sko häst bak??

Sv: sko häst bak??

mysis skrev:
Jag har ett halvblodssto som är 8 år. Hon har alltid varit skodd bara fram. Bakhovarna ser fina ut enligt hovis och jag har inte märkt någon ömhet. Men nu har jag hört från lite olika håll att om jag skulle sko henne kan hon få bättre kraft och bättre tramp i sina bakben. Bättre steg alltså. Jag tävlar dressyr... Jag har inte velat sprika i hovar som det inte behövs i... men nu kanske jag ska tänka om? Vad säger Ni? Erfarenheter?

Min princip är att om det behövs skor fram, så behövs det förmodligen även bak. Man vill ju trots allt genom dressyrarbetet att hästen ska bära mer vikt på bakbenen, och då är det lite ologiskt att skydda framhovarna från smärta, men inte bakhovarna.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 849
Senast: MiniLi
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp