Skjuter rygg över hindret.

T

trullslitenmedtuff

Ja, Mitt d-ponny sto, som inte är så mycket hoppad, (men hoppar allt man styr på i skogen) skjuter väldigt rygg över hindrena, det är j uganska störande, tror ni att det är som jag tror; eftersom hon tycker det rä så roligt att hoppa blir hon ordentligt het, och vill då hoppa mycket större än vad som egentligen krävs?, för det är ju en ovana att göra så?.
Hon tycker verkligen att det är superroligt att hoppa i skogen, är stocken kanske 60 cm. hög, hoppar hon mimst 80-80 cm .över hindret varja gång.

okej, ett lite konstigt inlägg, menhoppas att kanske någon förstår?

Sv: Skjuter rygg över hindret.

Hur ofta hoppar du med hästen?

Ett sätt att avdramatisrea det hela kan vara att ta några små språng varje dag. Bara rulla över inte högt och inte mer än 10 språng.
Gjorde underverk på väninnas häst som fick glädjefnatt varje gång hon fick syn på en bom :D

Ponnyn hoppar med ryggen så som man eftersträvar.
Jag blir alldeldes ledsen när jag läser att du har en ung ponny som inte är så mycket hoppad som du alltså ska hjälpa rätt, också tycker du ryggaktivitet är störande och vill jobba bort den. Har du hjälp med skolningen av ponnyn?

Ta hjälp av en tränare och lär dig ponnyns språng. som skrivet här ovan, man vill ju att hästen ska hoppa med ryggen. Hjälp hästen, ge eftergift över hindret, uppmuntra hästen att hoppa så, annars är det lätt att man blir kvar i handen och hästen börjar sänka ryggen oftast med rivningar som följd....

"hoppar" väll cirka 2 ggr. i veckan, inte alls högt. max 50 cm, då i skogen, Såklart at jag vill ha ryggaktivitet, men VEM eftersträvar i stort sett samma aktivitet som i en bockning?!
Såklart att jag har en tränare, vad annars. Men man blir lätt blind, så att säga, så därför frågade jag om lite tips, JAg säger aldrig i mitt inlägg att jag vill att min ponny ska hoppa som en planka eller så, utna frågara bara om tips, på hur man kan göra för att hon inte ska skjuta rygg över hindret. d.v.s altså INTE att hon INTE ska jobba aktivt med ryggen.

Det kommer väl med rutin isåfall, när hästen lär sig att den inte behöver ta i som den skulle hoppa 140 på en 50 cm högt hinder, men ryggverksamheten tycker jag inte du ska försöka få bort.
Min häst var precis tvärtom, när jag började hoppa honom blev det oftast flacka språng, men nu hoppar han med ryggen så han nästan skjuter mig ur sadeln, och det är inget jag vill jobba bort på honom. Numera tycker jag det är jättesvårt att få en bra följsamhet när jag hoppar en häst som inte andvänder så mkt rygg :p

innan hoppade han ju upp sig utav bara helvete väl? och sen blev det flackt, om jag inte minns fel...

Ja, Mitt d-ponny sto, som inte är så mycket hoppad, (men hoppar allt man styr på i skogen) skjuter väldigt rygg över hindrena, det är j uganska störande, tror ni att det är som jag tror; eftersom hon tycker det rä så roligt att hoppa blir hon ordentligt het, och vill då hoppa mycket större än vad som egentligen krävs?, för det är ju en ovana att göra så?.
Hon tycker verkligen att det är superroligt att hoppa i skogen, är stocken kanske 60 cm. hög, hoppar hon mimst 80-80 cm .över hindret varja gång.

okej, ett lite konstigt inlägg, menhoppas att kanske någon förstår?

Ponnyn hoppar ju så som man vill att dom ska göra :crazy:
Man vill ju att dom ska hoppa med ryggen och vara rund.
När det är så pass låga hinder, brukar ju de flesta hästar vara högt över...

Det är absolut ingen ovana att hon gör så, det betyder tvärtom att hon har bra hoppteknik, ändra absolut inte på den, ta vara på den istället :idea:!

Tycker inte du ska motverka det, öva istället upp dig själv så att du får lättare att följa ponnyn och att det inte känns jobbigt för dig:) .

Vi som uppskattar en häst med bra teknik.:smirk:

ha, skulle inte tro det, isfl, får du gärna hoppa fjordingen, God luck...
Han bockar så mkt. vid hoppning, så han har nu gått omkull hmm, 6 ggr. på ett halvår..

Ponnyn hoppar ju så som man vill att dom ska göra :crazy:
Man vill ju att dom ska hoppa med ryggen och vara rund.
När det är så pass låga hinder, brukar ju de flesta hästar vara högt över...

Det är absolut ingen ovana att hon gör så, det betyder tvärtom att hon har bra hoppteknik, ändra absolut inte på den, ta vara på den istället :idea:!

Okej :), Får försöka lära mig att hänga med i hennes bautasprång.

fast bockningen har väl inget med själva språnget att göra?

Jobba inte bort tekniken.
Lär dig att följa med istället.
Mantag och ordentlig eftergift.
Min ponny hoppar som om varje hinder är 140 högt, och det är ingen överdrft, hon är alltid 50 cm över hinderhöjden.

Som Henchen skriver så har bockningarna knappast med själva språnget att göra.
Bockningar efter hinder beror ofta på spänningar/låsningar i ryggen.

innan hoppade han ju upp sig utav bara helvete väl? och sen blev det flackt, om jag inte minns fel...

vet inte, kommer inte ihåg, hör ju inte till saken egentligen men på senaste tiden har han iafa hoppat upp sig som fan:p

Senast ändrad:

Det är bara att lära dej att följa med i hennes språng, försök inte få bort hennes ryggteknik, utan var tacksam istället för att din häst använder ryggen när den hoppar!! inte alla hästar som gör. det är en bra ryggteknik som man som hoppryttare vill ha

du har ingen bild när ni hoppar?

tyvär så har jag ingen bild när vi hoppar, men massor på hinder & halva rumpor ;) ska försöka få med kameran nästa gång.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 546
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar