Skk röntgen vs. Pennhip

DynamiteCorax

Trådstartare
hört mkt på senaste om felaktiga röntgenavläsningar osv. Ibland riktigt grova felläsningar. T.ex tik som blev läst Hd grad D, men uppfödaren begärde nytt test och tiken blev friröntgad! Annan tik av annan ras blev läst Hd C och Ed 1, varpå denna tik blev omröntgad och blev då fri runtom! Sen fick jag höra om pennhip läsning och det verkar mkt bra och mer riktigt. Enda e att resultaten inte ännu kan räknas som officiell läsning i Sverige än? Men ett bra komplement till Skk läsning? Vad tror ni? Tyck till och diskutera. Tror att jag kommer pröva pennhip på kommande valp som komplement till skk röntgen

Sv: Skk röntgen vs. Pennhip

Fast det handlar ju inte enbart om själva avläsningen utan även om att den som tar bilderna ska vara duktig på det och veta vad som är bra bilder.

Har för mig att det är EN person som står för slutbedömningen av alla HD/AD bilder som avläses för registrering?

Denna person torde ha mångårig och långvarig erfarenhet och därmed inte lämna rum för så värst mycket feltolkningar kan jag tycka.

Det är säkert inte avläsningen det blir fel på. Vissa veterinärer söver helt, andra ger enbart lugnande. Vilket som är bäst vet inte jag, men om den sover så blir det inget mothåll och det ska det tydligen vara enligt den klinik där jag har höftledsröntgat min hund. Det var inte helt lätt att få honom att ligga exakt rätt, och det är nog där felet uppstår. Om man inte är så noga vid röntgen så ger det kanske en felaktig bild av leden, och då är det inte konstigt att avläsningen blir därefter. Även jag har hört att det är 1 person som läser av alla röntgenbilder på SKK.

Grova felläsningar tvivlar jag på, däremot att hunden kunnat ha legat fel o bilderna varit oskarpa. Det måste gå minst 6 månader inan man får röntga o avläsa igen, under tiden kan man muskla upp sin hund, ibland kan man få ett C om leden är slapp.
Om man inte är nöjd med resultatet så kan man överklaga till en Skandinavisk nämnd, o det resultatet som de kommer fram till blir det officiella o det kan inte överklagas.
penHipp o HD röntgen är olika avläsningsmetoder, en del uppfödare använder sig av båda.

Det är inte en person som läser av, det är flera, det var en kvinna som läste av bilderna på min hund senast.

Iaf, jag har en hund som röntgades med C, ett halvår senare röntgades hon om med B. Men jag kan ju se när hon började bli till åren att hennes höfter inte är vad de borde vara och hon klarar inte någon större belastning, så jag tror nog det där C:et är mer rättvist.

Bra höfter är bra höfter, man skall kunna få A eller B på en omusklad 12 månaders hund.
Fähunden fick HD B + C, jag röntgade aldrig om honom, han var tänkt till avel om han blev en bra vallhund, delvis pga hans stamtavla o att hans far dog ung. Han blev en kanonhund, men skulle aldrig drömma om att använda en hund i avel som blivit omröntgad för att få bättre resultat.
Det är bra att tidigare resultat ligger kvar vid omröntgen.

Han levde ett mycket aktivt liv med såväl nöt som fårvallning, drag o agility.
När han vid 8 års ålder fick problem med bakkärran så röntgades rygg o höfter, han hade spondylos, men höfterna såg knappt ut att hålla ihop, ingen av vet på kliniken kunde förstå att de en gång klassats som B + C.

Var lästes bilderna av Lady Vip - den avläsningen som alltså ligger till grund för det som sedan registreras officiellt? Hade varit intressant att få veta om de verkligen har ändrat sina rutiner och om ja hur de i så fall säkerställer att alla får en likvärdig avläsning.

Jag har hört mycket snack också om att bilderna kan ge väldigt olika utslag beroende på hur mycket lugnande som ges och av vilken sort. Vet uppfödare som vill välja vilken klinik som röntgar deras unghundar p g a att de använder den eller den sederingen. Vet dock ej om det är riktigt att det verkligen påverkar bilderna.

Jag har hört mycket snack också om att bilderna kan ge väldigt olika utslag beroende på hur mycket lugnande som ges och av vilken sort. Vet uppfödare som vill välja vilken klinik som röntgar deras unghundar p g a att de använder den eller den sederingen. Vet dock ej om det är riktigt att det verkligen påverkar bilderna.

Så trodde jag också att det var, att en spänd hund, läs sederad, ger "bättre" höfter än en avslappnad, läs sövd, men det här är verkligen inte min avdelning.

Var lästes bilderna av Lady Vip - den avläsningen som alltså ligger till grund för det som sedan registreras officiellt? Hade varit intressant att få veta om de verkligen har ändrat sina rutiner och om ja hur de i så fall säkerställer att alla får en likvärdig avläsning.

Jag vet inte, ägde inte hunden vid den tiden.

Jag är mer av vallhunds åsikt, bar höfter är bra höfter, därav att jag vill framföra att även om hunden röntgats om med bättre resultat behöver det inte tvunget betyda att det verkligen är bättre. Denna hunden har dessutom drabbats av en annan åkomma som gjort att hon gått på rehab och terapeuten delar min åsikt om att hennes höfter inte är nån B-höft iaf...

Men hur tusan kan det bli så grova felläsningar om det är samma person som läser dem? Skickar de bara 1st plåt för avläsning? Borde de inte isf skicka fler plåtar så de får mer att jämföra med?
De fall jag startat tråden om är riktiga fall, annars hade jag inte höjt ögonbrynen spec mycket då det kan fablas en del om allt möjligt.
Men hur pålitligt kan det vara om det kan vara så diffande i avläsningarna från gång till gång???
Låt säga som t.ex mitt fall med min unghund röntgad med ocd osv och blev avlivad därefter pga den ena med det tredje, tänk om jag hade röntgat om han igen och de hade sagt att han var inte alls var så sjuk!
Eller om jag köpt en dyr tävlingshund och den blev röntgad med HD D och sen visar det sig att så är inte fallet. Jag hade blivit galen över detta. Kan inte pennhip vara mer pålitligt isf???

Jag är mer av vallhunds åsikt, bar höfter är bra höfter, därav att jag vill framföra att även om hunden röntgats om med bättre resultat behöver det inte tvunget betyda att det verkligen är bättre. Denna hunden har dessutom drabbats av en annan åkomma som gjort att hon gått på rehab och terapeuten delar min åsikt om att hennes höfter inte är nån B-höft iaf...

Jag håller med om det jag fetat. Jag röntgade min hund som ganska precis 12 månaders, hon var på dag 9 i sitt andra löp (man "ska" ju inte röntga löptikar) och har A-höfter. Jag är faktiskt sugen på att röntga henne igen om några år för att se om det blir några förändringar :)

Men det är ju inte samma person som läser plåtarna, dock bara ett fåtal.
Jag tror inte alls avläsningen har så stor betydelse, jag tror också mer på sedering och hur de ligger. Jag har själv en vän som fick C på sin nu när de röntgade, men man ser faktiskt på bilderna -så här i efterhand - att hunden ligger snett, så den ska de röntga om. Tydligen hade det även varit andra omständigheter på kliniken som också det gjorde att omröntgen kändes bäst.

Låt säga som t.ex mitt fall med min unghund röntgad med ocd osv och blev avlivad därefter pga den ena med det tredje, tänk om jag hade röntgat om han igen och de hade sagt att han var inte alls var så sjuk!
Eller om jag köpt en dyr tävlingshund och den blev röntgad med HD D och sen visar det sig att så är inte fallet. Jag hade blivit galen över detta. Kan inte pennhip vara mer pålitligt isf???

Fast OCD är ju en lös benbit och det är ju inget man ser fel på direkt, antingen är det en benbit eller inte... Det skickar man ju inte heller till SKK utan det ser förhoppnings behandlande vetrinär själv. Vi hade det på våran hund på en frambog, men honom opererade vi och i dagsläget så har han inga problem av den, sen kan ev hans D på ena höften komma från en överbelastning sedan hans problem med bogen men det är ju bara spekulationer från min sida, han är hur som helst inget avelsmatrial pga sina problem och höften gjorde varken från eller till utan är mest bra att veta för framtiden.

jo min första veterinär tog 6st plåtar varav alla dem skickade han vidare till 3 andra veterinärer inkl 1 på SKK som mailade åter till min veterinär och bekräftade det han trodde var fel. Hunden hade inte direkt lösa benbitar utan det var mer benen direkt som det var fel på (vet inte om OCD och osteochondros e samma?!) Det var bägge bogarna samt armbågar samt förändringar på höfter/rygg, men bara frambenen var 2 operationer/ben :(
sak samma hör inte precis till ämnet. Menar mer att tänk OM det var så att de röntgade hunden med ett resultat och det senare visar sig vara felaktigt. Tkr inte SKK röntgen då verkar vara fullt ut tillförlitligt. Kan då pennhip ge ett mer riktigt resultat?
Sen tror jag också att faktorer som sedering osv kan spela en avgörande roll i vilken grad hunden får.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 530
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Ja, hur är pålitligheten angående höftledsresultaten egentligen :confused: Jag ställer mig frågande efter att flera gånger sett hundar...
2
Svar
38
· Visningar
3 789
Senast: islands_lover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka