Sko på klinik

Remix

Trådstartare
Någon som skor sin häst på klinik och kan säga vad det går på?
Hittade en ponny som inte går att sko utan måste in till klinik och drogas innan skoning. Känns som det lär bli en dyr historia.

Berätta gärna om era erfarenheter.

Sv: Sko på klinik

Jag skor på klinik, fast de har ingen medecinsk anledning, än så länge.
De kostar 1222kr/skoning...
Fast med sedering blir de ju dyrare... (Det finns numera Domosedan gel som du lägger under tungan på hästen, vet skriver recept och en tub kostar under 200kr, du slipper ta ut vet för att spruta)

Hej!

Min kostade senaste gånger 1300 kr. Då skoddes båda fram, vi fick nya skor och nya sulor.

/Lavinia

Även om det är billigare att få domosedan utskrivet så måste ha turen att få tag på en av jordbruksverket godkänd hovslagare. Nya regler (sen 2010 tror jag...) säger att man måste vara "godkänd" för att få sko hästar med lugnande i kroppen.

Kan vara bra att veta...

Håller med, en häst som inte går att sko utan att sederas har ALLVARLIGA problem! Psykiska och/eller fysiska. Absolut inget jag skulle köpa om det inte var som ett rehabiliteringsprojekt (dvs billigt och en så trevlig häst att jag tyckte det var värd att försöla hjälpa den).

Han blir stressad och får panik vad jag förstod det som om han inte fått lugnande. Min hovslagare är godkänd enligt jordbruksverket.

Låter som ett handhavandefel. Den enkla utvägen var kanske att sko på klinik då.

Har du en bra hovslagare hade jag diskuterat det med denna, själv hade jag nog hellre tagit det lugnt och låtit skoningen ta 3 timmar än att låta sko med lugnande.

håller med.. eller så har den ont i ryggen..

Hade en häst som blev värre och värre att sko, hovslagaren ville att vi skulle sedera vilket jag gjorde en eller två gånger. Under tiden kollade jag upp henne, hon hade ont i ryggen men var ju självklart knepig även efter behandling, hittade en hovis som kunde och ville ta itu med det och efter första skoningen utan smärta stod hon som ett ljus. (fast den första var en cirkus kan man ju säga)

Han blir stressad och får panik vad jag förstod det som om han inte fått lugnande. Min hovslagare är godkänd enligt jordbruksverket.

Jag tror inte på att hästar blir så här utan anledning. Grundorsaken till den här typen av beteende brukar vara fysiskt och inte psykiskt. Att sen hästen blir rädd för att det skall göra ont är i regel en sekundär sak.
Ofta så har en häst som uppför sig så här vid skoning t e x Shivering, muskelproblem eller SI-leds problem.
Det är en sak om man redan står med en sån här häst, då får man göra så gott man kan, men att köpa en som är på det här sättet skulle inte jag göra i a f. Det innebär väldigt mycket merproblem och sannolikheten att hästen faktiskt har en allvarlig fysisk defekt är stor.

Ska åka och bilda mig en egen uppfattning men det var det ägarna sa om den hästen.

Se till så att du får ägaren att visa att det går att lyfta bakbenen uppåt/BAKÅT och inte bara uppåt/framåt.

Jag tror inte på att hästar blir så här utan anledning. Grundorsaken till den här typen av beteende brukar vara fysiskt och inte psykiskt. Att sen hästen blir rädd för att det skall göra ont är i regel en sekundär sak.
Ofta så har en häst som uppför sig så här vid skoning t e x Shivering, muskelproblem eller SI-leds problem.
Det är en sak om man redan står med en sån här häst, då får man göra så gott man kan, men att köpa en som är på det här sättet skulle inte jag göra i a f. Det innebär väldigt mycket merproblem och sannolikheten att hästen faktiskt har en allvarlig fysisk defekt är stor.

ofta? vad har du för källor på det???

min häst är super nervös inför skoning, och jag fick åka till klinik. han har inget av det du säger - men däremot har han antagligen fastnat i verktygslådan eller liknanade för det är den han är LIVRÄDD för. utan lådan = inga problem. (han var så när jag köpte honom så detta hände innan)

för att svara på ts fråga:

1300 för helskning och totalsumma 1800 kr (fick 2 lugnande sprutor först gången vi var där)

det behöver väl inte alltid vara fysisk orsak!! har hört många skräckhistorier om hovisar som varit för brutala mot stressade hästar och tro f*n att vissa kanske reagerar med skräck sen. inte konstigt..

det behöver väl inte alltid vara fysisk orsak!! har hört många skräckhistorier om hovisar som varit för brutala mot stressade hästar och tro f*n att vissa kanske reagerar med skräck sen. inte konstigt..

Nä, men då kan man också oftast jobba bort det med en bra, lugn hovis, som tar det med ro.
Min, numera 10-åriga häst, blev slagen av en hovslagare med rasp när hon var föl och tyckte det var skitäckligt med hovis efter det. Jag bytte såklart hovslagare och han som kom efter var inte den bästa hovslagare jag haft, men han var en grymt bra hästman och jag har inte haft problem med henne in vuxen ålder.

Över 40 års erfarenhet av hästar. Räcker det som källa? :cool: Det där med att hästar inte går att sko utan sedering p g a något de har upplevt för länge sen är ren bullshit. Blir hästen tränad på ett sätt som ger den självförtroendet tillbaka, går den utmärkt att sko utan sedering. Om den är smärtfri och man har en bra hovis såklart. Men det krävs tid och tålamod + kunskap om hur hästar fungerar. Och en ordentlig utredning på en vettig klinik så att man kan utesluta smärtrelaterad "bångstyrighet".
Vet man säkert att hästen bara har dåliga minnen får man träna den varje dag på att slappna av när man lyfter hovarna på den och ta ut sin hovslagare varje vecka, för att han/hon bara skall kunna lyfta en hov och sen vara nöjd.
Att man trycker i en häst en massa lugnande löser inga problem, mer än att den går att sko då. Det enda som händer är att den inte kan försvara sig.
Folk har också en benägenhet att välja det som passar dem bäst. Att säga att hästen inte går att sko för att den är rädd för en låda är enklare än att säga att jag tror att det är något fel på den. Man väljer själv vad man vill se/tro.
I de flesta fall beror det nog på ren okunskap, men det finns alltid en anledning till att en häst uppför sig som den gör. En häst förmedlar sin status igenom att uttrycka sig, sen är det upp till folk runtomkring om de vill lyssna eller inte.

att säga att hästen är rädd för lådan kanske beror på att det går bra att sko hästen när lådan inte är framme!!! det är kanske så vi kom på att det var den som spökade för hästen. utan låda = inga problem. så JA jag är rätt säker på att han inte har ont och att han haft någon dålig upplevelse.

klart man ska vänja och lära hästen skos utan lugnande - precis så har jag gjort. men ibörjan tänkte jag inte skrämma och bråka med hästen bara för ATT. utan vänja honom sakta men säkert och TADA , det funkade.

40 års erfarenhet räcker inte nej, för det är givetvis olika från häst till häst. och i vilken värld kan man ta ut sin hovis VARJE vecka för att öva? det är ju inte gratis precis. min häst är inte bångstyrig, han var SKRÄCKSLAGEN (ibörjan som sagt)

att lyfta hovar, verka osv - inga problem men så fort hovis närmade sig lådan eller drog i den blev han tokig.

varför i hela friden skulle det vara bullshit?? menar du efter 40 års erfarenhet att hästar inte minns gamla upplevelser?? herregud det var dagens roligaste påstående. du menar även att hästar som t.ex gått vält eller haft en tråkig upplevelse av transport och sen inte vill gå på inte alls minns den jobbiga upplevelsen utan har ont?

det jag menar är att man inte behöver bli avskräckt bara för att hästen är rädd för hovslagare - man måste ge hästen tid och hitta rätt hovis. en lugn och sansad som inte skyndar eller blir arg. men att låta hästen gå skodd i x antal veckor innan jag gjorde det funkar ju inte så därför valde jag klinik första gången.

ge det tid men man måste ju sko hästen under tiden men tränar och vänjer hästen vid läskiga saker och då är det bra att åka till klinik där man har veterinär som finns i närheten + duktiga hovslagare.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
471
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 139
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31