Sko med sulor

Shaggy

Trådstartare
Jag har insett att vill jag hålla min häst i en bra kondition så måste hon ha sulor. Hon går nu och söker väg när vi är ute och rider för att slippa trampa på gruset och hon ömmar krafftigt om hon råkar trampa på en liten sten. Hon får kraftiga spänningar i hela kroppen pga sin rädsla för att få ont i fötterna och blir därmed halt. Eftersom jag tränar för att starta hästen i distans så fungerar det inte med att minska träningen eller rida på anpassat underlag.
Frågan nu är ska jag slå på sulor enbart fram eller runt om. Hon ömmar fram men jag vet att min häst gärna lägger fram vikten om det är minsta lilla obehagligt bak. Därav min tanke att använda 4 sulor. Nackdelen är ju att sulor täpper till och jag egentligen inte vill ha sådana (inte min hovslagare heller) och som sagt hon ömmar bara fram. Någon som kan ge ett tips om hur jag ska tänka.

Sv: Sko med sulor

Jag har insett att vill jag hålla min häst i en bra kondition så måste hon ha sulor. Hon går nu och söker väg när vi är ute och rider för att slippa trampa på gruset och hon ömmar krafftigt om hon råkar trampa på en liten sten. Hon får kraftiga spänningar i hela kroppen pga sin rädsla för att få ont i fötterna och blir därmed halt. Eftersom jag tränar för att starta hästen i distans så fungerar det inte med att minska träningen eller rida på anpassat underlag.
Frågan nu är ska jag slå på sulor enbart fram eller runt om. Hon ömmar fram men jag vet att min häst gärna lägger fram vikten om det är minsta lilla obehagligt bak. Därav min tanke att använda 4 sulor. Nackdelen är ju att sulor täpper till och jag egentligen inte vill ha sådana (inte min hovslagare heller) och som sagt hon ömmar bara fram. Någon som kan ge ett tips om hur jag ska tänka.
Prova att sko med lädersulor då,de andas ju i motsatts till plastsulor!:bow:
Jag skulle lägga på dem runt om hästen är så öm som du beskriver.
Sen hur ser hästen ut i hovarna annars?Strålarnas skick?

Strålarna är stora men det är endel lösa flisor som "hänger" nu. Hon är som sagt riden på lite trista underlag (så mycket hon har klarat) och då blir ju gärna strålarna sådana, det finns inga bra underlag där hon står. Hovarna tycker jag är fina de är hela och hårda men tyvärr drog hon på sig ett par hålväggar i vintras som nu är uppskurna och jag tror att den ena kommer att vara helt borta nu efter denna skoning.
Tyvärr blir det nog plastsulor eftersom hovis kommer idag (fick veta igår) och han har knappast något annat med sig.

Jag har ett fullblod som måste ha sulor tunt om. Pga av de dåliga hovarna tar en vanlig sula för stort utrymme, främst bak då de är exta dåliga. Jag har dock vanliga sulor fram men bak har jag en slags plast. Mellan skon och hoven sitter ett nät, typ som armering, och efter att man satt fast det har man i en slags plast som sätter sig fast i nätet och täcket hela sulan. Detta är super bra men dyrt. Plasten kostar ca 300 kronor och räcket till två hovar, men det funkar. :)

Be hovslagaren att lägga tjärdrev mellan hoven och sulan, då brukar strålen klara sig bra. Tjärdrev brukar finnas hos bland annat Granngården. När man skor med sulor är det risk för att man måste sko om oftare, sulorna gör att sömmen inte håller lika länge. Ett alternativ är ju att sömma om efter ca 4 veckor.

jag tycker också du ska sula runt om.. ett alternativ är att använda filtsula. De drar åt sig vatten som i sin tur gör att inte hoven blir helt uttorkad.. En majoritet av allt vatten till hoven kommer in underifrån..

Jag har sulor fram på fullblodsdonnan. Hårda, tunan plastsulor. Hade en mjukare plastsula innan, men den var för mjuk och blev inte bra. Sen ang strålarna, när min donna fick första omgången sulor, så en månad efter skoning (med sulor) fick vi rycka av sulorna då hennes stråle växt så ordentligt att hon gick på strålen (och plastsulan, den buktade ut över strålen), så inte alltid de får dålig stråle av sulan.

Sen, beroende om det fungerar på den hästen, så det finns mjukare plastsulor som skyddar mot vassa stenar och så, men ändå är såpass böjliga att de ger samma stråltryck som utan sula (men skott). Dock om hästen är väldigt öm så kan det ge även normalt sultryck, så man får prova lite. Vi är inne på andra modellen sulor på fbl nu (knallblå..ser förjävliga ut..), de vi provade först sviktade för mycket/var för mjuka. De här fungerar prima dock.

På K la vi med flit på mjukare, mer sviktande sulor för att hon skulle ha stråltryck etc som utan sula, men slippa vassa stenar etc bara.

Så, typ av sula beror på vad den hästen behöver.

Jag skulle börja med att bara lägga sula fram och se hur hästen känns, och är du ändå tveksam prova lägga sula bak med nästa period. För kan du slippa sula bak är det ju att föredra, och oftast räcker det med fram.

Glömde, som andra skrivit så risken för tappsko ökar med sula, och man kan behöva sömma om mitt i skoperioden med. Vi måste nita om eller sömma om fbldonnan efter ca 3 veckor nu torra perioden, när hon har sulor. Sömmen kryper upp och reser sig, och vi har inte provat men jag kan garantera att hon skulle tapp skor kring vecka 5 - 6 utan omsömning (isf att gå 7 veckor som hon annars gör utan problem)

Många distansryttare har sulor på sina hästar. Jag har två varmblodsston och vi tränar för det mesta på grusväg. Den ena har sulor runt om och den andra fram. Jag hade tänkt låta dom ha det tills tävlingssäsongen är över och sedan ta bort för att lufta lite. Det finns också en slags plastmassa som man sprutar in mellan sulan och hoven för att ge extra stötdämpning. Amerikanskt och mkt dyrt, men de som har det är väldigt nöjda vad jag har hört. Jag har kört med sulor ca tre-fyra månader per år på mina hästar i tre år nu och faktiskt inte haft några problem alls.
Är det så att din häst lastar sig fram om den känner sig obekväm bak, skulle jag ha sulor runt om.

Nu blev det knapplån va ;)

Kan ju iofs passa på då och slå ett slag för tjärpasta istället för tjärdrev, tycker jag fungerar mycket bättre om man vill ha något emellan.

Tack för alla svar. Jag tror vi måste lägga på en relativt mjuk sula iom att hästen går tåriktad fram. Tjocka hårda sulor blir ju knappast något alternativ då. Med tanke på vad ni skriver och mina tankar så blir det nog sulor runt om.
Angående att sömma om jag räknar med att få nita om några sömmar men knappast mer har jag TUR håller bakskorna 6 veckor men de är troligen slut efter 5 veckor framskorna håller lite bättre. Det börjar nog bli dags att fundera på hållbarare skor också.

Jag har alltid solicon innanför sulorna fram. Det kommer inte in någon smuts och underhåller samtidigt strålen till viss del.

Tack för alla svar. Jag tror vi måste lägga på en relativt mjuk sula iom att hästen går tåriktad fram. Tjocka hårda sulor blir ju knappast något alternativ då. Med tanke på vad ni skriver och mina tankar så blir det nog sulor runt om.
Angående att sömma om jag räknar med att få nita om några sömmar men knappast mer har jag TUR håller bakskorna 6 veckor men de är troligen slut efter 5 veckor framskorna håller lite bättre. Det börjar nog bli dags att fundera på hållbarare skor också.

Blir skorna nedslitna 'rakt av', eller är det ffa tån som slits för hårt? I det senare fallet kan man ju lägga tåsvets. Annars är det nog som du säger skobyte som gäller, jag har ingen erfarenhet själv, men vet flera som har guldskor just för att de 'håller längre'.

Mitt fullblod fick ha kilsulor en period när hon var sjuk. Hovis sprutade in silicon under. Sömmarna höll hela perioden men det kan ju ha berott på att hon stod i en sjukhage och knappt rörde sig.

Bakskorna är nedslitna helt och hållet. Jag sparar dessa skor bara för att kunna visa hur hårt hon slitit på 5 veckor. "Sömspåret" i skon kan bara anas och då har jag inte ens ridit särskilt hårt :crazy:. Framskorna slits framförallt i tån och där skulle det kanske gå med hårdmetallsvets men frågan är då hur det fungerar med tåriktingen.
Jag blev idiotförklarad av min hovis för att jag ville ha sulor. Han ville INTE slå på sulor bak och lyckades övertala mig till att låta bli det. (Han ville egentligen inte slå på sulor alls). Han är mycket negativ till sulor eftersom de gör att hästens sula blir sämre och han frågade vad gör du när det inte räcker att sko med sula för att hon är så öm? Nu har hon iallafall sulor fram och det är en märkbar skillnad men hon är inte helt fräsch frågan är då om det är en hälta eller om det handlar om muskelspänningar pga ont i fötterna under en period. Vandrande pinnar är väl enkla (och billiga) att ha att göra med? Jag funderar på att byta hobby.

Och jag pratade med hovis igå ang sulor bak på mitt fbl, som jag ev kanske möjligen tycker blir lite framtung i trav nu på de asfaltshårda grusvägarna, och undrade kring om hon kunde vara sulöm bak. Hovis tyckte att det är ovanligt att de är sulömma bak, men det händer, men vi kunde ju slå på sulor bak med, så kunde jag känna om det blev någon skillnad..

Så himla olika synsätt.

Ang vad göra när hästen blir öm trots sulor, det blir de aldrig när det fungerar/plastsulan är tillräckligt hård och hästens sula helt slipper tryck, så där tycker jag din hovis yrar.

Nu är jag kanske lite sent ute eftersom hovis redan skott men till nästa skoning kanske du ska kolla in flapp-skor, just för sulömheten, hållbarheten vet jag inte om den är så fenomenal.

Flappskon har en halv järnsko i tån och så en sula under son på så sått blir lös ocf flappar bak i trakten. Du får en sula som skyddar mot sten och sånt samtidigt som den inte är helt tät som en vanlig sula.
Tåskon som hör till:
http://www.thorstrading.com/details.asp?
Category=4&ProductID=73

Och själva flappsulan:
http://www.thorstrading.com/details.asp?Category=4&ProductID=26

Inget större fel på hållbarheten. Flappen brukar hålla ungefär två skoperioder.

Tåriktning funkar inte alls på flapp men jag tycker att tåriktning är så begränsande som metod att jag i princip aldrig använder mig av tåriktning. Tvärtå går däremot alldeles utmärkt med flapp. Slitage kan avhjälpas med hårdmetallkärna i skorna.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 071
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 211
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 295
Senast: Yrja
·
Hästvård Ja, min fråga är då hur man märker om hästen är öm i bakhovarna? Hästen är ett 7-årigt halvblod som aldrig har haft skor bak. Han hade...
Svar
12
· Visningar
2 396
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka