Skoda Octavia

Apollo

Trådstartare
De trådar som finns om Skodan är ett år gamla så jag gör en ny.

Letar för fullt efter en dragbil, men måste utöka mitt letande.
Har tittat på Hondan CR-V, Subaru Legacy och Toyota Avensis. Dessa får för det mesta dra 1500 på B-kort. Dessa är svår att få tag på med dragkrok och gärna diesel.

Har nu upptäckt att Skoda Octavia också får dra 1500, men hur är den att dra med. Några erfarenheter?

En fråga till vad är bästa kombon: diesel+ manuell växel, bensin +manuell växel eller ska det vara automat? Vad tycker ni?

Sv: Skoda Octavia

Har dragit transport med en Skoda octavia 4wd. Den var riktigt bra att dra med och drog heller inte så mycket bränsle. Den allra bästa dragbil jag vet är Subaru Legacy som är helt enormt bra. Den är stakt som en oxe och man känner inte att det är ett släp bak även om det är väldigt branta backar osv. Dock lite törstigare. Skodan var inte så långt efter. Båda bilarna här var bensinare.

Jag har inte kört Skoda öht, men både jag och min mor är överens om att ska det vara dragbil så ska det vara manuell växel. Det är bra att kunna växla ner/upp beroende på t.ex. lite brantare uppförsbackar etc.

Vi har en skoda octavia vi drar hästtransporten med. Automat med "tiptronic" så att man kan växla manuellt om man vill det = mycket praktiskt i backar och dylikt. Våran får dra 1400 på b körkort och är en diesel och drar inte speciellt mycket.

Senast ändrad:

Jag har en oktavia -06 4wd bensin. UNDERBAR. Den är konstruerad så att 4hjulsdriften går i automatiskt vid behov det gör den soppasnål. älskar den bilen.
MEN vi behöver en bil som får dra minst 1400 på B kort och 1800 på E kort, därför har vi också en Subaru outback 98 som pga sin ålder inte är rättvis att jämföra med oktavian vad gäller komfort. Som dragbil så är den stark och bra, drar mycket bensin både med och utan transport. jäkligt skönt med hillholder funktionen som gör att när man startar i backe kan släppa bromsen utan att rulla bakåt. om jag måste välja mellan mina båda bilar så blir det oktavian, mycket bil för pengarna och aldrig något strul. Tyvärr så ska oktavian säljas och Subarun vara kvar men det är enbart pga möjligheten att köra både tungt och lätt släp.

Skriver från telefon.

Tack till er som svarat. Ringer runt för fullt till alla bilhandlare. Tack och lov är det ingen stress måste ha en bil till midsommar bara.
Säger vad jag vill ha och så hoppas jag få napp nånstans.

Pappa har en Octavia 4x4 från 01 (årsmodell 02 på nåt konstigt vänster) men iaf , den är en TDI, nu skulle jag ur ingen som helst anledning skaffa en diesel då skatten på den är RIKTGT hög.. Så en bensinare (om du inte köper så ny att den kommer undan det) skulle jag föreslå. Och även växlad ;)

Pappas iaf drar ca 1 l/milen, ibland har vi tom lyckats komma ner i 0.9 l/milen med släp... Och jag är HELNÖJD med den ;)
Utan släp drar den allt från 0.6 (sommartid) till 0.75 som värst under vintern ´(utan släp)

Letar själv ny bil lite smått, antingen blir det en skoda octavia igen (då 4x4 såklart så jag slipper låna pappas hela tiden) alt en VW passat som i vissa modeller får dra 1800kg... Då jag har 2 stora halvblod och släpet tar 1900kg så vill jag ha en bil med så hög BE vikt som möjligt !

Numer finns bilar med automat som du kan växla själv. Har en Kia Sorento automat (diesel) där jag växlar själv (tiptronic)
när jag kör släp.

Senast ändrad:

Tack detta med dieselskatten visste jag inte. Blir nog en bensinare då jag inte har råd att köpa en ny.

Om du köper en med rätt motor och kanske 4wd så kan det säkert vara en bra dragbil.
Jag har dock kört med en octavia med liten motor (fick dock dra rätt mycket 1400-nånting har jag för mig) och den går kanonfint på motorväg och andra raka och platta vägar. Men så fort man ska accelerera eller dra uppför så är det ingen kul upplevelse vill jag lova.
Så se till att skaffa en stark motor!

Tack detta med dieselskatten visste jag inte. Blir nog en bensinare då jag inte har råd att köpa en ny.

Fast det beror på vilken årsmodell du köper. De flesta dieslar från 05 och framåt har tämligen låg skatt. Själv vill jag absolut ha diesel som dragbil då de är så oerhört mkt starkare. Vill även ha manuellt växlade då det sliter väldigt hårt på en automatväxellåda att dra släp.

De trådar som finns om Skodan är ett år gamla så jag gör en ny.

Letar för fullt efter en dragbil, men måste utöka mitt letande.
Har tittat på Hondan CR-V, Subaru Legacy och Toyota Avensis. Dessa får för det mesta dra 1500 på B-kort. Dessa är svår att få tag på med dragkrok och gärna diesel.

Har nu upptäckt att Skoda Octavia också får dra 1500, men hur är den att dra med. Några erfarenheter?

En fråga till vad är bästa kombon: diesel+ manuell växel, bensin +manuell växel eller ska det vara automat? Vad tycker ni?

Har en Octavia 4x4 diesel 2,0 fr -07. Manuell. Den får dra 1600 på E-kort men inte speciellt mkt på B.

Drar ca 0.60-0,65 blandat och 0,9 med släp.

Funkar bra som dragbil och ffa är det väldigt skönt med fyrhjulsdriften när det är dåligt väglag, jag kommer aldrig att ha nåt annat än fyrhjulsdrivet i framtiden. Tycker att det är en prisvärd bil. Helst hade jag haft en Subaru Forester m Boxerdiesel men då snackar vi andra pengar.

Pappa har en Octavia 4x4 från 01 (årsmodell 02 på nåt konstigt vänster) men iaf , den är en TDI, nu skulle jag ur ingen som helst anledning skaffa en diesel då skatten på den är RIKTGT hög.. Så en bensinare (om du inte köper så ny att den kommer undan det) skulle jag föreslå. Och även växlad ;)

Pappas iaf drar ca 1 l/milen, ibland har vi tom lyckats komma ner i 0.9 l/milen med släp... Och jag är HELNÖJD med den ;)
Utan släp drar den allt från 0.6 (sommartid) till 0.75 som värst under vintern ´(utan släp)

Letar själv ny bil lite smått, antingen blir det en skoda octavia igen (då 4x4 såklart så jag slipper låna pappas hela tiden) alt en VW passat som i vissa modeller får dra 1800kg... Då jag har 2 stora halvblod och släpet tar 1900kg så vill jag ha en bil med så hög BE vikt som möjligt !

Vår diesel kostar 3968/år i skatt. Var intresserad av en passat fr början av 2000 o den skulle kosta 7000 ungefär i skatt. Nyare dieslar ligger ännu lägre.

Du kan alltid sätta på en dragkrok på din bil (efter köp) om den inte har. Ligger på 5-6000 att sätta på en.

Fick dessutom tipset att köpa en bil utan drag för att sen sätta på. Andledningen som sas vara att en begagnad bil med drag kunde (om den hade dragit mycket släp) vara mer slut i morton än en utan drag.

Hur vida det e sant vet jag inte. Men viktigt att kolla upp innan köp så att det går att få tag på drag i Sverige innan köp. En dyr läxa som jag fick lära mig:cool:

Jo, det krävs en invägning och regning av bilen. Men det e inräknat i kostnaden som jag skrev. Det e bara att kolla på papperna vad det står för vikter. Står vad med får dra med b-kort även om bilen inte har dragkrok. Eller för den delen en godkänd krok:cool:

Njaej. Har man en tillräckligt stark motor så är det inga problem för lådan att växla automatiskt. Det är dessutom toppenskönt både för förare och häst att INTE ha nån som börjar greja manuellt i backar.

Njaej. Har man en tillräckligt stark motor så är det inga problem för lådan att växla automatiskt. Det är dessutom toppenskönt både för förare och häst att INTE ha nån som börjar greja manuellt i backar.

Vi har olika uppfattning helt enkelt. Och visst, är man inte helt hundra bra på att växla mjukt så är det ju en hjälp med automatare.

Men som sagt, aldrig något jag skulle ha på en dragbil.

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
515
Senast: Windy
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 592
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt...
2
Svar
33
· Visningar
2 703
Äldre På biljakt! Kommer att pendla längre sträcka till jobbet och behöver en billigare bil än nuvarande Honda CR-V som är en mkt bra bil, men...
2
Svar
23
· Visningar
2 336
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar