sko på eller ej..?

M

Mr_right

Lillkillen har gått barfota hela sin uppväxt, och har kanonfina hovar. Han har hittills ej ömmat förutom där det är väldigt stenigt, och jag har inte märkt att han skulle ha några problem med att gå barfota, dock har han ju ej ridits fullt ut då han är under inridning /varit skadad. Men nu när han satts igång ordentligt och (ta i trä) ska hållas igång har jag börjat fundera på det här med skor eller ej.

Jag är också orolig för att han ska spänna sig mera då han rids hårdare på varierade underlag (gräs, grus, padock m.m) än mot när han bara skrittades igång och på så vis felbelasta och få någon skada. Samtidigt hindrar ju en järnsko hovens mekanism att ungera fullt ut, vilket inte heller är positivt, men jag har aldrig upplevt att hästar tagit stor skada av skor ur denna aspekt.

Tänkte presentera min lista på för och nackdelar, och är tacksam för synpunkter och förslag då jag är mycket villrådig... Han har ju aldrig varit skodd...

Fördelar med skor:
*Är inte lika känslig för underlaget
*Går att brodda vid halt underlag
*Sliter inte hovarna ojämt, så som han gör barfota

Fördelar med barfota:
*Mer naturligt, bättre hovmekanism, bättre blodcirkulation
*Hela hovar, får inga sprickor m.m.
*Slippa eländiga tappskor när man minst vill ha det

Eller är boots det ultimata? Barfota i hagen, "skodd" vid ridning?

Hjälp.. :crazy:

Sv: sko på eller ej..?

om jag var du skulle jag till att börja med se till att hästen utvecklade bra hovar genom mycket rörelse på jämnt, hårt underlag så att blodcirkulationen kommer igång ordentligt vid rörelse. förhoppningsvis kommer han isåfall få så pass starka hovar att han klara att gå barfota på heltid :)

om han skulle börja ömma skulle jag skaffa ett par boots o se till att han fick röra sej mkt som i ovanstående text. använder själv boots vid ridning o helt barfota i hagen

lycka till ;)

Boots vid ridning och barfota i hagen är nog det bästa.

Vänta och se om han klarar att gå brafota. Göra han det så är ju det bra. Men skulle han börja ömma får du kanske sko eller tasta boots. Lycka till

Jag skor första gången (under normala omständigheter..) den första vintern de går i arbete. Helt enkelt för att kunna brodda. Resterande del av året går de barfota sålänge hästen trivs och fungerar med det (annars får de skor).

Sålänge hästen inte halkar i hagen (jag fick ju sko min 1½-åring för att ge henne grepp i hagen, tyvärr hann hon ju innan det vurpa och dra på sig skit som ännu besvärar henne, nästan ett år efteråt..) så är väl broddade boots det gyllene alternativet, såvida hästen trivs och fungerar med det.

Jag har GÄRNA barfotahästar, men är jag minsta tveksam för om de går och 'sparar' sig lite pga underlaget/ömhet/halka/etc så skor jag hellre på.

Jag gjorde också sådär är det blev aktuellt att ev sko hästen..
För och nackdel lista mm.

Testade boots....
Och dom slutade jag med för jag tyckte att det var för krångligt att hålla på att ta av och på + att hon fick skav av dom.

Jag testade även att bara ha skor fram en period och det var ok, men på vintern var jag orolig att hon skulle "glömma" att hon hade sämre fäste bak och halka.

Tillslut skodde jag runt om för att slippa oro och problem.

Jag är för barfotahästar men inte till varje pris.
Jag tror att hästar som rids mycket och på hårt underlag (asfalt grusvägar och liknande) måste ha någon form av skydd på hovarna för att dom inte ska slitas för mycket eller snett.
Jag gillar inte när man tar på unghästar som inte används skor bara för att. Tycker att man ska försöka att hålla det så naturligt så länge som möjligt men utan att för den skull ge hästen obehag.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 378
Senast: kryddan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat