BulletForMyValentine

Trådstartare
Jag har fått möjlighet till att få använda en skogshage i sommar:banana:.
Innan har det gått kor där innan men det var ett par års sen nu. Stängsel finns där men får renovera/sätta nytt enligt skogsägaren. Gissningsvis är hagen/skogen 2-3 hektar stor med blandad löv och granskog, ganska öppen men med en del tätare partier. Det finns ett stort "runt" ( inga stup/ vassa klippor eller så) berg i mitten.
Tanken är att mina 2 shettisar ska ha det som sommarhage en del av sommaren då det blir ont om bete i sommar, om det ordnar sig med stängsel och ström.

Men har aldrig haft en "riktig" skogshage innan, nått man ska tänka på?:)
Bra/ dåligt med skogshage? Är 2-3 hektar för stort för 2 lättfödda shettisar?
Erfarenheter av skogshage?

Ja, helt enkelt, vad tycker ni?:)
Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men flytta den gärna om det behövs:)
 
Sv: Skogshage??

Om det är för mycket bete för dina lättfödda beror ju helt på hur mycket som växer där? Vissa skogshagar växer det knappt alls gräs i, andra är det frogt gräs mellan träden.

En sak att hålla koll på är insektstrycket, det kan vara förbenat med mygg i skogen. Jag har en skogsdel i en hage här som blir rena infernot med mygg på kvällarna, går inte vara där. "ute" i hagen och i skogsdungen i andra änden är det bara enstaka mygg, men i skogen som sagt. Andra hagar kan det vara tvärtom, inte en endaste liten mygga i skogen. Så håll lite koll på det så de inte blir alldeles uppätna. Och kolla hagen noga efter gamla ölburkar och annat innan du släpper.

Annars låter det väl toppen - förutom möjligen att leta shettisar på 3 hektar skog när man ska göra den dagliga visitationen - men hästarna kommer säkerligen ha det super.
 
Sv: Skogshage??

Det vore dumt att tacka nej , skogshage är ju perfekt för ponnies .. lite kuperat och bra med sysselsättning.
Om det skulle vara mycket gräs kan man dela upp hagen i 2 delar ( eller mer tom ) om det är 2-3 hektar och skulle det vara dåligt med gräs kan man stödfodra lite.

Insektstrycket upplever jag här i våran skogshage är som värst i de lite mer blöta partierna , tex vid bäcken med tät grandunge bredvid och på sunkiga platser där det inte är väl dränerat.
Dom platserna undviker hästarna att gå till framåt kvällen !

Det jag skulle göra förutom fixa staketet är att gå och kolla stenrösen , hålor , sunkmark , fallna träd - rotvälltor osv så det inte finns fallgropar , vassa stenar/ grenar osv .. förutom skräp då som nämnts.
Finns det mindre lämpliga ställen i hagen kan man stängsla bort det , jag har stängslat bort den del av bäcken som är lite väl djup ( olyckshjärnan säjer att hästarna kan hamna uppochner där tex :p ) och en del som är så dyig och sumpig ( där säjer olyckshjärnan att de kan fastna .... ).
 
Sv: Skogshage??

Jag vet faktiskt inte hur mycket bete det finns där på sommaren men det borde vara tillräckligt ett tag iaf. Det finns ett blötare område i hagen så ska hålla koll på knott och mygg, tvekar lite till att göra hage där för min ena ponny är knottkänslig. Men samtidigt blåser det inprincip alltid här så knotten kanske blåser bort?
Det ligger en del skrot i hagen som jag ska plocka bort såklart:)

Tack för svaren!
 
Sv: Skogshage??

Mina hästar gillar att det finns skog i hagarna. De är lättfödda och passar bra på naturbete, det finns skugga när de vill och skydd för väder och vind. Sen finns det sly och lite allt möjigt för dem att gå och tugga på. Perfekt tycker jag. Hur mycket betet räcker till beror ju på hur mycket skog och hur mycket betesmark det finns i hagen.
 
Sv: Skogshage??

Jag tycker att skogshagar är kanon. I första stallet, med första hästen, bestod sommarbetet av nästan 30 hektar hage med massor av skog, men också rejält med öppen betesmark. Those were the days :love:... Jag gillar att det är lite kuperat i hagen - nyttigt för hästarna både fysiskt och psykiskt, och dessutom ger skogen lite naturligt skydd mot blåst och regn.
 
Sv: Skogshage??

Det är lite det jag vill kolla åt, att dom får lyfta på benen och ha mycket sysselsättning.
Den ena ponnyn är väldigt snubblig och har väldigt dålig koll på fötterna, han har nästan bara gått på slät mark innan, den andra är väldigt säker på fötterna men kräver enormt mycket sysselsättning för att inte bli knäpp:p
Så tänkte att skogshagen blir bra till dom båda men är lite orolig att pållen som snubblar mkt ska skada sig :(
Men dom kanske lär sig snabbt?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vilket av detta alternativt hade ni valt? Lättfödd shettis, men som ändå behöver äta konstant då hon haft magsår för 2 år sen. Kan gärna...
Svar
5
· Visningar
923
Senast: Lindon
·
Islandshäst Hej. Tänkte bara höra med er alla där ute som har sina hästar på lösdrift. jag och min sambo hyr ett hus med marker så vi har tänkt...
Svar
14
· Visningar
3 656
Senast: Cicci
·
Anläggning Behöver lite hjälp med att räkna ut hur många hästar jag kommer kunna ha på stället dit jag flyttar mina hästar. Är inte jättebra på...
2
Svar
21
· Visningar
3 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp