Skogsbete utan gräs

Debija

Trådstartare
Har möjlighet att låta mina otroligt lättfödda hästar gå i ett skogsområde nu på vår/försommar där det nästan bara växer blåbärsris och ljung och bara några få grässtrån. Hur är det för magarna egentligen? Behöver jag kanske lägga ut hö/halm för att det inte ska bli för lite grovfoder!?

Har möjlighet att låta mina otroligt lättfödda hästar gå i ett skogsområde nu på vår/försommar där det nästan bara växer blåbärsris och ljung och bara några få grässtrån. Hur är det för magarna egentligen? Behöver jag kanske lägga ut hö/halm för att det inte ska bli för lite grovfoder!?
Jag har mina shettisar i en liknande hage men jag ger dem även grovfoder dagligen, jag vill inte riskera att de av ren hunger/svält äter något som de i vanliga fall inte skulle ätit och blir sjuka. Hästar/ponnyer behöver sin kvot oavsett om det är skogs-, grus- eller gräshage. Jag hade inte med gott samvete låtit en stor häst försöka överleva på ljung och blåbärsris.

Det är ju helt riktigt. Är väl tyvärr en risk är att de väljer bort hö/halm och bara äter av det andra som finns..... Tror jag får se på en annan haglösning!

Det är ju helt riktigt. Är väl tyvärr en risk är att de väljer bort hö/halm och bara äter av det andra som finns..... Tror jag får se på en annan haglösning!

Nej, det är ju en perfekt hage!! Du bör verkligen testa tycker jag.

Jag har fjordingar och har inge som helst problem med att de väljer bort hö för det som finns i skogshagarna, inte ens vid helt ny skogshage (har flyttat hit för en tid sedan och bygger fortfarande nya skogshagar).
Om det är lite gräs i så kanske, men det lilla gräset är ju knappst extremt farligt att äta.

Mina hästar, som själva tror att de svälter hela tiden, äter inte gullvivor, vitsippor eller svamp av giftig sort.
De äter sly, rötter och gran, samt både hö och lite halm.

Av misstag kan de kanske få i sig något men risken är nog lika stor i en gräshage att de får i sig något oläpligt. Jag tror nog det är vår egen vana som sätter stopp för nytt underlag i hagen.
Vi vet att de kan gå på bete utan att äta farliga saker, trots att det dessutom är blandat med det vanliga gräset.
Men skogshagar är vi rädda för eftersom vi mer sällan använder dem.

Det låter ju kanon! Nu får jag nog ta en tur till och kolla in den ev. hagen - jag vill ju att det skall vara en del gräs också så det inte bara blir ris (och slippa köra dit hö förstås....).
Läste annars här något inlägg om Paddock Paradise för lättfödda individer: att i princip göra gångar runt om/inuti en stor hage. Verkar förnuftigt. Kanske blir så i stora sommarhagen och skogshagen mot hösten :).

Det är väl en jättebra hage i fråga om sysselsättning för magarna men du får ju stödfodra dem också med Hö /halm . De kan inte livnära sig på blåbärsris och Ljung och äter det inte heller .

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 243
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025