sko eller inte det är frågan?

A

Anne

Mitt B-ponny sto har aldrig varit skodd och är idag 9år.
Vi rider 5-6 dagar i veckan mest i skogen och i padocken.
Till och från skogen är det grusväg med möjlighet att gå i gräskanten.
Jag vet inte hur mycket hon har ridits hos andra ägare eller på vilket underlag.Vi har haft henne i ca 8 mån.

Det jag undrar är hur ser jag/vet jag om hon behöver skor??
Hon är inte ovillig att gå/trava/galoppera men jag tycker hon smyger fram.
Nu jämför jag henne med de andra hästarna i stallet och de går fram på ett helt annat sätt och de har skor,men de har också ett annat temprament.Vår är lugn och stressar inte som de andra gör.

Nu har jag börjat fundera på om det är så att vår häst smyger fram pga av att hon får ont i hovarna och tar det försiktigt eller så är det hennes sätt att gå.
När vi rider ut är det aldrig några problem hon knallar på men på ett försiktigt sätt,ungefär som när jag går barfota man känner sig fram lite med foten innan man sätter ner den helt.
Det är inte så att hon vägrar gå fram men det ser ut som hon smyger.
Hon har en ganska långsam galopp men jag har sett i hagen att hon kan fortare men det är inget vi ser i ridningen,kan det bero på ömhet? eller är hon helt enkelt bara sådan,långsam.
Hovslagaren kommer nästa vecka och jag funderar på att sätta på skor bara för att kolla om det blir någon skillnad på hennes gång och fart.Blir det ingen skillnad tar jag av dom igen.
Är det en bra idè?
Någon annan som har gjort så?

Jag vill ju inte störa hoven om det inte behövs men jag vill ju inte heller att hon ska ha ont om hon nu har det...

Jag ser helst att hon går utan skor men sätter givetvis på om det behövs...

Har läst och läst men alla tycker så olika,så om någon med erfarenhet vill svara vore jag tacksam.
Som sagt jag vill absolut inte att hästen har ont men inte heller sätta på skor om det inte behövs därför undrar jag om man kan prova i ett par veckor för att se om det blir någon förändring i försiktigheten...

easyboots?

Sv: sko eller inte det är frågan?

Om hon rör sig bättre i hagen än när ni rider så är hon ju ömfotad.

Om hästen inte är öm i hagen hade jag nog köpt easyboots om man vill ha hästen barfota. Jag själv tycker det väl väldigt smidigt, inte värre än att sätta på skydd på hästen men det är ju en smaksak. Det är ju helt klart smidigare att ha den skodd.

Jag hade skott hästen bums! Eller köpt någon form av boots. Hon låter ömfotad och är det så är det skittaskigt. Störa hoven med skor, ja det kanske man gör, men tidning är inte heller naturligt och hästars fötter är ju inte heller gjorda för de underlag vi utsätter dem för.

Har du ont i fötterna så stressar du nog inte heller;)

Varför är man så rädd att sko:confused:

sko fram o se skillnaden.
Det gör man på 2åringar som ska visas o då få en oöm häst som kan röra sig obehindrat. Sen tar man av skorna tills det behövs när den rids mer än bara några dagar i v..Blir den även mer livlig i hagen bör man nog ha skor permanent.

du behöver inte heller undvika att rida på mindre hästvänliga underlag.

Hästar ska inte behöva spänna sig o tassa fram.

Jag skriver inte såhär just till dig, utan för att det har blivit ett fenomen.

Du kan ju börja med att sko fram och se om det blir någon skillnad. Det kanske räcker med det.
Håller med om att ponnyn verkar ömfotad. Jag tycker inte att du ska vara så rädd för att sko. Låt dem sitta minst en skoningsperiod, man verkar lite annorlunda för skor än barfota så 2 veckor är inte mycket. Sen kan ni disskutera med hovslagaren nästa gång han/hon kommer hur resultatet blev.

Jag tycker absolut att du ska pröva easyboots eller liknande! Att sätta på järnskor döljer bara problemen, hästar är gjorda för att gå barfota, men endel kan behöva lite mer träning. Om man aldrig utsätter hoven för grus eller asfaltsväg, kommer den aldrig att anpassa sig därefter heller. Har ni asfalt utan massa stenar på är det väldigt bra att träna på! Ni kan ju även testa att bara leda henne lite på grusvägen utan ryttare och se om hon går på bättre, och även träna henne lite på det sättet så att hon tränar upp hårdheten i hovarna. Naturligtvis ska hon inte gå runt och ha ont, och då tror jag att boots även kan hjälpa till att stärka upp hoven. Kolla även upp att hon inte har strålröta, hovböld eller något annat som gör att hon får ont. Lycka till! :)

Det lutar åt att jag provar att sko henne fram och ser hur hon rör sig..
Pratade med min hovslagare och hon tyckte det var ok att testa i 7-8 veckor så det är väl lika bra.
Om de aldrig har haft skor behöver hon en inköringsperiod eller är det bara att köra på med ridningen som vanligt?
Skodde shettisen bak förra sommaren då det blev gropar i hoven men hon reagerade inte ( hon har skor fram oxå) utan man kunde rida som vanligt..

Det här med boots är jag osäker på men varit inne på det i vintras när marken var hård och det inte fanns snö.Det är ju väldigt viktigt att bootsen passar,men hoven växer ju blir inte bootsen för små då? måste man ha på alla fyra eller räcker det fram?

Alltså min ena "unghäst" har aldrig haft bak.
När jag köpte henne för 4 år sedan hade hon aldrig haft skor men det var förståligt pga bra hovar och att hon ej börjat ridas än.
Tog ut hovis när jag ridit in henne och skulle börja lite mer på allvar , då ville han absolut inte sko bak eftersom han tyckte hon hade fina starka hovar. Och så har det varit under årens lopp, inget bak bara fram och hon trivs med det. Men nu när ja ska börja tävla henne så smått får jag ser om det fortfarande känns bra för henne annars lägger jag på bak med.

Kan du lägga upp bilder på hovarna på hästen?
Börja fram och se hur det känns, det beror ju på helt vilken kvalitet hovarna är i. Ta ut en bra hovis som tittar lite på dom. :):)

Jag tycker absolut att du ska pröva easyboots eller liknande! Att sätta på järnskor döljer bara problemen, hästar är gjorda för att gå barfota, men endel kan behöva lite mer träning. Om man aldrig utsätter hoven för grus eller asfaltsväg, kommer den aldrig att anpassa sig därefter heller. Har ni asfalt utan massa stenar på är det väldigt bra att träna på! Ni kan ju även testa att bara leda henne lite på grusvägen utan ryttare och se om hon går på bättre, och även träna henne lite på det sättet så att hon tränar upp hårdheten i hovarna. Naturligtvis ska hon inte gå runt och ha ont, och då tror jag att boots även kan hjälpa till att stärka upp hoven. Kolla även upp att hon inte har strålröta, hovböld eller något annat som gör att hon får ont. Lycka till! :)

Hästar är gjorda för att gå barfota men inte på de underlag vi utsätter dem för och för en del individer är det djurplågeri att gå utan skor.

Sko hästen din :) Om hon aldrig varit skodd förr så kommer väl hovslagaren sko fram först så hon vänjer sig. Så gör dem iallafall på unghästar, tror det borde vara samma på äldre. Men om hon när ni rider på grusväg söker sig ut i diket så är det ett vääääääldigt tydligt tecken på att hon behöver skor. Men easyboots kan också funka bra :)

Det finns ingen anledning alls att bara ha hästen skodd fram. Då avlastar den bara bakbenen och det vill man ju absolut inte när man rider.

jag håller med dig till 100%.

I mitt stall står några hyrhästar från ridläger och dom får inte sko dessa bak:confused:
Tycker så synd om alla dessa ömfotade stackare.
Har bara med snålhet från ägarna att göra:mad:

Det finns ingen anledning alls att bara ha hästen skodd fram. Då avlastar den bara bakbenen och det vill man ju absolut inte när man rider.

Jag håller med dig, men för att inte stressa hästen för mycket, om den nu blir stressad, så kan det vara bra att börja med ett par dojor.

Hästen är 9 år och har inte vant sig än trots att den alltid varit barfota, hur många år till tror du att det tar?

Säkerligen, men hur länge ska man försöka och låt häststackaren tassa fram?

Det du beskriver låter som en ömfotad häst. Visst vill man ha hästar oskodda så mycket det går men en häst som tassar fram som du beskriver där finns det inget att tveka på anser jag.
Jag hade skott henne både fram och bak eftersom man ju vill att hästen ska bära sig och är den fortfarande ömfotad bak så kan det leda till ryggproblem. Den bär då inte upp sig som den ska på bakdelen utan blir hängande eftersom det inte längre gör ont i framhovarna utan "bara" i bakhovarna.
Visst kan du prova med boots om hon verkar oöm i hagen. Det fungerar jättebra för vissa hästar men det är ju lite pyssel med att sätta på och ta av så det är ju lite en smaksak också.
Jag har aldrig träffat någon häst som fungerar lika bra när den enbart är skodd i fram som när den är skodd runt om.
Hästarna brukar vänja sig ganska omgående så du kan säkert rida på nästan som vanligt. Det du kommer att märka är att steget förmodligen förändras till det bättre och det kan ju ge lite träningsvärk så lite försiktighet skadar ju inte.

Senast ändrad:

Har du ens läst trådstarten? Hästen har varit barfota hela sitt liv, dvs i nio år. Hur länge till tycker du att Ts ska försöka? Hur mycket mer ska de träna? Hästens hovar har säkerligen utsatts för både det ena och det andra under sitt liv så det behöver du nog inte oroa dig för.
På vilket vis skulle boots kunna stärka upp hoven? Boots hindrar ju hovens mekanism mer än vad en järnsko gör. Visserligen vägs det ju upp av att man bara har boots precis vid ridning men hur boots ska kunna stärka hoven förstår jag inte så det får du gärna förklara.

Hur rör sig hästen i paddock vid ridning? Likadant som vid uteritter? Likadant som i hagen?

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
4
· Visningar
360
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama