Sko shivering häst!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Doneloge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 5 413
D

Doneloge

Hej,
Har lite problem med att få min häst skodd, då han har shiverings! Många hovslagare tycker att det är jobbigt och den ända jag har hittat som vill sko honom får vi åka iväg till, då han är jätte eftertraktad. Problemet är då bara att det blir sånt jobb varje gång han ska skos. Så nu undrar jag hur alla andra gör som har shivering hästar? Hjälper ni till och håller o hovisen slår på skon, eller fixar hovslagaren själv? Kan man göra nåt för att göra shiveringen mindre, förutom att hålla hästen välmusklad..?

Sv: Sko shivering häst!

22 har kollat, men ingen med några tips :(!

Jag har verkligen ingen aning om shivering MEN jag åker också iväg för att sko min häst. Det stör mig inte så mycket att man måste köra iväg. Man kör ju ändå till träningar och tävlingar. Dessutom är en bra hovslagare guld värd!

Jo, d stämmer! Har inga problem egentligen med att åka iväg och sko hästen, då jag trivs bra med hovisen, men jag har ingen bil med dragkrok förtillfället (har beställt en ny, men inte fått hem än) och hans ägare (han är foderhäst) har ändrat sig och vill inte hjälpa till och köra längre. Så det har verkligen blivit krångligt. :(

Dundret skrev:
vad är shivering?

Det är typ en nervskada som (jag tror) sitter i ryggen och gör att de rycker upp bakbenen när man lyfter de till en viss höjd, sen står de och "darrar" med benet onaturligt högt uppdraget innan de sen smäller ner den i marken igen. De har det i båda bakbenen, men det brukar vara sämre i det ena än det andra. Vet man hur man ska hantera det så är det inga problem alls, det gäller bara att få de att slappna av, så kan man kratsa hovar eller sko hästen utan större problem. Detta är ingenting de har ont av!

Jag har tyvärr inga tips att ge men kan iallafall bidra med lite erfarenhet! :)
Jag hade en häst med shivering för lite drygt tio år sen och han var rätt besvärlig att sko men tack vare en duktig hovslagare med ett hjärta av guld så var det inga större problem.

Han höll i och lärde sig "vänta ut" anfallet tills hästen slappnade av.

Vart får man reda på mer om shivering? Får det följder i andra sammanhang än just skoningen?

SÅ gör min häst oxå ibland med ena bakbenet om man tar det för långt bak.. Då smäller han ner benet eller lyfter upp det jättehögt men han brukar inte smälla ner det då utan oftast tar tillbaka benet igen till hovslagaren.
Han har dock ataxi/mild slinger och får dålig balans om man tar bakbenet så långt bak och därför smäller ner det.

Min hovslagare är dock underbar med mkt humor och enormt tålamod!
Men han kör bara i södra och mellersta skåne.. Han är dock lite svår att få tid hos så man får boka 6-7 veckor i förväg hela tiden för att vara säker, men han är så duktig och SNABB så det är inget som stör.
Och dessutom smäller han inte ner bakbenen alls lika ofta med denna hovslagaren..

Förra hovslagaren röt och tom smällde till hästen och skrek "är du så förbannat skruttig så du inte kan stå??!" :( När han smällde ner benet vilket han gjorde hela tiden med den´hovslagaren.. Och sen tog det över 1 timme för han att sko.

Jadu, det var en bra fråga. Shivering verkar vara väldigt ovanligt, så det är svårt att få tag på information om. Jag har letat mycket på internet och pratat med kunniga hovslagare och veterinärer och har inte riktigt fått någon bra förklaring till exact vad det är. (vet bara det jag skrivit innan) Svåraste är att få svar på hur man ska kunna underlätta för hästen, men det har jag inte fått något svar på alls. :(

Våran hovslagare ställer min polle på en planka så att hans hovspets pekar "uppåt" så kan han verka på det sättet, eftersom det inte går att få upp bakbenen på min polle :P

Okej, men då lyfter han väl bara hoven jätte lite (plankans tjocklek) om jag förstått rätt eller? Annars var det väldigt smart.. :)

Min förra häst hade shivering, men det märktes bara i h.bf, där hon hade jätteproblem med att lyfta öht.
Jag hade en underbar hovslagare, som också väntade ut anfallet tills att hon kunde slappna av och då gick det att sko henne precis som vanligt.

Man måste nog hitta en hovslagare som har tålamod, men hittar man en sådan så brukar de lära sig hästen och skoningen brukar sällan bli ett problem. :smirk:

/Anna

Om vi säger att plankan kanske är 4 cm i tjocklek, så ställer vi hoven så han nuddar golvet med baksidan av hoven, typ ballarna eller vad det heter, sorry, är inte så bra på hovarnas delar.
Men så pekar "tårna" uppåt och hovlsagaren kan klippa och fila hoven. Går finfint. Kan vara lite problem med att få honom att ställa sig rätt, man får ha tålamod, men efter ett antal skoningar så förstår de ju vad de ska göra.
Sen tar vi alltid upp frambenet på samma sida som han fixar bakhoven, så han inte kan gå framåt och så.
Kan kolla om jag har några kort eller annars får jag väl fota om du vill se?

Hej! Vet att det var längesedan du skrev men tänkte komma med lite tips ifall du fortfarande har samma problem. Jag är hovslagare och har varit i kontakt med en del shivering hästar. Det jag tycker hjälper är att sko på eftermiddagen och ha hästen ute i hagen hela dagen innan. För ju mjukare hästen är desto bättre kommer han kunna hitta en position som gör det bekvämare för både honom och hovslagare. Det är viktigt att hovslagaren jobbar så lågt som möjligt med hoven för att undvika att det klämmer till. Man ska även låta hästen vila en hel del och göra lite i taget då det är jobbigt för hästen att hitta en bra position.

Men det viktigaste är att hovslagaren håller sig lugn och jobbar tillsammans med hästten så de inte jobbar emot varandra för då går det aldrig. Det jag har lärt mig av erfarenhet är att shivering hästar oftast är väldigt snälla och göra allt de kan för att stå så bra som möjligt så att skälla på dem hjälper inte. Snarare ska man prata ömt med dem. Det får ta lite tid så länge det går smärtfritt. Och en timme per skoning är väl nästan minimum annars kan jag garantera att jobbet inte är ordentligt gjort.

så uppvärmd häst, snäll och tålmodig hovslagare som jobbar tillsammans är a och o.

God tur mvh Petter

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
775
Senast: Ajda
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -... 2
Svar
29
· Visningar
2 947
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 635
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 925
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈