Krati

Trådstartare
hej!
Vi ska göra ordning en skogshage till nästa vinter. Mina hästar har alltid gått i skogshage framtill för fyra år sedan men när vi flyttade blev det åkermark så nu är jag mer än glad!
Dock var jag 9 år gammal när vår första skogshage byggdes så jag kommer inte ihåg så mycket.
Skogen dom ska gå i är en gammal skog med lite blöta områden (dom områdena ska vi stängsla för med trästaket), kullar och annat som hör skog till.
Vad bör man tänka på att fixa för att undvika skador? Förutom uppenbara saker som branta berg, sankmark osv.
Vi kommer arrendera ca 1 ha.
 
Vad säger han som rår om skogen? Spika och skruva i träd brukar ju inte vara så populärt.
jag är inte oroad, men det är du som ber om råd!
Fast vad är ditt råd då?

@Krati Som ni redan är inne på så se så de inte kan gå ner sig någonstans om det är blött, likaså att de inte kan fastna eller halka om det är stenigt. Min första häst bröt kotan efter att troligen fastnat mellan två stenar i hagen = nödslakt. :( Kommer ni bygga något skydd? Hur löser ni vatten och utfodring? Har ni snö eller blöta vintrar, hur tål underlaget att slitas på och behöver ni gnagskydda träden?
 
Fast vad är ditt råd då?

@Krati Som ni redan är inne på så se så de inte kan gå ner sig någonstans om det är blött, likaså att de inte kan fastna eller halka om det är stenigt. Min första häst bröt kotan efter att troligen fastnat mellan två stenar i hagen = nödslakt. :( Kommer ni bygga något skydd? Hur löser ni vatten och utfodring? Har ni snö eller blöta vintrar, hur tål underlaget att slitas på och behöver ni gnagskydda träden?
Tack för ditt svar!
Fy vad tråkigt med din häst. :(

Vi har thermobar (heter det väl?) och så om det funkar ska vi väl ha fri tillgång, men nu är vi där 3 ggr / dag och utfodrar. Så funkar inte fri tillgång så fortsätter vi med den vanliga utfodringen :)
Vi ska bygga stall till att börja med, sedan bygger vi kanske ett vindskydd också om markägaren inte misstycker.
Men jag brukar vilja ta in dom ändå med tanke på det vädret vi har.. Men ett vindskydd känns ju alltid bra att ha!
Det är granskog som, antar jag, skyddar relativt bra mot regn och snö.
Dom ställen där marken är osäker ska jag sätta staket runt.
Har också tänkt gå igenom noga för att hitta ev farliga stenblock eller rötter.

Det där med gnagskydda lät intressant. Vet inte hur rädd markägaren är om träden, men hur gör man det isf?

@Korven kan inte se att du gett mig något råd!
 
Min hästs syster bröt nacken när hon (förmodligen) galopperat ner för en backe och huvudet kommit på fel sida om en kraftig gren, om jag minns rätt..
 
Tack för ditt svar!
Fy vad tråkigt med din häst. :(

Vi har thermobar (heter det väl?) och så om det funkar ska vi väl ha fri tillgång, men nu är vi där 3 ggr / dag och utfodrar. Så funkar inte fri tillgång så fortsätter vi med den vanliga utfodringen :)
Vi ska bygga stall till att börja med, sedan bygger vi kanske ett vindskydd också om markägaren inte misstycker.
Men jag brukar vilja ta in dom ändå med tanke på det vädret vi har.. Men ett vindskydd känns ju alltid bra att ha!
Det är granskog som, antar jag, skyddar relativt bra mot regn och snö.
Dom ställen där marken är osäker ska jag sätta staket runt.
Har också tänkt gå igenom noga för att hitta ev farliga stenblock eller rötter.

Det där med gnagskydda lät intressant. Vet inte hur rädd markägaren är om träden, men hur gör man det isf?

@Korven kan inte se att du gett mig något råd!
Nät brukar kunna fungera, sen hur många arv du behöver klä stammen får du prova dig fram till men är det gran brukar det vara grenarna de tuggar på och de är inte lika känsliga som om de ringbarkar stammen.
 
Min hästs syster bröt nacken när hon (förmodligen) galopperat ner för en backe och huvudet kommit på fel sida om en kraftig gren, om jag minns rätt..

Men fy. Jättetragiskt såklart men tror just den typen av olyckor är väldigt ovanlig.
Det är ju många hästar som går i skogshage, innan jag flyttade har jag haft hästar i skogshage i 13 år.
Vill bara försäkra mig om så jag inte glömmer något.
 
Vad har det med tråden att göra?:confused::confused::confused:
Jag tänkte att "riskgrenar" kanske bör avlägsnas, om man nu tror det skulle kunna hända. Förstår inte varför det skulle vara dålig information?
Om den nu är dålig, vilket den säkert kan va, så förbise och ursäkta mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 867
Senast: Jadzia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 120
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 910
Senast: dobbis
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp