Skodd / oskodd ?

Sv: Skodd / oskodd ?

Kan hästen gå oskodd tycker jag att det är det naturligaste och bästa alternativet. Jag måste ha min ridhäst skodd, åtminstone fram och är tvungen att ha boots på bak när jag rider ut på grusvägarna, annars sliter hon ner hovarna bak.

Jag tycker att det är bäst oskodd om inte hästen behöver ha skor.
Men det beror ju helt på. Om den tävlar mkt, ska den ha skor och om som min ena häst har ömma fötter ska den va skodd.
Men man ska va noga att ta av o sko om för annars kan fötterna vrida sig på hästen och hästen kan bli inåttåad elr tvärtom... m.m.

:bump::banana::D

Min häst går oskodd så länge som det går och han rids och körs (trav ) ibland och har inga problem alls med det :)

Skulle säga att det beror på, hovkvalite, underlag och användningsområde. Tex hästar på bete, eller pensionärer funkar ju oftast utan skor, andra hästar funkar även att rida utan skor, men en del måste ha skor hela livet. Det handlar om att vara lyhörd för hästens behov tycker jag.....

hästen är naturligt sett inte gjord för att ridas på, så den påfrestning det gör på hovarna så tycker jag man ska sko hästen (om den rids regelbundet).

sedan har ju hästar olika hovkvalité osv så det får man ju se från häst till häst. om en häst inte rids så kan det ju vara onödigt att sko hästen..

jag har min treåring oskodd, tycker det fungerar jättebra, han har ju aldrig varit skodd och så länga han inte ömmar så ser jag ingen mening med att ta på skor.

Men ni som tagit av skorna från en skodd häst, hur har et funkat för er?? *nyfiken*

Oskodd, och rätt verkad.
Enda gången då skor kan vara accepterat är vid sådana skador att en återhämtning inte längre är möjlig (tex. vid svåra hovbensförluster). Skador som i första hand orsakas av skor...

/Migo
med tre egna fullt aktiva strasserhästar hemma i hagen

Men ni som tagit av skorna från en skodd häst, hur har et funkat för er?? *nyfiken*

Med min gick det jättebra, trots att hon hade dåliga hovar (passade på att ta av dem på hösten när det var rejält mjukt i backen). Däremot så reds hon inte lika hårt då (pensionerades från tävlandet) men var ändå ute med henne ca 5 ggr/vecka

alla mina hästar är oskodda utom två som har framskor pga ömfothet .
annars skulle dom gå barfota dom med så klart .'
Fördel med oskodd= inga tappskor i tid o otid, bättre fotfäste på alla underlag,bättre cirkulation i hovarna,mkt billigare för mej ,bättre bjudning på hästen, mindre tramp+sparkskador framförallt på vintern då folk broddar, bättre fotfäste på is och får inga snöstyltor.

skor..ja det använder jag bara om hästen är jävligt ömfotad aldrig annars.

Bättre fotfäste på is! :confused: Har aldrig någonsin upplevt en häst som gått barfota som har haft bättre fotfäste på is än en häst som varit broddad!

Kicki

Oskodd, och rätt verkad.
Enda gången då skor kan vara accepterat är vid sådana skador att en återhämtning inte längre är möjlig (tex. vid svåra hovbensförluster). Skador som i första hand orsakas av skor...

/Migo
med tre egna fullt aktiva strasserhästar hemma i hagen

Var inte det här lite motsägelsefullt!? Varför åtgärdar du isf. en ev. skada med en metod som du anser orsakar dessa skador i första hand :confused:

Kicki :)

Hovbensförluster? :eek:

Om hästen tappar hovbenet är det nog ganska illa!

Vad skulle det stå? Hovbensförbroskning? Hovbensfraktur?

Det är en lite märklig fråga att ställa...

För en häst som trivs bäst barfota och som klarar av det är ju såklart barfota det bästa.

För en häst som inte klarar att gå barfota är naturligtvis skor det bästa.

Finns det andra sätt att besvara frågan?;)

:banana: Precis!

*lutar mig tillbaka och inväntar det gamla vanliga "sko/inte sko" -tjäbblet. :D

Skador som orsakas av skor som efter ett visst stadie innebär mer smärta och ingen möjlighet till rehabilitering. Då ska man inte sko av hästen.
Ex. 24 år gammal vbl.travare med fruktansvärda fötter och benställning som gör en mörkrädd. Hans hovåkommor hade gått att åtgärda för 5 år sedan, men nu är det inte fair mot hästen att utsätta honom för den processen.

Det går alltså inte att bota eller åtgärda något med skorna (du blir inte frisk av alvedon), men man kan bedöva hästen de år han har kvar.

Senast ändrad:

*suck*

Benförlust är när ben tillbakabildas. Inte alls ovanligt. Vanligt på hovben hos skodda/felverkade hästar.

Skador som orsakas av skor som efter ett visst stadie innebär mer smärta och ingen möjlighet till rehabilitering. Då ska man inte sko av hästen.
Ex. 24 år gammal vbl.travare med fruktansvärda fötter och benställning som gör en mörkrädd. Hans hovåkommor hade gått att åtgärda för 5 år sedan, men nu är det inte fair mot hästen att utsätta honom för den processen.

Det går alltså inte att bota eller åtgärda något med skorna (du blir inte frisk av alvedon), men man kan bedöva hästen de år han har kvar.

Det är väl inte skorna som är orsaken till lidandetför hästen du tog i exemplet!? Det är väl den mänskliga faktorn som är orsaken! Något som väl drabbat den arma kraken även om den gått barfota. Och har man kommit till det stadiet att hästen lider, oavsett orsak så ska hästen avlivas!

Det är väl inte skorna som är orsaken till lidandetför hästen du tog i exemplet!? Det är väl den mänskliga faktorn som är orsaken! Något som väl drabbat den arma kraken även om den gått barfota.

Ingen idé att argumentera... Barfotarörelsen har en hel massa egna påhitt som påvisar hur bra det är med barfota enligt deras egna metoder:cool:... Jag röntgade mitt nordissto vid 17 års ålder (skodd hela livet) inför en betäckning. Skulle kolla ev.hovbroskförbening, vilket inte fanns...och hon var då väldigt normal i hovben och hov som helhet...men hon var väl unik då:cool:

Håller fullständigt med! Barfota är i för sig mindre halkigt än skor utan broddar, men skor med fyra splitternya broddar i varje slår allt!! :cool:

*suck*

Benförlust är när ben tillbakabildas. Inte alls ovanligt. Vanligt på hovben hos skodda/felverkade hästar.

Felverkade hästar kan säkert få både det ena och det andra, men välskodda hästar kan det väl knappast vara vanligt hos? Har knappt hört talas om det och jag har ändå pysslat med många gamlingar som varit skodda hela livet.

Ingen idé att argumentera... Barfotarörelsen har en hel massa egna påhitt som påvisar hur bra det är med barfota enligt deras egna metoder:cool:... Jag röntgade mitt nordissto vid 17 års ålder (skodd hela livet) inför en betäckning. Skulle kolla ev.hovbroskförbening, vilket inte fanns...och hon var då väldigt normal i hovben och hov som helhet...men hon var väl unik då:cool:

Så sant! :bow: Har legat i diskussion om detta "barfoteri" tidigare och man undrar ju hur hästarna har överlevt fram tills dess att barfotarörelsen gjorde sitt intåg! :angel:

Och vilken "tur" att din häst trots att den varit skodd hela livet hade normalt hovben samt hov, det är säkert inte många som har det. :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022