SKK:s ansvar

barajag...

Trådstartare
Spånar på det här med förbud o SKK:s ansvar i Sverige..

Vore det inte enklast om SKK godkände pitbullen som ras? Och hade stenhård koll o krav på uppfödare av dem? Jag menar att problemet ligger ju inte i den renrasiga aveln utan i blandaveln, den oseriösa, av dessa raser.

Om SKK godkände rasen skulle man kunna förbjuda den oseriösa aveln o "kamphundar" utan stamtavla. Enligt det jag läst verkar det inte finnas många renrasiga pitbulls i sverige utan mest korsingar som 'kallas' pitbull. Det verkar också vara dessa som hamnar i orätta händer, o där olyckor händer..

Tror ni inte uppfödare av rasen skulle vara mer noggranna med sina köpare om alla ägare o bitstatistiken offentliggjordes? Jag menar att om jag ville ha en hund av denna ras skulle jag välja en från en uppfödare med fina linjer. Inte en där jag ser att lynnet inte verkar bra.. om jag kan se att det skett olyckor med hundar från en uppfödare så inte vill jag köpa valp av den!

Detta innebär naturligtvis att de utan stamtavla skulle beslagtas i första hand eller så skulle de som redan finns i hemmen vara tvungen att göra mh-test o bevisa att just deras hund har ett psyke som håller.. därefter kastreras eller tas bort.

Om de dessutom är hyfsat pris så kommer inte "de som söker en penisförlängare" att ha en chans att köpa någon.. alternativt kanske de inte vill ha en sån om de inte har den statusen längre?

Bara en fundering.. vad tycker ni?
 
Sv: SKK:s ansvar

som du säger så finns det väldigt få renrasiga pitbull i sverige. de flesta som folk påstår är pitbulls är blandraser.

Att införa hundkörkort är nog det bästa. men även att mentaltesta alla hundar tycker jag va en jättebra idé.

att godkänna rasen tror jag inte hjälper så mycket. men det skulle ju vara jättekul om dom gjorde det. då kanske man får pitbullen som en "utställningshund" och den förlorar det "tuffa"?
 
Sv: SKK:s ansvar

Det var just det jag tänkte på.. att den tuffa imagen kanske försvinner. Då blir de inte lika spännande längre för de som inte "bör" ha en sådan hund.

Nu räknas de ju till blandraserna o är relativt billiga att få tag i. De kriminella kanske inte är lika sugna om de måste köpa en renras för dyra pengar.. och uppfödarna vill nog inte sälja till någon olämplig (precis som med andra seriösa).
 
Sv: SKK:s ansvar

Skk fungerar inte så.
För att de ska kunna regga pitbullen som ras så måste FCI godkänna den först.
 
Sv: SKK:s ansvar

ja de vet jag. å hur många renrasiga/reggade amstaffar springer omkring å hugger folk?
 
Sv: SKK:s ansvar

Nej men då måste blandraserna förbjudas... de är ju inge vidare kul. jag har själv en blandras mellena amstaff och pitbull. hon är inte "farligare" än någon annan renrasig amstaff eller pitbull. å jag har ingen lust att ta bort henne bara för att det finns svin där ute som inte borde ha hund överhuvudtaget. då tycker jag att det är bättre som du sa med mh-test och hundkörkort.

Sen är det ju ganska svårt att bevisa vilka hundar som är blandraser med "kamphund" i. vem ska avgöra vika som ska bort? jag kan lika gärna påstå att det är boxer å labbe i min. en blandras kan ju få så olika utseenden...
 
Sv: SKK:s ansvar

SKK är ingen myndighet. Vore SKK det skulle alla som idag föder upp blandraser kunna lagföras. Att godkänna pitbullen som ras gör varken till eller från för bitstatistiken och den seriösa aveln/hundägandet. Det enda som skulle ändras är att vi får en ras till som struttar omkring på utställning och andra tävlingar, samt att de som vill ha en pitbull har möjlighet att följa hälsa och meritering på ett annat sätt.

Ang. att dansk/svensk gårdshund är godkänd i sverige men inte av FCI så är vi urprungsland för rasen. Det betyder att det är här en rasstandard ska arbetas fram och en enhetlig population ska visas innan rasen kan bli godkänd av FCI. Således godkänns en ras först i hemlandet och så småningom även av FCI.
 
Sv: SKK:s ansvar

Nej men då måste blandraserna förbjudas... de är ju inge vidare kul. jag har själv en blandras mellena amstaff och pitbull. hon är inte "farligare" än någon annan renrasig amstaff eller pitbull. å jag har ingen lust att ta bort henne bara för att det finns svin där ute som inte borde ha hund överhuvudtaget. då tycker jag att det är bättre som du sa med mh-test och hundkörkort.

Sen är det ju ganska svårt att bevisa vilka hundar som är blandraser med "kamphund" i. vem ska avgöra vika som ska bort? jag kan lika gärna påstå att det är boxer å labbe i min. en blandras kan ju få så olika utseenden...

Nej men så är jag övertygad om att du tar ditt ansvar som hundägare också. :D Tror o hoppas att du inte har tänkt använda henne till avel tex. Spelar det då någon roll om hon måste steriliseras?

Tanken var att de som inte är ansvarsfulla o inte har någon kontroll över dem inte ska kunna ha dem..

Vet inte hur det ska regleras :confused: , men tycker att det måste gå att lösa på ett sätt som inte drabbar de hundar som det inte är något fel på.

Hörde om någon delstat i USA där de omhändertog hundarna. Ägarna fick 30 dagar på sig att flytta eller/annars togs hunden bort. Hur grymt är inte det? Bara för att hunden råkar vara "fel" ras! Den kan ju var hur trevlig som helst ändå!
 
Senast ändrad:
Sv: SKK:s ansvar

Problemet är väl just det att de flesta av de här hundarna inte är renrasiga pitbulls utan byrackor så det skulle inte göra någon skillnad. Äcklen som föder upp dessa hundar för kamp eller andra tvivelaktiga syften skulle ju inte heller söka sig till SKK även om det vore renrasiga hundar de hade.
 
Sv: SKK:s ansvar

Tack för förklaringen om dsg.. är inte så insatt i hur skk jobbar.. men lär mig av mina misstag :angel: ;)
 
Sv: SKK:s ansvar

Nej men det var detta jag ville skulle försvinna. Tänkte var att om aveln regleras o alla som föder upp dem måste registreras försvinner den svarta aveln.. Förstår du hur jag menar?

Idag får man föra upp 2 kullar innan man måste registrera sig som kennel. Jag tänkte at du inte får ta någon kull utan reg. kennel på dessa raser..

Tanken var att de som inte är seriösa anmäls. Men det kanske blir så istället att det sker i hemlighet. Kanske det blir ännu mer synd om hundarna?
 
Sv: SKK:s ansvar

Det finns ju ingen lag som säger att man får föda upp 2 kullar utan kennel, det är SKK's regler för att du ska få regga dom där. Lagar och regler är det väl regeringen/jordbruksverket som bestämmer, SKK är bara en organisation för dom som vill föda upp och regga hundarna.
Så SKK kan inte bestämma vilka hundar som får födas upp och inte, dom kan bara bestämma vilka dom tillåter att man reggar hos dom.
 
Sv: SKK:s ansvar

nej jag ska inte avla på henne och ja hon ska kastreras=)

Men HUR ska man avgöra vilka som är ansvariga hundägare och inte. med andra ord, vilka hundar ska tas bort/ mh-testas/ Kastreras osv. hur ska man kunna avgöra vilka hundar som är "farliga"?
 
Sv: SKK:s ansvar

Ja, det är väl den det som är den stora frågan?!

Men någonting måste de ju komma på.. lösningen kan inte vara att ALLA "kamphundar" ska förbjudas, som många vill. Det verkar helt idiotiskt tycker jag!

Visst det låter bra med hundkörkort, men hur ska det kunna kollas upp? Hundar (blandras) ska registreras, i jordbruksverket är det väl? Det är det inte alla som gör..

Men om vi inför obligatorisk kurs för hundägare hur blir det då med alla andra djur? Många hästar som vanvårdas, kaniner, marsviner osv. Vart drar man gränsen då?

Och om vi har körkort på djur, hur blir det då med barnen? Varför har vi inte körkort på barn? Vart dras gränsen?

Tror att oavsett hur de gör är det svårt att följa upp..
 
Sv: SKK:s ansvar

jag tror som du att et kan bli jättesvårt att följa upp vilka som har hundkörkort...men samtidigt är det ju hemskt hur vissa behandlas. jag har själv en pitbull/amstaff blnadning som är hur go som helst, jag skulle inte vilja att någon förbjöd mig att ha honom, för han är en liten ängel!!

Tänkte egentligen bara tilägga att jag var inne och kikade på aftonbladet för en stund sedan och där stod något om hur många som hade blivit attackerade av hundar förra året. totalt blev 136 angripna av sk "kamphundar" och 1287 av andra hundraser...här är länken om någon vill se!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1020717,00.html
 
Sv: SKK:s ansvar

ja precis. det är ett jätteproblem.

och förbjuder dom "kamphundar" i sverige skuter dom förmodligen bara på problemet...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras En släkting till mig har länge pratat om att skaffa hund, superkul tycker jag. Hon har tittat mycket på blocket mest för skojs skull och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 136
Senast: Nattfjäril
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 205
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 206
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp