Skodd / oskodd ?

Sv: Skodd / oskodd ?

Det beror helt på hästens hovkvalite och vad hästen används till. Min pensionär skall mest gå i hage. Han är oskodd och det fungerar bra. Mina avelsston är också oskodda då dom inte heller rids. Våpra ridhästar är skodda för att klara av alla sorts underlag.

Jag kan bara tala om mina erfarenheter. Till exempel hade min syster ett xx-sto som funkade helt okej barfota. Min arab skulle aldrig ha klarat det! Min nuvarande häst skulle nog kunna gå på bana utan skor, men inte i det tempot ute i skogen som jag rider i..

Har hästen starka, hårda och friska hovar samt att den inte är ömfotad borde det gå bra. Dessutom kan man köpa boots om man ska rida längre!

Den ena hästen som rids regelbundet har skor runt om.
Hennes hovar är torra och får lätt sprickor så jag måste sköta hovarna exemplariskt för att de ska hålla sig fina. Skor är ett måste på henne då vi har mycket hårda grusvägar här och färre skogsstigar.

Den andra går mest och släpar i hagen nu pga. att den förstnämnda har separationsångest i vissa fall. Så han går helt och hållet barfota. Starka och fina hovar har han dessutom så riodturer på vägarna då och då klarar han fint.

Kan hästen gå utan skor så ser jag ingen anledning att sko den. Behöver hästen skor ska den ha skor. Om du syftar på principen att alla hästar kan gå utan skor så visst det kanske stämmer. Men jag ser ingen anledning att försöka få en häst som fungerar med skor att gå utan om det innebär att den får ont under en period. Hästar är ju egentligen inte byggda för att gå me ryttare framför allt inte på grus och asfalt så behöver den skor så ser jag ingen anledning att inte sko den.

Senast ändrad:

Jag har min 5 åring utan skor och har jämt haft det, han går varje dag (nästan) förutom under viloperioder. Det funkar super på honom, blir lite öm på sommrarna på grusvägar, men annars har han inga problem med att gå utan, får ju extra vila för att vila hovarna men det är väldigt sällan.
Läste i vintras ett lååångt repotage(?) ur hästfocus om just det här. Inte heller där fick man något svar om man skulle ha barfota eller med skor. Det är ju så olika från häst till häst, däremot kan jag säga att många jag känner har skor bara för skoandes skull, samtidigt som andra har sina ömma hästar barfota jämt. Jag tycker man ska ha sin häst barfota så länge det funkar, och behöver dom skor tyckker jag inte man ska tveka att slå på skor !!! :smirk:

Det beror på hästen. Har den bra hovkvalitet? Ömmar den när den är barfota? Rids den? Var/hur/hur ofta rids den?
Min arab t.ex har jag alltid skodd för att han ömmar i hovarna annars.

Det är en lite märklig fråga att ställa...

För en häst som trivs bäst barfota och som klarar av det är ju såklart barfota det bästa.

För en häst som inte klarar att gå barfota är naturligtvis skor det bästa.

Finns det andra sätt att besvara frågan?;)

För en häst som trivs bäst barfota och som klarar av det är ju såklart barfota det bästa.

Tänkte svarat ungefär samma :p

Jo det var en dum fråga, ska förtydliga lite :D Har min foderhäst oskodd (han har alltid varit det) och det funkar väldigt bra, han ömmar ej osv. Sedan fick jag en kommentar från en tränare om att alla barfota hästar hade ett dåligt steg eftersom att de inte riktigt vågade sätta ner hovarna utan gick mer försiktigt .. Något jag aldrig märkt något av, men hon hade eaf. en mkt bstämd åsikt och sa att hon minsann ALDRIG hade några andra en unghästarna (som inte rids) barfota :confused:
Sedan finns det också de som påstår att det är nästintill djurpålgeri att sko sin häst ..
Så jag undrar bara vad ni har för åsikter?

Senast ändrad av en moderator:

alla mina hästar är oskodda utom två som har framskor pga ömfothet .
annars skulle dom gå barfota dom med så klart .'
Fördel med oskodd= inga tappskor i tid o otid, bättre fotfäste på alla underlag,bättre cirkulation i hovarna,mkt billigare för mej ,bättre bjudning på hästen, mindre tramp+sparkskador framförallt på vintern då folk broddar, bättre fotfäste på is och får inga snöstyltor.

skor..ja det använder jag bara om hästen är jävligt ömfotad aldrig annars.

Något jag aldrig märkt något av, men hon hade eaf. en mkt bstämd åsikt och sa att hon minsann ALDRIG hade några andra en unghästarna (som inte rids) barfota

Jag har tidigare aldrig träffat någon häst som "gått emot" den tränarens åsikt, men min nya unghäst verkar vara just sådan.

Hon såg luftig och fin ut i steget förra sommaren och hösten, men blev lite "lufsig" när hon skoddes till vintern. När skorna åkte av igen fick hon tillbaka sitt gamla lätta, fina steg.

Så visst, de allra flesta hästar får kanske ett bättre steg med skor på, men det finns ju helt klart undantag.:idea:

Jag tror att det är väldigt individuellt och att det som passar hästen bäst är det alternativ man ska välja.

Håller helt och hållet med, kan inte säga det bättre!!! :)

jag gillar att ha hästen skodd, och jag har alltid gillat det bättre än att låta henne gå oskodd.

Kan en häst gå oskodd så är det klart bäst. Men rider/kör man mycket på hårt underlag, måste brodda eller om hovens kvalitet kräver skor så har man ju inte så mycket val.

Det beror helt på hästen och vad den används till. Kan man ha den utan skor tycker jag att det är bättre, finns ju ingen anledning att sko om det inte behövs. Men min t ex går inte att ha oskodd, möjligtvis om hon inte rids någonting och bara går i gräshage... Annars ömmar hon massor.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama