Skjutter upp ryggen över hindrena :/

J

Jarth

hejsan jag lärde mitt varmblod att inte skjuta upp med ryggen över hindrena men nu har hon fått tillbaka de och jag hänger lixom inte med i hennes språng och jag har råkat rycka henne i munen flertal ggr och jag tycker det är synd om henne eftersom det gör ont. Och hon lixom drar sej mot hindrena och vägrar sakta ner farten vid hindrena utan brasar på i full galopp och hoppar ungefär 40 - 50 cm över hindrena och iband så drar hon iväg mot ett hinder om man bara ska rida förbi de som förut när jag skulle skritta henne för hon fick inte trava och galoppera då , då drog hon iväg i full galopp mot ett hinder och jag kunde såga bettet i hennes mun och hon vägra å stanna hur ska jag göra för att tagga ner hennes temperament och få henne att inte skjuta upp ryggen som om hindret vore flera meter högt :/?

Sv: Skjutter upp ryggen över hindrena :/

Rida mkt lydnadsträning. Mkt dressyr. Hoppa bara småhinder i trav till att börja med. Gör halt efter/innan hindret om det behövs.

Sv: Skjuter upp ryggen över hindrena :/

:smirk: trullslitenmedtuff jag menar inte att härma dej men när jag läste ditt inlägg så skrev jag oxå ett om just att min häst skjuter upp sin rygg över hindrena för jag vill oxå få lite hjälp med att min ska sluta att göra de så ta inte illa upp om du känner att jag härmat dej för om du känner de så ber jag mkt om förlåtelse

Sv: Skjuter upp ryggen över hindrena :/

Var glad att din häst hoppar högt över hindrena!
Lär dig följa med i språnget!
Om du ger bra eftergift dvs särar lite på hindrena efter halvhalten mot hindrena och sedan bara driver så blir det också lättare!
Se till att din sits är OKEJ!
Takt och rytm är A & O.
Stärk din häst, att den rusar kan betyda att den är svag någonstans. Stärk genom klättra, konditionsgalopp och dressyrarbete!!

Ööhh, har du tränat bort din hästs fina hoppteknik :eek:

Man vill ju att dom ska hoppa med ryggen, lär dej följa hästens språng istället och var glad att den inte hoppar med sänkt rygg... :crazy:

Exakt, håller fullständigt med dig!
Tjejen ska vara glad över att hästen jobbar med ryggen! :bow::cool:

hejsan jag lärde mitt varmblod att inte skjuta upp med ryggen över hindrena men nu har hon fått tillbaka de och jag hänger lixom inte med i hennes språng

Hallå :eek: :eek: :eek: .... hästen ska hoppa med ryggen !!!! Det är ju jättebra ... va glad att den gör rätt !!!!!
Du får väll lära dig att hinna med i hennes språng ... hoppa låga hinder eller lägg bara ut en bom tills hon lugnar ner sig och du "hinner med" bättre!!!

att hästen hoppar upp med ryggen har ju inget att göra med att den drar mot hindet eller tvärtom. Att jobba bort en häst som hoppar med ryggen är ju rent ut sagt korkat, det är ju så man vill att hästen ska hoppa, då får ryttaren lära sig följa med bättre.

Om du inte vill att hästen ska dra förre och efter hindret får du träna lydnad. Mkt halter och igångsättning från alla gångarter. Hoppas små hinder oså halt efter o.s.v.

Men bara för att hästen blir lydigare så kommer den ju inte hoppa sämre med ryggen, och att träna bort en bra ryggverksamet är ju som sagt var rätt korkat...:crazy:

Reagerar som många andra att du borde vara tacksam att hästen använder ryggen i språnget.
Istället för att ta ifrån henne tekniken får du utveckla din egen. Se till att ha ett bra skänkelläge så att du inte blir hoppad ur sadeln, håll handen lågt både i anridningen och över språnget, räta upp dig i landningen.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Lisasliv
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2