Sko enbart bak?

the_connemara

Trådstartare
Det är väl ganska ovanligt? Men hur påverkar det hästen?

Min lille pojk har ju skadat sig som jag skrev i en annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=726739&highlight=stor+skada och blir skodd med ringsko på den skadade (höger bak) hoven och skodd med vanlig sko (antar jag) på den friska vänster bak. Men gör det någon väsentlig skillnad när man ska börja arbeta med honom igen? Är det bättre att sko runt om när han ska ridas, löshoppas och gå som handhäst? Han hade lätt kunnat gå barfota iaf fram till sommaren (då jag är ledig mer i veckorna och det blir arbete mer än på helgerna) annars för han har bra kvalitet på hovarna och är inte vidare ömfotad och då kan vi anpassa arbetet efter underlaget.

Sv: Sko enbart bak?

Jag personligen tycker att om man ska sko endast ett hovpar så ska det vara bak.
Det är bakbenen man vill att hästen ska använda och bära vikt med, dessa måste alltså vara fullständigt pålitiliga att belasta hur mkt som helst.
att sko enbart fram är som att be att hästen ska belasta sig mest där.

Men det är en egen uppfattning som jag förstår att inet många delar *hukar mig*

Jag delar den helt klart! Ända sedan ngn hovis från norrland påstod detta när det köpte häst här för massa år sedan har jag tyckt illa om att sko endast fram. Därför vill jag natingen ha barfota eller sko runt om. Men just att ta steget att enbart ha skott bak när det är så ovanligt (inte sett ngn eller hört ngn förespråka utom denna och nu du då) känns lite stort just nu. Men troligtvis så måste han vara skodd ett bra tag tills hornkvaliten är bra igen efter att hoven repat sig så för eller senare kommer ju frågan upp. Om man inte väljer att skor runt om och arbeta honom mer beroende på vad det blir av allt det här.

Men har du haft många hästar skodda enbart bak? Hur gamla och hur mkt har de abetats? Hur tycker du det fungerat?

För unghästar (han är bara sutten barbacka på 4 ggr o travad lite) måste ju oxå våga ta för sig o hitta bjudning o balans i den takten de själva orkar. Inte märkt ngra problem med det på unghästar?

Sedan undrar jag lite med hur det skulle reagera om man visade honom enbart skodd bak på treårs/kvalite. Det är ju vet koll och visning för hand med, kanske man vill ha skott runt om då?

Och här kommer en till hukandes. Är av samma åsikt.

TS, jag har haft min ena häst skodd endast bak under par perioder när underlaget har tillåtit det. Måste ha skor runt om på sommaren när grusvägarna är rena slipmaskinen men under höst/vinter brukar det gå bra barfota, eller alternativt barfota fram och skodd bak.

mvh Eva

Är det en äldre häst? Hade du rekomenderat det till en unghäst som ännu inte lärt sig balansera och bära sig under ryttare?

Jag funderar lite på hur det påverkar ryggrad/tornutskott om hästen blir högre bak. Annars är jag inne på Djurjourens mfl tanke om bakhovar och belastning, dock med förbehållet att hästen kan "välja" hårdheten i nedklampet på ett helt annat sätt bak än fram, oavsett hur viktfördelningen ser ut, och kanske klarar av vikten bättre bak än fram pga det även om den är barfota där.

Ja den är äldre. Eller medelålders kan man väl säga...

Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag bara skott den bak när den var knappa tre.
Anledningen till att den skoddes då var att den knappt hade några bakfötter kvar. Fötterna fram var helt ok men bak hade den klara besvär. Och traditionellt så skor man runt om.

Hästen är redan något överbyggd och sliter vanligen bakskorna mer än de i fram om den är skodd runt om.

mvh Eva

Mina hästar sliter alltid mest på bak så det är naturligt att sko dem där först.
Det beror ju på var du ska rida med din häst, rider du mkt på steniga grusvägar så hade jag skott runtom.
Går den i en mjuk sand eller barrhage och rids på en äng eller i ett mjukt ridhus så bara bak.
Minsta lilla mina hästar ömmar så sätter jag på skor.

Har de slitit mest bak även innan de börjat arbetas? Direkt efter att de fått ryttare på ryggen?

Vet faktiskt inte hur de slitit innan de börjat arbetas, tänkte aldrig på det....
Jag tycker nog att det är bak de sliter mest hela tiden, de som tränas, även från början.
Även de skodda hästarna sliter upp bakskorna innan framskorna.

Håller helt med Djurjouren. Antingen rundskoning eller skoning endast bak. För mig är det fullständigt logiskt att skydda bakhovarna i första hand eftersom "motorn" bör sitta där.

Att hästen skulle ta stryk i rygg/tornutskott ser jag som obefintligt och inget jag ens tänker tanke att oroa mig för då de allra flesta hästarna står på ev. helt plan mark utan att skjunka ner endast en kort stund om dagen, å det är i så fall på stallgången och spolspiltan.

För vikt, belastning och nedsättnings skull så skulle jag dock fundera över att sko med samma sko på båda hovarna.

Jag personligen tycker att om man ska sko endast ett hovpar så ska det vara bak.
Det är bakbenen man vill att hästen ska använda och bära vikt med, dessa måste alltså vara fullständigt pålitiliga att belasta hur mkt som helst.
att sko enbart fram är som att be att hästen ska belasta sig mest där.

Men det är en egen uppfattning som jag förstår att inet många delar *hukar mig*

Intressant tanke... Fast jag kan inte riktigt hålla med(därmed inte sagt att en av oss har helt fel och den andre rätt). Men när hästen står utan ryttare så har den mer tyngd på framdelen, inget nytt eller mystiskt med det men huvud och hals väger mer än svans.. När man sedan rider vill man ju att hästen flyttar över mer av sin vikt till bakdelen, men det kommer ju inte bli mer vikt på bakdelen än framdelen för det..?

Många hästar går skodda fram och inte i bak därför att de inte har några problem med att gå barfota bak, något som en del däremot kan ha med att gå barfota fram. Jag har själv funderat på det här med om man kan sko bara bak, har aldrig sett det. Men uppenbarligen är det fullt möjligt och varför inte egentlligen..?

Men jag har nog lite svårt att tränka mig att man över lag om man bara skall sko ett par hovar att man väljer att sko bak? Men.. man lär ju så länge man lever heter det..

Sanningen är väl den att, om man skor någonstans så bör det ju vara för att hästen sliter hornet hårdare. Om det sen sker runt om, fram eller bak kvitta ju liksom. Man ser ju till hästens behov, har man ett ökat slitage fram så får man ju sko fram eftersom behovet finns där. Har man då en häst som sliter mest på bakhovarna så är det väl lämpligt att skydda dom.

Nu har jag häst som sliter mest bak, men det slits även på framhovarna fast inte alls i samma grad.

Har de slitit mest bak även innan de börjat arbetas? Direkt efter att de fått ryttare på ryggen?
Min sliter bakfötterna mera än fram även om den är helledig. Då för längesedan när den skoddes första gången, pga i princip obefintliga bakfötter, så var den inte ens inriden.

2-åringen som är tagen på henne verkar bli likadan. Finns alltid att ta på fötterna fram men sällan något i bak.
Iofs går 2-åringens pappa alltid oskodd fram och men skodd bak.

mvh Eva

Generellt sliter barfotahästar mer fram än bak enligt min erfarenhet, detta i kombination med att belastningen är större på den främre delen av hästen, så jag begriper inte helt ovanstående teorier!?

Jag har haft min unghäst skodd endast bak pga av hovböld ,märkte ingen skillnad att hon skulle ha svårare att balansera sig .
Hon är ca 170 hög .

Angående att slita mer bak ,handlar detta inte om att bakfötterna inte växer lika fort som fram pga av attt det är sämre blodcirkulation ända bak till bakbenen !?

Mia Nu blev det väll fel knapp igen :cool:

Generellt sliter barfotahästar mer fram än bak enligt min erfarenhet, detta i kombination med att belastningen är större på den främre delen av hästen, så jag begriper inte helt ovanstående teorier!?

Hmm... min sliter nog mer bak... det grundar jag på att jag inte behöver verka dem lika mycket som fram... Men hon har aldrig varit öm eller liknande i bak, de är tvärtom i perfekt balans..
Fram behöver verkas mer, eller oftare är väl mer korrekt uttryckt, men det är inte så mycket på höjden utan mer formen(fila in tån och en liten utflytning) och runda av hovväggen...

Tycker det här är en intressant diskution, visste inte det var så många som skodde bara bak, och att en del anser att de faktiskt bär mer på bakdelen än fram.. där ser man..

Men framhovar och bakhovar är ju lite olika till form och vinklar också.. fram är "större" och rundare generellt än bak som är lite mer ovala och "mindre". Om de bar mer vikt på bakdelen.. borde inte hästen vara byggd annorlunda då, med större bakhovar än framhovar.. mer som "kängurukonsept..?"
Ja.. jag vet att känguruer inte har hovar;) men ni är nog med på tanken ändå..?

I inlägget som jag citerade stod att skulle man sko ett hovpar så skulle det vara bak, eftersom hästen bär mest vikt där.

I övrigt förstår jag också att man skor därför att man anser att hästen sliter sina hovar...

Det här med att ha skor enbart fram kanske bara grundar sig på rent praktiska skäl?

På ridskolor skor man ju ofta fram men inte bak. Som jag har förstått det så är det för att minska risken vid sparkar vid hantering, på lektioner etc. Likadant när man släpper på sommarbete (men ändå ska rida) - hästarna skos av bak för att minska skaderisken vid sparkar.

För övrigt en intressant diskussion det här! Vilket är viktigast - hur hästen lägger vikten vid arbete eller hur den lägger vikten när den inte påverkas av ryttare?

I mitt fall är det inga teorier utan ett faktum. Hästen sliter grymt med bakskor när den är ordentligt igång.

Dock håller jag med om att generellt sett så sliter de flesta mest fram. Jag tror ridningen är "boven" i mycket.

mvh Eva

Liknande trådar

Hästvård Hästen är skodd runt om. Fram skodd 'så som han vill ha det', vilket innebär kort tå, tåsidokappor samt rejält utlägg och understöd i...
Svar
16
· Visningar
1 801
Hästvård Jag undrar hur ni skulle sko en häst som sliter ena bakhoven mer på yttersidan än inner. Vad är viktigast att tänka på? För 4 veckor...
Svar
11
· Visningar
2 617
Senast: Kookaburra
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 651
Senast: TeamVM
·
Övr. Hund Jag vill bara ventilera lite.... Jag blir tokig på alla dessa damer som har sina små ettriga, skällande och framför allt LÖSA...
Svar
11
· Visningar
1 633
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025