Sko harhas

Kookaburra

Trådstartare
Här kommer jag igen med mina harhastrådar. :D

Jag har läst på flera ställen att hovslagare tar hänsyn till om en häst har harhas vid skoning. Att skoningen på en häst med harhas görs utifrån andra principer än vanlig skoning.

Jag har läst om andras hästar som sliter snett pga harhas (eller om det är pga avvikande benställnig som ger harhas - hönan/ägget) och detta kan hovslagare minska/förbättra/ta hänsyn till vid skoning. Hur görs detta?

Finns det någon som vill berätta om detta?
När jag provade barfota i april slet han mycket snett på HB hoven så att sulan på utsidan kom ner till marken - jag skodde på. Han behandlas just nu för harhas som jag tror mig kunna härleda till samma tidsperiod. Han har utåtvridet bakben, vinklad has samt står något litet under sig (haha, inte många rätt :D). Han sätter sig gärna och har lätt för samling. Leker ofta på bakbenen i hagen osv.

Han belastar utsidan på hoven mer än insidan, hoven flyter ut på insidan. Skon förflyttar sig inåt så att allt utlägg hamnar på insidan. Utsidans hovvägg kommer nästan utanför skon efter 4 veckor. När han sätter ner hoven idag sätter han ner utsidan först och hoven lixom rullar ner - ibland skruvar det någon millimeter i backen när han tar vikt på hoven - då skruvar tån inåt. Hoven lixom vickar till innan den sätts ner på utsidan, som att han slänger ut med hoven. Hovavtrycket blir tydligare på utsidan. Det är bara detta ben som det är problem med.

Hur tänker hovslagare vid skoning efter dessa förutsättningar?

(Jag kan byta söm själv - Kan det hjälpa att byta ut sömmen i skon efter 4 veckor? Kommer skon då att sätta sig bättre och hålla någon vecka till på rätt plats?)

Sv: Sko harhas

Visst kan du bara byta sömmarna. Du går ju i samma hål.

Här kommer jag igen med mina harhastrådar. :D

Hur tänker hovslagare vid skoning efter dessa förutsättningar?

Hästen belastar helt enkelt inte benet i fysiologisk balans, heller tar den i belastningsfasen inte upp bbelastningen i benets styvaste riktning.

Detta av 2 orsaker,, sett från sidan så är belstningen avvikande negativt i själva hasleden eftersom hasten "niger" i belastningen och sett från själva hovens belastning så överbelastas hovens yttre sida med påföljd att skon under skoperioden "förskjuts" innåt.

Harhas är en defekt och grunden till det ligger redan i fölstadiet som inte omgående har åtgärdats. Man får leva med det resten av livet och det finns bara en lösning för att försöka stabelicera upp en mer fysiologisk belastning.

Jag ger din hemläxa tills i morgon,, utifrån vad du själv skrev.

När jag provade barfota i april slet han mycket snett på HB hoven så att sulan på utsidan kom ner till marken - jag skodde på. Han behandlas just nu för harhas som jag tror mig kunna härleda till samma tidsperiod. Han har utåtvridet bakben, vinklad has samt står något litet under sig (haha, inte många rätt ). Han sätter sig gärna och har lätt för samling.

Han belastar utsidan på hoven mer än insidan, hoven flyter ut på insidan. Skon förflyttar sig inåt så att allt utlägg hamnar på insidan. Utsidans hovvägg kommer nästan utanför skon efter 4 veckor. När han sätter ner hoven idag sätter han ner utsidan först och hoven lixom rullar ner - ibland skruvar det någon millimeter i backen när han tar vikt på hoven - då skruvar tån inåt. Hoven lixom vickar till innan den sätts ner på utsidan, som att han slänger ut med hoven. Hovavtrycket blir tydligare på utsidan. Det är bara detta ben som det är problem med.

Hur skulle du själv vilja förändra denna belastning och understöd om du själv hade samma problem?? Du skriver ju faktiskt svaret själv fast du verkar inte riktigt själv kunna omvandla det..

Ska dom överbelastade delarna få ett större understöd??

Rubriken i frågan på ring så spelar vi och frågan va hur skulle du själv ändra dessa belastningsförhållandena.

Tänk nu för det ligger 10 skivor i potten.

En av mina hovslagare använde söm med svetsförstärkta skallar till en häst som nötte skon betydligt mera på ena sidan.
Det fungerade bra.

ojojoj... nu blev det spännande! Jag kanske inte vågar :o ... jag måste nog tänka lite extra på detta som du skrev. Om du tror att jag kan svaret - så är jag med och "tävlar" :D Men jag måste få tänka och vrida och vända lite. :laugh:

Grattis! på sitt sätt så har du redan vunnit 10 skivor när du fick Coari intresserad :D! Glöm inte att tala om vilken ras det är på din häst, det kan ha
betydelse för fortsatta svar :)!

okej, nu tror jag att jag har ett svar... jag vet ju inte utan försöker tänka logiskt ocgh här är resultatet av detta.

Var ute i morse och titta när han går... igen.

Pga hasvinkeln från sidan skulle jag nog se till att inte ha för låga trakter. Tycker mig se att utsidan kommer ner först snarare än trakten. Lägre trakter sätter benet längre in under och då blir det att han niger mer vilket gör att hasen måste påfrestas mer.

Har inte funderat klart över tålängd än, och vad det kan ge för konsekvenser. Eftersom han inte trampar av sig skor eller trycker av hårt i tån (normalsliter tån) så skulle jag nog ha den som den är. Skulle väl då vara att inte ha den för kort, så att han kan skjuta på bra, men samtidigt kort nog för att uppmuntra trakterna att växa och inte bli understuckna (förövrigt något vi inte har problem med, växande trakter :D).

Sen skulle jag nog vilja se mer stöd på innersidan -mot trakten till. Höja upp innersidan/sänka yttersidan. Jag skulle vilja se att han sätter ner trakten först eller gärna hela hoven plant. Kanske det blir så att genom att höja innersida-mot trakt gör att han får mer stöd i landningen och landar då planare och då blir inte yttersidan lika påfrestad.

Det jag funderar på är att då kommer benet att sättas i mer utåtvridet än när han sätter ner yttersidan först. Gissar att hans riktiga/äkta benställning kommer fram om innersidan höjs, vilket blir mer utåtvridet. Kommer han inte att vrida mer på hoven när han tar vikt på den när han går då? Det är ju inte bra att de skruvar hoven i backen.

Hoppas inte jag har glömt något...

Senast ändrad:

Förmodligen tillräckligt många för att fylla en affär :angel:

Kookaburra; Eftersom jag vet att Coari inte vill att man tar ner trakterna
på en PRE så skriver jag det då (att det är en PRE) :)!

okej, nu tror jag att jag har ett svar... jag vet ju inte utan försöker tänka logiskt ocgh här är resultatet av detta.

Pga hasvinkeln från sidan skulle jag nog se till att inte ha för låga trakter. Tycker mig se att utsidan kommer ner först snarare än trakten. Lägre trakter sätter benet längre in under och då blir det att han niger mer vilket gör att hasen måste påfrestas mer.

Har inte funderat klart över tålängd än, och vad det kan ge för konsekvenser. Eftersom han inte trampar av sig skor eller trycker av hårt i tån (normalsliter tån) så skulle jag nog ha den som den är. Skulle väl då vara att inte ha den för kort, så att han kan skjuta på bra, men samtidigt kort nog för att uppmuntra trakterna att växa och inte bli understuckna (förövrigt något vi inte har problem med, växande trakter :D).

Sen skulle jag nog vilja se mer stöd på innersidan -mot trakten till. Höja upp innersidan/sänka yttersidan. Jag skulle vilja se att han sätter ner trakten först eller gärna hela hoven plant. Kanske det blir så att genom att höja innersida-mot trakt gör att han får mer stöd i landningen och landar då planare och då blir inte yttersidan lika påfrestad.

Det jag funderar på är att då kommer benet att sättas i mer utåtvridet än när han sätter ner yttersidan först. Gissar att hans riktiga/äkta benställning kommer fram om innersidan höjs, vilket blir mer utåtvridet. Kommer han inte att vrida mer på hoven när han tar vikt på den när han går då? Det är ju inte bra att de skruvar hoven i backen.

Jag har fetmarkerat dina korrekta observationer.

Du skrev oxå,, (förövrigt något vi inte har problem med, växande trakter :D).

Min fråga där blir då,, vad är det denna individ försöker förmedla till till dig??

Min slutfråga (som man) har du sett benställningen bakifrån:eek: och hur bedömmer du den som kvinna.:p

Senast ändrad:

Nu har jag fetmarkerat din hemläxa..

Du skrev oxå: Det är ju inte bra att de skruvar hoven i backen.

Där är vi helt överens..

P.S. Du kan ju även vinna en kartbok om du missar potten.;)

Kookaburra; Eftersom jag vet att Coari inte vill att man tar ner trakterna
på en PRE så skriver jag det då (att det är en PRE) :)!

Jag tycker det e fusk men tydligen så är det tillåtet att vänner o annat löst folk får ringa och hjälpa till.

I så fall anser jag att vinnaren ska dela med sig av vinsten till den som kommit med goda råd.

:eek: Jag vill inte fuska! (men självklart delar jag med mig av eventuella vinster till alla som medverkat - om det nu är jag som blir vinnaren :o. Kanske vi alla blir vinnare på var sitt sätt? :laugh:)

Ja, det är en PRE - jag ville inte att tråden skulle bli färgad av rasen. Kanske jag är lite konstig? Jag menade inte att "undanhålla information", men jag ville inte att svaren jag fick skulle komma som ett PRE-paket som "självklart ska du göra så här om det är PRE". Jag sökte oberoende efter svar utifrån problemet så som det ser ut. Kanske var det fel av mig att tänka så, men jag tänkte att jag beskrev hans benställning och rörelser så kanske det gav en bild som skulle generera en mer objektiv tråd.

Nu utvecklades ju tråden till något mycket mer spännande än jag någonsin hade drömt om! Inga svar på silverfat här inte, utan jag får möjligheten (blir previlegierad) att tänka själv och dessutom bli vägledd (av en pedagog?). Ett mer fantastiskt sätt att lära sig finns ju inte, det tackar jag allra ödmjukast för (hoppas bara jag klarar av det, för det känns svårt och lite läskigt att vandra på nya stigar :o ).

Men nu har jag ju fått reda på av Kryddan att du "inte vill ta ner trakter på PRE". Men jag hade nog själv luskat ut det iom frågan som du skrev:
"vad är det denna individ försöker förmedla till till dig??"
Hans trakter vill växa massor, och det har dom alltid gjort. Jag gissar att det är detta han försöker säga? Att han vill ha högklackat på sig?

Och nu blir jag lite torr här då (förlåt) - men jag har lite svårt att förstå allt som skrivs på nätet på rätt sätt så jag måste fråga, så det inte blir missförstånd. Angående benställningen bak sett bakifrån, och hur jag bedömmer den... som kvinna??? Jag tror inte jag riktigt förstår hur mitt kön har betydelse för hur jag ser på hans benställning? Har det det menar du? Eller jag kanske missade något? Inblandningen av kön kanske bara var skoj och lite roligt med manligt/kvinnligt och hade att göra med uttrycket "bakifrån"? :o (om det är just det som är grejen så kan du ju skriva in "Grodmansdräkt" någonstans i ditt nästa inlägg - så jag vet så kan vi glömma det missförståndet sen :D)

Därmed är jag är inte helt säker på vad frågan egentligen är, men om vi antar att det bara är benställningen vi talar om (alltså oberoende av våra kön), så vet jag inte hur jag ska svara. Har kanske inte alla termer. Det är lite komplicerat... Ska försöka hitta lite bilder istället. Vet att jag har några från precis innan vi skodde på efter barfotaperioden vi hade på fyra veckor - vilket slutade med harhas - men även med en hov som planade när den landade.

Funderar vidare på hemläxan :)

Senast ändrad:

Han hade otroligt svårt att stå still minns jag. Han är alltid så nyfiken på vad det är jag håller på med, därför har jag fler bilder så att det är lättare att göra en bedömning. Här är alltså strax innan vi slog på skor igen. Ska ta blider imorgon på hur det ser ut nu. Dessa bilder är alltså efter ca 4 veckor barfota.
bakben-big-ventral-09maj.jpg

Här nedan står han mycket bredbent.
bakben1-s-dorsal-09maj.jpg

här står han mer som han brukar
bakben2-s-dorsal-09maj.jpg

Vad kallar man denna benställning? Den är inte bara utåtvriden från höften, men skenan sneddar även ut ytterligare från hasen. Sen från kotan sneddar hoven tillbaka inåt?? Kan ju vara hoven som flyter ut som förvirrar. Nä, jag känner mig helt okunnig här. Känns som att det ser bra ut att ha hoven så sned - förutom om man tittar på närbilden av den sneda hoven och strålen och ballarna där.

Nu när jag tittat lite mer på bilderna ska jag fundera en stund till. Skulle vilja jämföra med nya bilder, försöker ta några imorgon.

När jag tänker efter så kommer jag inte ihåg om jag tyckte att hoven vred sig i backen när han gick barfota med snedsliten hov, kanske att tån vred utåt ibland, dvs tvärt om mot nu. Hoven var planare vid landning, men tyckte samtidigt det såg ostabilt ut för hasen - som att det skulle knäckas när han tvärnitade, eller som att han fick för lite stöd på utsidan av hoven när han sprang omkring vilket såg ut att kunna bli vrickningar. Benet blev mer utåtvridet. Han hade ont av att ha gått barfota, drog jag slutsatsen att det inte var bra att ha en snedsliten hov. Nu när jag kan härleda infektionen i harhasen ifrån samma tid känns det så konstigt att göra om hoven så sned. Nu slet han mycket snett på bara 4 veckor så på den korta tiden kan ju ligament bli inflamerat av förändring.

Senast ändrad:

Nu när jag tittat lite mer på bilderna ska jag fundera en stund till. Skulle vilja jämföra med nya bilder, försöker ta några imorgon.

Nya bilder vore bra att få ta del av, jag gör som du funderar en stund till.

Reflektioner: Dom bilderna som är tagna bakifrån påminner mer om "kohasig", harhas syns bättre från sidan. Jag vet inte men får en känsla att att det förekommit ett trauma på denna individ när han gick barfota. Belastningsförhållandena är så ojämna i alla fyra hovarna efter att den själv fått slita in sina hovar och många gånger är det bra på individer som man inteförstår sig på att låta dom gå barfota ett par veckor,, dom brukar då snabbt avslöja sina belastningsförhållanden..

Detta är mkt vanligt inom travet att man gör så på hästar som slår på sig hit o dit..
Man rycker av skorna och kör dom barfota ett normalt arbetspass så dom får "verka sig själva" och sedan slår man på nya skor utan att korrigera,, hur snett å vint det än må vara. Dom brukar balancera sig själva och går då klockrent fria.. Fysiologisk skoning på travare brukar leda till katastrof.

Det jag kan se (vilket inte är lätt) är en osymetrisk bakdel,kors och länd. Traken på v.b. är högre vilket är bra, trakten på h.b. är så låg att barfotafolket skulle applodera eftersom den nästan går på ballarna, belastningsförhållandet i själva hoven är katastrofal. Det ser ut som att hästen skulle falla omkull till höger. V.F är trakten lägre än på H.F,, h.f och v.b. tycker jag det inte finns ngt att anmärka på..

Min tanke,,, har denna häst under tiden den gick barfota rumplat omkull och fått en bäckenrotation med secundär harhas eller har den problem i höften/knäleden??

Visst den måste få hjälp med bättre understöd rent skomässigt,, men jag är nog inne på att man som hovslagare inte själv kan lösa detta utan behöver sammarbete med andra skickliga yrkesutövare.

Tänker å tänker,,,

Är du säker på att du vet att hästen är harhasig?
Jag tycker då bara att den ser kohasig ut, i alla fall på dessa bilder, möjligt att den är båda delarna?

Nya bilder vore bra att få ta del av, jag gör som du funderar en stund till.
Jag fick ett akut fall av illamående och huvudvärk idag så stallvistelsen blev abrubt avbruten. Det blev inte några nya fotografier. Försöker igen imorgon.
Reflektioner: Dom bilderna som är tagna bakifrån påminner mer om "kohasig", harhas syns bättre från sidan. Jag vet inte men får en känsla att att det förekommit ett trauma på denna individ när han gick barfota. Belastningsförhållandena är så ojämna i alla fyra hovarna efter att den själv fått slita in sina hovar och många gånger är det bra på individer som man inteförstår sig på att låta dom gå barfota ett par veckor,, dom brukar då snabbt avslöja sina belastningsförhållanden..
(svar även till CK) Jo, han är ju kohasig. Ja, harhasen syns inte bakifrån - men den finns där och är just nu under behandling. Jag satte in fotografierna för att visa benställning bakifrån som efterfrågades. Ska se om jag imorgon när jag känner mig lite bättre kan hitta bilder från sidan oxå från samma tid. (han är jäkligt svår att fota, så jag kan inte lova några bra foton)

Han är med om trauman varje dag den här, han är så sprallig, så jag tror inte att det hänt just under barfotaperioden. Han har sprungit kull i både hagen och lös på banan flera gånger - men nu har det faktiskt börjat lugna sig med det.
Det var ett litet uppvaknande för mig att ha honom barfota och se hur han sliter själv. Jag ville se om han kanske skulle klara av att gå barfota under sommaren för jag ville spara på hans ballar som jag är så rädd om då de under första året blivit så illa tilltygade. Innan barfotatiden slog han av sig framskor hela tiden, och balltramp stup i kvarten, oftast på hf, men även ibland på vf. Det har han nu slutat med efter barfotatiden (han hade även flappsulor två eller tre skoperioder innan barfota vilket även det besparat hans framfötter - säg vad man vill om flappskor.) Förra skoningen fick jag två dagar innan skoning slå i nya söm i vf insida - dom hade han tappat, skon var bara lite slagen - traktarmen på insidan hade "svängt in" mot strålen lite grann.

Detta är mkt vanligt inom travet att man gör så på hästar som slår på sig hit o dit..
Man rycker av skorna och kör dom barfota ett normalt arbetspass så dom får "verka sig själva" och sedan slår man på nya skor utan att korrigera,, hur snett å vint det än må vara. Dom brukar balancera sig själva och går då klockrent fria.. Fysiologisk skoning på travare brukar leda till katastrof.
Efterssom han vilar nu och bara går två ledda promenader om dagen undar jag om det kan vara en idé att ha honom barfota några dagar strax innan skoning så att han sliter sina hovar själv? Eller kommer det att bli helt galet?

Det jag kan se (vilket inte är lätt) är en osymetrisk bakdel,kors och länd. Traken på v.b. är högre vilket är bra, trakten på h.b. är så låg att barfotafolket skulle applodera eftersom den nästan går på ballarna, belastningsförhållandet i själva hoven är katastrofal. Det ser ut som att hästen skulle falla omkull till höger. V.F är trakten lägre än på H.F,, h.f och v.b. tycker jag det inte finns ngt att anmärka på..

Min tanke,,, har denna häst under tiden den gick barfota rumplat omkull och fått en bäckenrotation med secundär harhas eller har den problem i höften/knäleden??
Jag tycket inte några traker är höga här... Tycker han har slitit ner hovarna jättemycket här, men speciellt hb är fruktansvärd.
Dessa bilderna är tagna 17 maj, ET har varit här i slutet av juni och "knixat" till SI-leden på vänser sida, det var även hon som uppmärksammade hans harhas. Hon ska komma tillbaka när behandlingen är klar.

Visst den måste få hjälp med bättre understöd rent skomässigt,, men jag är nog inne på att man som hovslagare inte själv kan lösa detta utan behöver sammarbete med andra skickliga yrkesutövare.
Min hovis skulle ha varit med när ET var här - men det lyckades inte schemamässigt, så vi siktar på nästa gång. Den 27 ska jag tillbaka till vet och ultraljuda hasen, kanske jag då får lite mer kött på benen. Dock ska han ju skos innan vet - och då av min hovis nyutexade lärling (min hovis är på semester). Funderar då på om det kanske inte är så dumt att låta han slita lite själv på hovarna några dagar innan?
Tänker å tänker,,,
Tack :) ..och jag gör lika så.

ps.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=987601
I denna tråden finns bilder på hans harhas. Även bilder på hans ben som de såg ut när jag köpte honom.

Senast ändrad:

Tänker å tänker,,,

Nu e jag ganska säker på att harhasen är secundärt och hade det varit min häst så hade jag börjat med att försöka finna den primära orsaken,,, inte stirrat mig blind på det secundära synliga utan det primära osynliga.

Detta kan endast genomföras av skicklig veterinär och på klinik med tillgång till dagens moderna utrustning.

Rent skomässigt så finns det bara två lösningar,, hoven måste få ett längre understöd i trakten, antingen med en förlängd öppen sko eller om hästen arbetar på djupt underlag med en sk äggbarsko. Skons förlägning i traktens utlägg ska sluta i vertikal linje med bakre delen på ballarna. Själva hovens bakre del (från hovens bredaste del) måste i sulan få ett mekaniskt understöd som motverkar hovbenens rörelse i belastningsfasen med den påfrestning ett icke mekaniskt understöd kommer leda till i djupa böjsenan. Detta kommer leda till att hästen från sida sett inte kommer stå under sig med bak utan i rak axel. Baksteget i rörelsefasen och främst isättningsfasen kommer inte bli lika djupt in under sig vilket kommer avlasta länd/kors has.

Ang. verkningen så anser jag att det blir ännu större katastrof om man låter den barfota slita in sina hovar och därefter sko den med dom vinklarna eftersom den redan visat hur snett den sliter sina hovar. Absolut inte fysiologiskt korrekt men väldigt avslöjande att den sliter snett p.g.a. en avlastning i en kroppsdel med secundär påföljd till en överbelastning i den diagonala sidan. Hästen tar utifrån dina bilder absolut inte upp belastningen i benets styvaste riktning!! Främst i h.b. tas belastningen upp i ett zick zack mönster från hovled genom övriga leder ända upp till knäleden.

Rent verkningsmässigt måste man (sett bakifrån) verka ner innsidan i horisontell linje med utsidan sett på ett plant hårt underlag med benet i full belastning och därefter med hjälp av skon skapa den sista delen av att få hoven i balans genom att ge yttre tå/tåsidodel/sidodel/traktdel ett ökat understöd. Detta kommer leda till att hästen kohasighet kommer att avta och att belastningen kommer succesivt att tas upp i benets styvaste riktning.

Jag är dock ytterst tveksam till att detta "enkla" skulle vara lösningen på just denna individ och skulle aldrig rekomendera att det utförs innan man tagit reda på grundorsaken till detta avvikande belastningsförhållande. Har vi ett annat primärt trauma så som jag tror att vi har och utför detta utan vetskap om det primära traumat,, ja då kan vi genom skoningen fördärva individen för all framtid..

Vad är det jag försöker säga???

Jo man ska inte se sig blind på att rätt skoning löser alla problem,, däremot så kan man när man tagit del av alla problem lösa det med rätt skoning.

Jag har inget mer att tillägga i tråden mer än att den har varit mkt intressant och väl informativ från TS.

Tack!!

Tack för din insats i min tråd, det har gett mig MYCKET :bow:. Vi är mitt i utredning och kommer förhoppningsvis komma bättre tillrätta med problemen framöver. Jag och hovslagaren har talat om långa traktstöd och iom att hoven har breddat sig efter att tidigare har varit trång - kommer vi nu att få gå upp en storlek så att skons traktarmar kommer längre bak.

Jag vill som jag jag lovat sätta in bilder som är tagna idag, skodd för ca 2 veckor sedan. Om du har något att tillägga därefter känn dig mycket välkommen. :)

Till andra intresserade av Harhas - så här kan det se ut:
Fralls-Hbak-sida-harhas-090810.jpg

Fralls-Hsida-090810.jpg

Fralls-Hbak-sida-090810.jpg

Fralls-Vsida-090810.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 099
Senast: Marvin
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 397
Senast: mackan
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 235
Senast: mily
·
Hästvård Senaste halvåret/året har jag varit tvungen att ringa ut hovslagaren rätt ofta för hästen vrider en baksko sned med jämna mellanrum. Det...
Svar
14
· Visningar
2 638
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka