Skola in häst på lösdrift?

m9s3

Trådstartare
Behöver hjälp av alla kloka bukemänniskor!

Har alltid haft häst på stall men har läst på en del om lösdrift tack vare en stallkompis och går nu i tankarna att testa att ha pollen på lösdrift. Tävlar och tränar relativt mycket i hoppning, men då aktiva trav- och galopphästar verkar fixa lösdrift tycker jag att det inte borde vara några problem för min polle (så länge som han verkar trivas emd det) :) Tålamod är en bristvara vilket gör att jag är rätt sugen att prova NUU (finns en lösdrift i stallet där jag står så borde gå att ordna enkelt), men inser att januari kanske inte är den bästa månaden att helt plötsligt "slänga ut" han på lösdrift? Han går i nuläget ute ca 10-14 h/dag och står inne i stall där temperaturen ligger kring 5 grader, är spårklippt och täckad. Har varit en varm vinter hittills och enligt väderprognoserna ska det hålla sig mellan -5 och -10 de närmsta två veckorna, är alltså inte snorkallt.

Behöver hjälp nu av alla kloka människor, kan (bör) man vänja in en häst på lösdrift i januari och hur går man i så fall tillväga?

Sv: Skola in häst på lösdrift?

Såhär tänker jag: Hästen klarar ju att gå i hage nästan halva dygnet i hagen i vanliga fall, eller hur? Vad tror du kommer att hända av ett halv dygn till?
Troligtvis ingenting, mer än att pålle kanske blir förundrad över nya rutiner och kanske det nya stället då om ni flyttar :)

Sen kan det vara så att de inte förstår från en början att man kan gå in och sova i vindskyddet när som helst..det brukar ta ett par dagar och hästen kanske är lite tröttare än vanligt, men de ställer om sig fort

:) Är lite så jag har resonerat, skönt att höra att det finns nån till som resonerar lika!

Ja men när vi fixade lösdrift var det ingen större skillnad för våra hästar. De fick helt enkelt inte komma in i stallet längre och de vande sig väldigt fort. Vi hade våra ute 12 timmar om dygnet innan så det blev bara lite extra och de var ingen som verkade må dåligt av det. I början stod de ofta vid grinden runt kvällen då och undrade när de skulle få komma in, men de slutade så fort de vande sig vid de nya rutinerna :) Nu var ju inga av våra hästar varken täckade eller klippta men eftersom din häst går ute med täcke och är klippt dagtid ska det ju inte vara någon skillnad nattetid :) Kul att fler funderar på tanken kring lösdrift! Jag upplever mina hästar mycket lugnare och stabilare i psyket sedan de står på lösdrift och det är kanon ^^

Jag tror det skulle gå jättebra att släppa honom på lösdrift redan nu. Som någon nämnde innan så kan ju hästen vara lite tröttare till en början, men de vänjer sig fort! Min häst har varit ganska stressad och "rörig" i boxen så jag valde att testa lösdrift och har nu fått en helt annan häst! Inte alls stressad och orolig utan lugn och harmonisk (utan att vara "slö" i ridningen). Jag är så himla glad att jag tog beslutet att flytta ut honom på lösdrift. :)

Svarar bägge: :) Härligt att höra alla positiva erfarenheter och att jag inte verkar ha fått korsdrag mellan örona helt ;) Blir nog till och ringa stallägaren nu och kolla möjligheterna att använda lösdriften på gården *lite nervös*

En nackdel med att sätta en häst på lösdrift i januari är att hästarna är broddade (antar jag?) så det kan innebära en högre skaderisk. Dessutom kan det vara svårt för en lågrangad häst att få tillräckligt med mat. Så bäst är givetvis att släppa ihop dem när det är varmare. Men om din häst redan känner de han ska gå med borde det inte vara något problem. Kylan klarar han säkert bara han får mat.

Det där med skador av broddar går ju att överväga med fläkskador om de inte går med broddar i hagen? Nu har vi ingen is, men heller inga skodda hästar så det går ju inte då. Men förr var alla våra hästar skodda vi hade då och det gick ju inte att brodda av och på broddar på 14 hästar varjedag. Så det är klart vi lät de sitta i och vi har inte haft någon skada från broddspark, däremot har vi haft två hästar som fläkt sig då hovslagaren var försenad och vi hade inga hål att brodda i på skorna. Mycket tråkigt :/ Så det är väl vad man tycker är värst helt enkelt.

Jag tänkte mer på skaderisken för en ny häst i en lösdrift - eftersom hästarna väl är broddade kan det vara mer riskabelt att släppa ihop under vintern än under övriga året. Mina broddas om de är skodda.

Ja de e ju sant, beroende på hur isigt det är där ts ifråga bor kanske det går att ta ur brodd tills de är mer vana vid varandra? Där jag bor har vi ingen is i hagen alls nämligen. Så går ju beroende på hur hagarna är :)

De gångerna jag sett där man gått från box till lösdrift så har man helt enkelt "slängt ut" dom. På med täcke om de inte har vinterpäls. Det kan vara bra att ha tillgång till box att stå och torka upp i om de blir väldigt svettiga på ett ridpass tex. Men det gäller ju de som är vana vid att gå ute också.

Är det en ny flock skulle jag brodda av alla första dagen/dagarna så man ser hur de interagerar.
Har de fri tillgång på mat får alla äta eftersom de då äter i omgångar. Annars får man se till att lägga ut maten med såpass stort mellanrum så det funkar.

Hästen kan vara lite tröttare i början men sen har jag inte märkt någon skillnad alls.

Räkna med att pålle blir tröttare en period, kanske att du sänker kraven lite tills energin kommer tillbaka. Det är lite skillnad för dem att inte ha sin trygga box att ligga och snarka i hela natten ;)
Kanske om det finns möjlighet att låta honom komma in några timmar då och då och vila i början. Särskilt om det är busväder, det uppskattar mina iaf.

Svarar alla: Vad glad jag blir av alla svar! :) Han ska fortsätta gå med sin nuvarande hagkompis som hänger med till lösdriften, så slipper ihopsläpp med broddade hästar, men bra att de lyfts saker runt omkring, alltid finns det något som ramlat ur huvet :)

Pratat med stallägaren så är på g nu, hoppas att vi kan låta dom testa å sova ute redan nu i helgen. Angående övergångsperioden när dom ev blir trött, hur länge har ni upplevt att det varit innan dom ställt in sig på de nya rutinerna? Förstår att det är individuellt men brukar det handla om dagar, veckor eller månader? Stallägaren hade en potentiell ny hyresgäst till min box så måste lämna besked hur länge jag vill pröva lösdrift innan jag bestämmer mej :/

Kom på en till fundering :)

Hur mycket mer energi räknar ni med att hästarna gör av med på lösdriften resp. när dem stod på box? Funderar på hur mycket man bör (om) öka på maten?
Har en lite svårfödd gubbe som måste ligga en bit över foderstatsprogrammens rekommendationer för att hålla hullet. Dock kommer han att få fri tillgång på grovfoder nu (istället för 15kg torrt hösilage), kan jag räkna med att han kompenserar själv med ökat grovfoderintag eller bör jag komplettera med mer kraftfoder?

Buke(eller människorna bakom nicken eg) är verkligen guld värt i sånna här situationer :D

Senast ändrad:

Får han fri tillgång så tycker jag du kan räkna med att han kompenserar, men man får ju hålla koll såklart.
Jag har aldrig egentligen skolat in på lösdrift så, men om man tittar på boxhästarna när de börjar gå ute på sommaren så är det väl kanske ett par veckor innan de verkar piggna till igen.

Ja men får han fri tillgång äter han ju så att han kompenserar. Jag har en häst som klarar sig fint på fri tillgång, men ska han ridas mycket och bygga muskler behöver han kraftfoder till för att det ska hända något. Men han ligger emot det svår födda hållet, så är din häst inte svår född så är det ju lugnt :)

Våra hästar lärde sig de nya rutinerna efter 1 vecka eller så, lite mer. Det var under första perioden där som de var lite trötta, men de lärde sig fort att sova ute tycker jag :)

Svarar bägge igen: :) Ger han redan kraftfoder (rättare sagt soja, rapsolja och selevitan, kompletterat utifrån höet), skönt att höra att han borde kunna reglera själv, så behöver jag inte öka på kraftfodret direkt iaf :)

Det är lite individuellt hur länge de är segare. En del är det knappt alls, andra kanske någon vecka. Aldrig varit med om att det tagit månader.

Jag tror han kompenserar själv. Bara du håller koll på hur han är i hullet så är det ingen fara.

Jag har aldrig egentligen skolat in på lösdrift så, men om man tittar på boxhästarna när de börjar gå ute på sommaren så är det väl kanske ett par veckor innan de verkar piggna till igen.

Fast boxhästar som kommer ut på sommaren har då oftast inget skydd i form av ligghall? Och får då framförallt brottas med insekterna. Det märker jag på mina hästar som går på lösdrift men som ibland går i en hage utan ligghall (i maj och september vanligtvis då insektstrycket inte är jättehögt) och då blir de tröttare. Så på sommaren tror jag många gånger det är insekterna som är mest tröttande för hästar. Plus att det oftast dessutom blir en foderomställning med mera gräs.

TS är det bara han och hans kompis som ska gå på denna lösdrift och det är samma stall och mat så borde ju inte omställningen bli så stor.

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 878
Senast: super
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 909
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 289
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar