M
Mr_right
Lillkillen har gått barfota hela sin uppväxt, och har kanonfina hovar. Han har hittills ej ömmat förutom där det är väldigt stenigt, och jag har inte märkt att han skulle ha några problem med att gå barfota, dock har han ju ej ridits fullt ut då han är under inridning /varit skadad. Men nu när han satts igång ordentligt och (ta i trä) ska hållas igång har jag börjat fundera på det här med skor eller ej.
Jag är också orolig för att han ska spänna sig mera då han rids hårdare på varierade underlag (gräs, grus, padock m.m) än mot när han bara skrittades igång och på så vis felbelasta och få någon skada. Samtidigt hindrar ju en järnsko hovens mekanism att ungera fullt ut, vilket inte heller är positivt, men jag har aldrig upplevt att hästar tagit stor skada av skor ur denna aspekt.
Tänkte presentera min lista på för och nackdelar, och är tacksam för synpunkter och förslag då jag är mycket villrådig... Han har ju aldrig varit skodd...
Fördelar med skor:
*Är inte lika känslig för underlaget
*Går att brodda vid halt underlag
*Sliter inte hovarna ojämt, så som han gör barfota
Fördelar med barfota:
*Mer naturligt, bättre hovmekanism, bättre blodcirkulation
*Hela hovar, får inga sprickor m.m.
*Slippa eländiga tappskor när man minst vill ha det
Eller är boots det ultimata? Barfota i hagen, "skodd" vid ridning?
Hjälp..
Jag är också orolig för att han ska spänna sig mera då han rids hårdare på varierade underlag (gräs, grus, padock m.m) än mot när han bara skrittades igång och på så vis felbelasta och få någon skada. Samtidigt hindrar ju en järnsko hovens mekanism att ungera fullt ut, vilket inte heller är positivt, men jag har aldrig upplevt att hästar tagit stor skada av skor ur denna aspekt.
Tänkte presentera min lista på för och nackdelar, och är tacksam för synpunkter och förslag då jag är mycket villrådig... Han har ju aldrig varit skodd...
Fördelar med skor:
*Är inte lika känslig för underlaget
*Går att brodda vid halt underlag
*Sliter inte hovarna ojämt, så som han gör barfota
Fördelar med barfota:
*Mer naturligt, bättre hovmekanism, bättre blodcirkulation
*Hela hovar, får inga sprickor m.m.
*Slippa eländiga tappskor när man minst vill ha det
Eller är boots det ultimata? Barfota i hagen, "skodd" vid ridning?
Hjälp..