i lite fel ände med min... Jättebra att du kollar av hjälperna så att hästen är med. Min förstod inte skänklar alls så jag använde tygeln att lägga på halsen (ungefär som en töm), skulle vi vänster la jag vänster tygel mot halsen och lättade i höger och det förstod han. La till skänklarna försiktigt men tydligt och använde min vikt så att han skulle koppla sambandet ;) Använde mycket röst och berömde för minsta lilla han gjorde rätt. Även om det bara var ett halvt rätt, han försökte men kom inte ända fram.
I mitt fall började jag på tok för tidigt med galopp och fattningar. Bättre att vänta tills hästen är starkare och hålla sig till trav och skritt uppsuttet och börja med fattningar på töm.

Bommar är suveränt att använda sig av! Min häst var livrädd för dem i början men de hjälpte oss en hel del i traven att stoppa upp lite och få lite lyft istället för att bara älga på. Två bommar räckte långt för oss när vi började med det :) Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka