Sko barfotahäst vintertid?

Sv: Sko barfotahäst vintertid?

hippogrip borde vara det bästa alt. efter boots

På vilket sätt är travarskor bättre än ridhäst-skor? Nyfiken eftersom jag snart ska sko på min häst för vintern. :)

dom e inte bättre. man ska alltid sko med en så bred sko som möjligt.

travskor är lättare, tunnare. och ger mindre vibrationer upp i benet.
min egen åsikt är att de slits fortare så att folk lär sig att sko av o verka oftare så att hästen slipper ha inneskor ena månaden o platåskor nästa månad.
det finns alltså travskor gjorda i järn (inte aluminium) men de är tunnare. de har ofta fler broddhål oxå, så att hästen blir mera stabil på hårdgjorda ytor. (egen åsikt)

/j*

man ska alltid sko med en sko som har så bred anläggningsyta som möjligt mot hoven. detta för att det annars blir en enorm belastning under den lilla tunna skon

det kvittar väl då sulan ju går inåt och om skon går utanför hovväggen på insidan så lär jo hoven gå sönder på insidan samt dra upp sömhålen.
men jag håller med dig att skon ska ligga plant mot hoven på en så stor yta som möjligt.
en alltför bred sko gör så att du kan få tryck på trakten på ett felaktigt sätt samt att din stråle får mindre kontakt med marken.
mvh jenny

fattar inte vad du menar nu?!
jag e ganska trött men ta det gärna en gång till så får vi se...

trycker på repeatknappen
sulan, den är ju rundad innåt, och hovväggen är oftast inte så tjock, precis när man lägger på skon och har verkat-så är det plant, men sen, om man inte verkar efter några veckor utan väntar 5-6 veckor så växer ju hovväggen och då finns inte det stödet för skon då sulan drar sig uppåt (hornet växer nedåt) alltså ska man inte ha en för bred sko. Men, en vanlig ridsko är nog bara några millimeter för bred.

Du menade kanske standard aluminium travskor , de smala spårade? de är ju lite smalare, men å andra sidan sköter travfolket fötterna lite bättre än ridfolket o verkar oftare, så det gör nog inte så mycket. dessutom är de tunnare så att hästen kan använda mer av sin sula som stötupptagning. Travhästar tränas ofta på mjuk mark oxå, vi ridisar tvingas ju ofta ut på asfalt eller hårda grusvägar.
Jag tror att du o jag är helt överrens faktiskt, vi bara pratar olika om samma sak.

Alexandra_W skrev:
"Allmänna råd: Vid halka bör sådana åtgärder vidtas att hästarna kan förflytta sig säkert"

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/BestallaWeb_dsm/download/PDF/53/hast.pdf

Står det "bör" så är det bara en rekommendation, inget tvång.
Dessautom står där inget om "halkskydd" eller "under arbete".

"Sådana åtgärder" kan var att sanda eller att gå annan väg eller vadsomhelst, och fortfarande bara "bör", inte "skall" som betyder måste.

Alltså tillåtet att låta hästarna halka lite lagom mycket om man så tycker passande för tillfället, broddat eller obroddat, skodd eller oskodd.

Anvisningar i "Allmänna Råd" kallas rådtext och är aldrig krav, bara rekommendationer. Det finns många "bör" i texten som inte är "skall", t.ex. utevistelse, taggtråd, sommarbete, stallmiljö och en massa fler.

Det räckte inte, fram med lagen nu. :devil:

saddleman skrev:
Står det "bör" så är det bara en rekommendation, inget tvång.
Dessautom står där inget om "halkskydd" eller "under arbete".

"Sådana åtgärder" kan var att sanda eller att gå annan väg eller vadsomhelst, och fortfarande bara "bör", inte "skall" som betyder måste.

Alltså tillåtet att låta hästarna halka lite lagom mycket om man så tycker passande för tillfället, broddat eller obroddat, skodd eller oskodd.

Anvisningar i "Allmänna Råd" kallas rådtext och är aldrig krav, bara rekommendationer. Det finns många "bör" i texten som inte är "skall", t.ex. utevistelse, taggtråd, sommarbete, stallmiljö och en massa fler.

Det räckte inte, fram med lagen nu. :devil:

Du skäller på fel person, jag har aldrig påstått det finns någon lag, jag bara kopierade in vad som står i djurskyddsbestämmelserna om halka. Och det är just ett 'bör', inte måste. Dessutom kan man tolka det där som 'sanda gången till hagarna och lite i hagarna' också.

I förra lagen (jag kan leta upp häftet någonstans), jag tror jag har det) stod det något om att om hästen behövde det skulle den förses med lämpliga beslag (detta hade dock inget med halka att göra) och sedan i anslutning till det något om att dessa skulle förses med skärpningsmedel (dvs brodd) vid halka. Men jag minns inte exakta formuleringen, men det kanske är det den soms krev om lagen for efter? Dock var detta NOG också ett bör, och gällde bara hästar som var skodda oavsett.

Skodda hästar utan brodd på halka borde däremot enligt MIG vara totalförbjudet, det finns inget halare. Men det är en annan diskussion =)

Min häst går skodd fram och barfota bak året runt. Det har gått bra och jag tycker han har bättre fäste bak än fram trots att han vart broddad där. Men jag funderar på att använda boots o brodda bak när det är riktigt halt..

Intressant. :bump: Ska nog prova med travskor då. Aluminium då? Är de sämre eller? Finns väl guldskor oxå, hur funkar dom?

"Guldskon" är av järn och har 6 fasta broddar i varje sko. Finns både som trav och ridsko!

aluminium är inte sämre, de är bara tunnare och slits fortare om du rider på slitiunderlag, typ asfalt, grusväg.

Hade alu på min welsh. men de slets kanppt då han hade så högt steg.
/j*

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Träning Jag har haft min häst barfota i några år. Vilket har fungerat bra, då vi mest bara ridit lite då och då. Nu har vi dock kommit igång...
Svar
14
· Visningar
3 793
Senast: Lycanthrope
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 006
Senast: Lavinia
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 311
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka