Skogsfastighet

mahlmt

Trådstartare
Jag var o tittade på en gård igår. Den hade totalt 4 ha varav 1,5 var vall och resten lövskog.
Skogen skrämmer mig ärligt talat. Jag har själv ingen erfarenhet av skog och dess skötsel. Den såg inte så välskött ut, mycket ris o sly.
Visserligen är det inte dumt att ha egen ved växandes på tomten. Det drar ju ner värmekostnaderna.
Hur bra ekonomiskt är det att ha skog om man behöver hjälp med allt? Det fanns kraftledningar genom skogen också, så långt nere var jag inte och tittade så jag vet inte hur pass skött det var.
// Linda

Sv: Skogsfastighet

Hur lönsamt det är med skog beror på många olika faktorer. Tex skogens ålder, areal, arrondering, vägbeskaffenhet, sammansättning barr/löv, ev eftersatta röjnings- och gallringsbehov, hur lång sikt du räknar på osv. Min gissning utifrån din beskrivning är att du ska räkna med att den kostar dig pengar första 5 åren, sedan kanske du kan räkna med att åtgärdskostnaderna betalar sig med virke du säljer och sedan blir det lite pengar när du slutavverkar. Men, 2,5 ha skog är inga stora pengar åt något håll. Se det som trevliga ridmöjligheter i första hand och räkna inte med att tjäna något på det.

Lycka till!

vår familj har 3 ha skog och den gör oss varken till eller från. har tittat på att stängsla men det blir nog mer bekymmer än något gott av det då vi har mycket älg...
i framtiden kan vi nog stycka av det som tomter då det ligger i ett expansivt område.

vi har ca 12 ha skog (ca 5 ha av det är björkskog resten barrskog).
ca5 ha av skogen ligger tvärs över en stoor åker som vi äger, och mellan åkern och skogen så ligger det en beteshage som kanske är 1½ ha stor.
skogen där ska avverkas helt, alltså allt ska bort förutom några träd.
vi har ringt skogsvårdsstyrelsen eller vad det heter och har fått godkännanden.
så i höst ska det tas bort, och vi får 10 kr/m3 (om det var skog eller stockar har inte jag någon aning om) och kommer få över 100 000 för skogen.
där ska det bli beteshage.

sen resten av barrskogen ska gallras, och då får vi oxå in lite pengar för det.

vi bor vårt första år här nu (bott 3 veckor på gården) och satsar på att göra det nu då första året är det avdragsgillt direkt på lånet eller att det investeras på gården utan att man behöver skatta för pengarna :).

beauspirit skrev:
vi har ca 12 ha skog (ca 5 ha av det är björkskog resten barrskog).
ca5 ha av skogen ligger tvärs över en stoor åker som vi äger, och mellan åkern och skogen så ligger det en beteshage som kanske är 1½ ha stor.
skogen där ska avverkas helt, alltså allt ska bort förutom några träd.
vi har ringt skogsvårdsstyrelsen eller vad det heter och har fått godkännanden.
så i höst ska det tas bort, och vi får 10 kr/m3 (om det var skog eller stockar har inte jag någon aning om) och kommer få över 100 000 för skogen.

Dina siffror låter inte rimliga tycker jag. När vi avverkat skog så har vi fått ca 350 kr/m3 skog.

Det beror ju givetvis på hur er skog ser ut men det kan knappast ge så lite som 10 kr/m3. Det är inte heller rimligt med 10 000 m3 skog på 5 hektar så ditt pris per kubikmeter verkar fel.

Jag skriver detta mest för att ni bör kolla upp vad ni blivit lovade och se upp så ingen försöker betala er för lite!

mahlmt skrev:
Jag var o tittade på en gård igår. Den hade totalt 4 ha varav 1,5 var vall och resten lövskog.
Skogen skrämmer mig ärligt talat. Jag har själv ingen erfarenhet av skog och dess skötsel. Den såg inte så välskött ut, mycket ris o sly.
Visserligen är det inte dumt att ha egen ved växandes på tomten. Det drar ju ner värmekostnaderna.
Hur bra ekonomiskt är det att ha skog om man behöver hjälp med allt? Det fanns kraftledningar genom skogen också, så långt nere var jag inte och tittade så jag vet inte hur pass skött det var.
// Linda

Det finns ett genomsnitt för hur mycket avkastning skog ger i södra Sverige och jag tror det ligger på ca 800 kr/ha netto. m du själv gör arbete i skogen så kan du tjäna mer.

Detta är ett snitt som ju inte med någon säkerhet kan användas på just din skog.

Liknande trådar

Katthälsa I morse vaknade jag av att det lät som att en katt blev flådd utanför dörrn och tänkte att det väl var parning på gång. Vaknade igen...
Svar
13
· Visningar
1 690
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama