Skjuter rygg över hindret.

Sv: Skjuter rygg över hindret.

hejsan så gorde min gammla travare med men jag börja med lydnad och då gorde jag lite volter och serpentiner och jag hadde ingen galopp alls utan bara skritt och trav och varge gång hon börja springa på då gorde jag halt och eftersom att det är en unghäst så måste man börja från början med bommar på marken nu menar jag inte att denna häst inte kan hoppa men de jag menar är att då får den lyfta på benen och håll in den riktigt mkt innan bommen den får inte bara rusa på och gå in på förstort hinder för förfort det gorde jag med min häst och jag vart sedan tvungen att börja om från början för hon blev med tiden skygg för dom höga hindrena. Eller så rider du i skog och mark och låter hästen få slappna av och rid inte då mott nå hinder när du rider ute i skogen om du inte måste ifall det ligger nån stock ivägen. Eller så tar du hjälp utav en erfaren Mvh Sandra - Jarth:D :)

är din fjording grön med rosa prickar också?

Va glad att hästen är noga och hoppar högt över hindrena!! :cool:
Se bara till själv och sitta ordentligt!!

Håller med resten här bara om att du ska vara glad och tacksam över att din häst har så bra teknik!! :bow:

Vi som uppskattar en häst med bra teknik.:smirk:

Ok men man kanske vill ha en häst med bra teknik och man kan uppskatta den fast man önskar att det inte känns som att man ska flyga av över hindret för att hästen kröker sig så mycket!

Jag vet hur det känns att ha en häst som nästan "bockar" över hindren men jag gjorde så att jag hoppade nåt språng på 40 cm nästan varje dag så att hon lärde sig att inte hoppa så himla stort. Nu mera så hoppar hon lagom på små hinder (ibland nästan flackt) men när det kommer ett lite läskigare hinder (typ som vattenmatta som man stänker grus på) och högre hinder (80-90+) så hoppar hon jättefint med rund rygg och det är bra för då blir det lättare att följa med tycker jag..men mitt sto har fin teknik även om hon inte hoppar i "bocksprång".. fast man ska absolu inte försöka träna bort det helt..:crazy: hoppas du förstog lite iaf..:smirk:

Ursäkta men hur fan bockar man över ett hinder? :rofl:
Genom möjligtvis...:angel:

fråga mig inte, men han kan det mesta, det är väldigt svårt att förklara, för väldigt många bara missuppfatar det man förösker förklara, men liksom precis innan avhoppet så skjuter han upp ryggen och tar ett konstigt stunds, sen tar han upp frambenen och hoppar över, asså det är extremt svårt att förklara, man måste nästan se det själv eller sitta på han för att kunna förstå.

hejsan så gorde min gammla travare med men jag börja med lydnad och då gorde jag lite volter och serpentiner och jag hadde ingen galopp alls utan bara skritt och trav och varge gång hon börja springa på då gorde jag halt och eftersom att det är en unghäst så måste man börja från början med bommar på marken nu menar jag inte att denna häst inte kan hoppa men de jag menar är att då får den lyfta på benen och håll in den riktigt mkt innan bommen den får inte bara rusa på och gå in på förstort hinder för förfort det gorde jag med min häst och jag vart sedan tvungen att börja om från början för hon blev med tiden skygg för dom höga hindrena. Eller så rider du i skog och mark och låter hästen få slappna av och rid inte då mott nå hinder när du rider ute i skogen om du inte måste ifall det ligger nån stock ivägen. Eller så tar du hjälp utav en erfaren Mvh Sandra - Jarth:D :)

Äntligen gångon som svarar "normal" inget om rosa prickar eller så. :bump: Jag har såklart en tränar, i paddock hoppar han perfekt, skjuter inte rygg sådär, hoppar runt och fint, men såfort man kommer ut i skogen & ska ta några småskutt över stockarna på sticken, så får han damp och hoppar sådär, men jag tror O hoppas att det blir bättre med tiden, ibörjan när han fick trava över bommar så trodde ha natt det var ett enda långt hinder:angel: men efter mkt. slit så fattar han nu gallopen och gör det perfekt. Små hinder i paddocken är rena barnleken, hoppar bra och lungt, men så till skogen, där är det som om han ahr glömmt att vad han kan, och nu behöver jag itne ha 100 påhopp om att det ska tränas mera lydning osv. den funkar jättebra, men det är i hoppningen som vi ahr ltie problem.

"hoppar" väll cirka 2 ggr. i veckan, inte alls högt. max 50 cm, då i skogen, Såklart at jag vill ha ryggaktivitet, men VEM eftersträvar i stort sett samma aktivitet som i en bockning?!
Såklart att jag har en tränare, vad annars. Men man blir lätt blind, så att säga, så därför frågade jag om lite tips, JAg säger aldrig i mitt inlägg att jag vill att min ponny ska hoppa som en planka eller så, utna frågara bara om tips, på hur man kan göra för att hon inte ska skjuta rygg över hindret. d.v.s altså INTE att hon INTE ska jobba aktivt med ryggen.

Jag förstår vad du menar ..... hoppa små hinder varje dag ( några språng ) så man "mattar" av själva hoppningen lite, det kommer med mer rutin oxå, hade själv en ponny som tyckte det va så kul så den "sköt" rygg över hindret, men efter endel träning så försvann det !!!! Lycka till ;)

Ursäkta men hur fan bockar man över ett hinder? :rofl:
Genom möjligtvis...:angel:

Det är inte speciellt ovanligt när man håller på med unghästar och orutinerade hästar så ser man det ofta ... när dom inte riktigt har koll på sina ben och tycker att det är lite för kul !!!!!!!!!

Nej, att bocka över ett hinder är omöjligt eftersom hästen vid en bockning har huvudet och halsen sänkta.

Nej, att bocka över ett hinder är omöjligt eftersom hästen vid en bockning har huvudet och halsen sänkta.

Vet du verkligen hur det ser ut när en häst hoppar ?? Häster sänker huvudet för att få upp ryggen för att inte tappa bakbenen (enkelt översatt ) ... allså huvudet och halsen sänkt :idea: .... vill den bralla lite kan dom faktist bocka över hindret, hoppa jämfota, klättra osv dylika stilar som jag har sett :bump:

mm för i början var han ju typ en meter över hindret haha o hur rund som heslt. men de var ju då han var unghästig typ. lr ja du fattar vad jag menar:P

vet du hur surt det var för mig på tävlingen idag lr?? samma sak som på jennylund den gången.. när två vinster försvann sådör hahaha. åå men men:bump: :bump:

ja, då hoppade han ju som en unghäst, så flack kanske han inte var då :p men nu hoppar han ju lite mer ekonmiskt men har fortfarande ryggen men sig iafa :p

fan vilken osis, vi får snacka mer över msn.

öööö jaa det är liksom så en häst gör när dom hoppar... dom sänker huvud och hals.. det är klart att en häst kan bocka och bralla över ett hinder, speciellt om hindet inte är så högt..
:crazy:

Ofta bockar och springer en häst efter hindret för att den landar i obalans och försöker få ordning på sig själv igen. Visssa hästar kan vara otroligt känsliga för hur ryttaren sitter och kanske skulle dina problem försvinna om du tränade din sits. Med en god sits skulle du både kunna hänga med i språnget och öka chansen att kunna rida mot hindret i balans, vilket leder till att man också landar i balans.
Ofta hoppar orutinerade hästar till lite extra på låga hinder, men de lär sig sedan när de får mer rutin att ta det lite lugnare.
Dock ska man som ryttare alltid vara glad om de har en god ryggverkan!

Nej knappast. En häst som bockar har huvudet innåtböjt i knähöjd och går så gott som rakt upp. Så rör sig knappast en häst över hinder. En häst som hoppar går framåt i språnget.

Ibland känner man sig så maktlös... Som i denna diskussion :s

Nej knappast. En häst som bockar har huvudet innåtböjt i knähöjd och går så gott som rakt upp. Så rör sig knappast en häst över hinder. En häst som hoppar går framåt i språnget.

Japp .... en häst som hoppar korrekt går framåt i språnget .... men alla är vi barn i början och när man hoppar unghästar eller orutinerade hästar så kan det bli heltokigt ... men men jag har väll bara sett fel då .... ;)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 546
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar