Sko sin "barfotahäst"

ASKAPLASKA

Trådstartare
Har en 7 år gammal b-ponny som aldrig varit skodd. Hon har mycket fin hovkvalitet och ömmar aldrig. När det varit halt på vintrarna har hon fått vila den perioden, vi har en stor kuperad hage där de kan röra sig fritt. Nu har tyvärr även hagen blivit lit hal och knögglig och jag lurar på om min lilla ponny inte skulle må bra av att skos med broddar men undrar då hur det kommer att påverka henne?
Kommer hon att funka lika bra barfota efter det och hur reagerar en häst som aldrig varit skodd på att helt plötsligt bli det och dessutom med broddar som "bromsar upp"?
Kanske konstiga funderingar!
Finns det nån här med liknande omständigheter som vill råda mig?:)

Sv: Sko sin "barfotahäst"

Prova att sko iallafall fram o se skillnad på både rörelsemönster o bjudning.

du kan ha låga brodd i.

Oftast är det inte förrän man skor som man inser att hästen har varit försiktig p g a att den varit småöm.

titta på moas lilla ponny som nu är explosiv.....

Jag hade min häst barfota tills han var fyra år, sedan fick han en rörelsestörning som jag var inne och röntgade för att jag var orolig att det skulle vara haser elelr bakknän - det visade sig att det var så enkelt som att han hade gått och spänt sig i hagen när det var halt och knöggligt. Skoddes direkt och blev bra, och gick ändå barfota på somrarna utan problem tills vi flyttade till Uppsala där leran är som sandpapper och sliter som sjutton.

Jag tycker att du ska sko så att din ponny kan röra på sig och hålla ryggen fräsch. Det är ju bara en skoperiod, sen är det vår!

Jag har som du en ponny som funkar sjukt bra barfota. Han har i två omgångar varit skodd pga halka utan att förlora sina fina och starka fötter. Bara man har en bra hovis så :idea:

Jag hade skott nu om inte det var så att valackarna hos oss inte får ha brodd fram i hagen. Och med blanka järnskor utan brodd tänker jag att han har det värre än barfot...

Min häst gick barfota i 5år, hon är nu 6år gammal. Jag valde att sko henne för att ändra hennes hovvinkel, har fungerat superbra. Hon har fortfarande samma starka runda hovar som förr men rör sig mycket friare nu och har fått en bättre vinkel :) Det enda är att hon gärna vill ta en mumsbit av hovslagaren och gärna ge honom en spark i baken, trots att han gör ett sådant underbart bra jobb :D

Skodde min ena ponny ifjol vinter av just anledningen halka (i år har vi verkligen haft användning för dem då jag skodde henne i år också).
Hon gick barfota i somras men som du säger, då upptäckte vi ju hur mycket hon faktiskt ömmade. Hon betedde sig ju som hon gjort året innan, men om vi jämförde steg och framåtanda med skor och utan så var det stor skillnad, ändå har hon jättefina starka ponnyhovar.
Men det blir skor i sommar på henne, hon ska inte behöva gå och spänna sig när hon blir riden, det blir bara fel.
Men nu är ju då problemet att hon blir lite FÖR framåt ibland.... :crazy:

Tillägg, hon har gått barfota de år jag har haft henne innan och jag tror inte hon är skodd, i så fall var det längesen...

Jag har en 7-åring som aldrig haft skor. Men då vi får knöggliga hagar och blankis på vägen så måste vi brodda. Vi började med fram då hon är ny och de inte riktigt var kompisar vid maten .
Nu har de på alla 4 och från att stått och glott hela dagarna så busar de runt och kan gå ordentligt.
Grannen har sina oskodda och kan vissa dgar inte ens ta ut dem.

Jag tror att jag kommer behöva skor iaf fram på sommaren då vi har grus. Båda de andra hästarna har varit barfota när de kom, men då de dragit ut mot diken och man märkt att de tvekat så har vi skott på alla 4 sista åren. Visst är det bra att kunna ha barfota, men inte om de har ont.

Hästen är ju bara 7, det finns massor av tid att pröva sko och ångra sig o köra barfota om man vill det.

Jag skodde min vallack första gången när han var 13år! Inga problem alls utom möjligtvis att hovarna växte väldigt fort. Idioterna i vägföreningen hade nämligen spritt Makadam på vägarna istället för normalt 0-18 väggrus. Vi red med boots ett tag men de flög åt både höger o vänster ju mer tränad hästen blev... Så tillslut fanns bara skoning som alternativ om jag ville mer än lufsa i skogen. Hästen fick spatt ett år senare(lära en 14år gammal islandshäst med dåliga gener att samla sig var tydligen dumt). Han hämtade sig fort från första skovet så då skodde jag av honom. Direkt blev han dålig igen! Precis som att när han fick börja gå försiktigt igen så kom inflammationen, eller om det blev någon vinkelförändring. Iaf skodde jag på honom igen med sjukbeslag och efter det har jag inte vågat sko av.

Obs att min hästs spatt har inget med skorna att göra. Han är en häst som är typiskt i riskzonen för spatt iom sina benvinklar, sin ridning(reds ej före 8år) och iom sin fysik så har han inte direkt belastat bakbenen före 14år. Där är ett klassiskt recept för spatt...

Testa du att sko, det är ju inte värre än att få dra av dom igen om det inte känns bra.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 400
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 103
Senast: Mia_R
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 966
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka