Skogsmulle

Joslinjoh

Trådstartare
Hej!
Jag har en tanke, om man inte vill tävla eller träna något akademiskt utan man vill vara en riktig skogsmulle. Hur gör man då för att behålla hästens fina muskulatur?

Jag ska inte köpa någon häst nu utan är en framtidsfråga och se om jag skulle kunna ha en häst som promenad/skogsmulle utan att "förstöra" hästen :)

Vilken muskulatur vill du ha?

Skogsmulleri ger ju en viss typ av muskler, men det blir ju som regel inga "dressyrmuskler" eller "hoppmuskler". Men det behöver ju inte hästen om den bara ska skogsmullas?

Du förstör inte en häst genom att bara rida ut utan att rida den "i form". Det man bör tänka på är att vara noga med underlag och att inte begära för mycket om man jobbar hästen på ett för den ovant sätt. Ex vis om hästen inte är van att gå i skogen så börjar man försiktigt etc.

Så att tänka på att träna upp hästens muskler är inte så nödvändigt om du inte begär så mycket, ridning i skog och mark är bra träning och orsakar med största sannolikhet mindre slitage än många hobbyryttares dressyr eller hoppning. Men om du vill träna hästen lite extra ute så finns det flera alternativ beroende på vilken ridterräng du har tillgång till.

T. ex. Klättring i skritt & galopp. På vägen ner för backar kan man göra halter vilket är stärkande. Skritt i kuperad terräng. Även skritt på asfalt är bra, kanske inte för muskler men för benen. Utgå från vad du och häst tycker är kul och utgå från det:)

Hej!
Jag har en tanke, om man inte vill tävla eller träna något akademiskt utan man vill vara en riktig skogsmulle. Hur gör man då för att behålla hästens fina muskulatur?

Jag ska inte köpa någon häst nu utan är en framtidsfråga och se om jag skulle kunna ha en häst som promenad/skogsmulle utan att "förstöra" hästen :)

Bland de mer välmusklade rumpor jag har sett var på turridningshästar på Azorerna, som i princip aldrig reds annat än rätt fram i terrängen. Däremot är Azorerna mycket kuperade, och min gissning var alla de där uppförsbackarna och allt klättrande i ett par timmar varje dag gav muskler, även om de inte tränades mycket dressyrmässigt.

Så man kan alltså inte "förstöra" sin häst genom att bara låta den vara skogsmulle :)
Bra att veta! Jag ska inte skaffa en häst nu utan kanske längre fram i framtiden. Livet får avgöra.

Så man kan alltså inte "förstöra" sin häst genom att bara låta den vara skogsmulle :)
Bra att veta! Jag ska inte skaffa en häst nu utan kanske längre fram i framtiden. Livet får avgöra.
Nej, du förstör ingen häst genom att bara vara skogsmulle.
Det första kriteriet för att hästen ska behålla runda fina muskler är att foderstaten täcker behovet av energi och (kanske ännu viktiga) protein. Fodret ger muskelvolymen och sen är det den träning du ger hästen som ger musklerna deras styrka och uthållighet. Och det anpassas ju efter hur du använder hästen.

@ameo
Bra med konkreta svar! :) Så himla kul att stöta på trevliga människor med bra inlägg på sådana här forum! :)
Alltför ofta är det människor som gör påhopp och är allmänt otrevliga i sina svar!
Tack för att du tog dig tid att svara! :)

Jag är skogsmulleryttare ut i fingerspetsarna, har visserligen tillgång till ridhus. Men är så sällan där.
Mina hästar har alltid mått prima fisken, de har ridits i varierande terräng, upp, ner, under och genom allt möjligt. Konditionen har alltid varit bra och de har skapat de muskler de behöver för den ridningen jag utför. Mina hästar har mått väldigt bra både fysiskt och även psykiskt över att ha använts och fått jobba ute i naturen. Så kör hårt!

Jag tror att hästar riskerar att fara mer illa hos en "ridhus-ryttare" som inte har full koll på vad han/hon gör. Tränar man "fel" på bana så upplever jag att skaderisken blir större än om du "lallar" runt i skogen.
Glöm inte att du faktiskt kan göra en massa ute i skogen också för att bygga muskler och spänst hos din häst. Jag använder mig av långa öde vägar för att intervallträna och göra tempoväxlingar, slalom mellan träd i skogen, skänkelvikningar från sida till sida på grusvägarna. På vintern tycker jag att tex snöpinnarna är utmärkta "markeringar" för att göra bestämda rörelser. Tex: trav till nästa pinne, fatta galopp, galoppera förbi två pinnar, trav, halt vid nästa och sen trav igen.

Det är kul och inte farligt alls att vara skogsmulle! :D

De finaste musklade hästarna jag sett har varit de som nästan enbart är ridna i skog och mark. Ironiskt nog har dessa varit varmblod/fd travare. Svårt att förstöra en häst som man rider i växlande terräng. :) Jag tror stenhårt på det.

Ett bra tips för att hålla en uterittshäst fräsch är att ge den muskler som lämpar sig för arbetet och att se till att välja saker osm inte sliter.

Klättring i skritt är bäst för att bygga bakdelsmuskler. Jag undviker att trava för mycket på hård grusväg då tvåtakten gör att det lägga ganska mycket vikt på benen och då kan stumma underlag bli att nöta på leder och ligament istället för att bygga upp. Skritt på hårt underlag är ett utmärkt sätt att stärka ligamenten. Trav gör sig bäst på torra skogsvägar med lagom "svikt" och galopp kan tas lite var det passar och i den form som är läplig för situationen.
Sen är nummer 1 för en friskt häst att rida på varierande underlag.

Att rida hästar i naturen är ju när man tänker efter det som är mest naturligt egentligen.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 161
Senast: cewe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 896
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 062
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar