SKK avelsdata

Is

Trådstartare
Kan man föra in uppgifter själv där om man hittar felaktigheter eller vill lägga till information? Vet att jag mailade någon för 2år sedan när jag tog bort min tik för att jag ville att de skulle synas varför vi beslutat att ta ner henne (i mitt tycke är inte närliggande hundar lämplig för avel så vill gärna att det syns) men inser nu att det inte ens står att hon är avlivad(..? )

Vår jämte har epilepsi och även det hade jag velat skulle stå där eftersom flera ur de linjerna har visat sig ha det men det står ju ingenstans så just nu är det bara vandrande "rykten" så folk utan kontakter inom rasen kan omöjligt veta att det finns i dessa linjer.
Hur gör man?

Jaha hade inte en tanke på att man skulle ändra i hunddata för att få in det i avelsdata

Långt ifrån allting läggs in ändå. När inte ens vissa DNA-tester för sjukdomar förs in, så lär nog knappast diverse orsaker till att en hund avlidit läggas in :confused:

Felaktigheter kollar dom självklart upp :)

Jaha hade inte en tanke på att man skulle ändra i hunddata för att få in det i avelsdata
Jag meddelade via hunddata att min hund var avliden och det står under Notering på avelsdata.
Anledning har jag aldrig sett att det står, tror inte det förs in tyvärr.

På finska hunddata koiranet står det oftast orsak om någon hund avlidit, men i SKKs avelsdata och hunddata har jag aldrig sett att dödsorsak anges.

På finska hunddata koiranet står det oftast orsak om någon hund avlidit, men i SKKs avelsdata och hunddata har jag aldrig sett att dödsorsak anges.
Vår jalostustietojärjestelmä är bra tycker jag. Man kan själv logga in och fylla i att hunden dött. Officiella hälsoundersökningar sätts in efter ett par dagar. Suveränt.

Då blir ju nästa fråga varför inte SKK är mer intresserade av sådana uppgifter... Alltså om jag ser att 2 av 5 hundar i en kull är avliden före 2 års ålder skulle man ju vilja veta orsaken till det. Riktigt dålig ED/HD blir ju också mörkade på det viset när hundar avlivas utan att plåtarna skickats till skk

Då blir ju nästa fråga varför inte SKK är mer intresserade av sådana uppgifter... Alltså om jag ser att 2 av 5 hundar i en kull är avliden före 2 års ålder skulle man ju vilja veta orsaken till det. Riktigt dålig ED/HD blir ju också mörkade på det viset när hundar avlivas utan att plåtarna skickats till skk

Registret skulle bli ohanterbart stor om allt ska föras in. Rapportera in till Jämtklubben och älghundklubben att din hund har ep, så hamnar den i avelrådens rullor.

”Problemet” är att finska kennelklubbens databas är byggd för att hantera en klart större mängd information än den svenska. SKK är inte ointresserade av information, men mycket av den får helt enkelt inte plats i systemet som databasen är byggd i.
Som jag förstått det är en ny databas under utveckling, men det lär ju ta ett antal år innan den är klar, med all ”gammal” data överförd.

Gällande ledresultat så måste det bli avläst av SKK för att man ska få ut på försäkringen om hunden måste avlivas för detta. Alltså kommer ledresultatet att stå för de hundar som avlivats pga detta om ägaren haft intresse av att få ut livvärdet. Är hunden yngre än 12 månader så står resultatet som preliminärt. Däremot så står det ju inte att hunden avlivats pga ledfel, men själva ledresultatet finns i alla fall registrerat.

Jag vet inte. Jag tror att veterinären skickar in infon
Jag tar tillbaka Det där.

I avelsdatasystemet hittar du hälso- och avelsuppgifter både om enskilda hundar och om hela raser.

På sidan som gäller en specifik hund ges uppgifter om dess stamtavla, inavelsgrad, hälso-, utställnings- och provresultat, avelsindex samt uppgifter om hundens syskon och eventuella avkommor. Du kan jämföra hur inavelsgraden förändras beroende på hur många generationer som tas med. För hundar som redan har dött anges dödsdatum och dödsorsak, förutsatt att deras ägare har sänt in dessa uppgifter till avelsdatasystemet.
(finska kennelklubbens avelsdatabas)

Dödsorsak kan sättas in av ägaren. Och de officiella undersökningarna samt valpkull ar och tävlingsresultat förs in automatiskt

Dvs precis som i Sverige alltså, förutom att här kan man inte lägga in några egna uppgifter i registret och det står "avlivad" om hunden är avlivad. Sjukdomar som inte ingår i rasens hälsoprogram registreras inte och lär inte göra det i Finland heller. Däremot brukar rasklubbar ha egna register över sånt och vill därför gärna att man rapporterar in ev. sjukdomar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Först och främst: Hej! Efter en tids lurkande beslutade jag mig för att skapa ett konto, för här verkar finnas många kunniga och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 961
Senast: Nirvana
·
F
Hundhälsa Vad anser ni anses vara en oacceptabel hundhållning? Anledningen till att jag frågar är en bekant som enligt mig har en väldigt...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Senast: yennork
·
Hundavel & Ras Nu är det inte aktuellt med hundköp inom närmaste året, jag vill sätta mig in i linjer osv och läsa på massor av mer. Sen ska ju såklart...
2
Svar
35
· Visningar
3 976
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?