SkjutdÖrrar Med FÄllbart Galler?

W

Witzippa

Någon av er som har skjutdörrar där man kan fälla ned hela gallret? Alltså inte bara den vanliga luckan som man kan öppna eller skjuta åt sidan. Skulle vilja ha tag i sådana dörrar alternativt tillverka egna så om någon har foton på dörrar med sådant galler får ni gärna visa dem eller tipsa om någon bra lösning.
Tack på förhand!

Sv: SkjutdÖrrar Med FÄllbart Galler?

Systemstall som finns i Värmland har såna dörrar.

Har just beställt stallinredning till vårt stall som vi bygger. Jag fick rådet att INTE ta sådana galler för det har skett en del olycker med dom. speciellet sa han om ni har barn som springer i stallet för dom kan få dom i huvudet. När man har dom uppe så har hästen tjongat till i boxväggen och luckan trillat ner och någon får den i huvudet. Jag beställde sånna man skjuter åt sidan.

Svar till fredag: För att det ser trevligare ut "mer luft" liksom och för att mina unghästar inte "vågar" stå ute med huvudet helt om det bara är en liten lucka och jag tror de skulle känna mer frihet om de hade mer space. Optimalt vore låga fronter men det vågar jag mig inte på med tanke på risken att unghästarna då kan tänkas vilja ta sig över i en trängd situation så detta alternativ passar mig nog bäst =) för då kan jag ju stänga gallret om det skulle behövas.

Svar till vera: Tack för tipset! Skulle dock gärna hitta några som är mer estetiska om det fanns, de från det företaget är så "vanliga" =) men ska göra med dem lite närmare, kanske kan de specialgöra dörrar också... =)

Svar till helena B: Vi har inga barn i stallet och jag tror överlag att väldigt mycket i stallet inkl hästarna är farligt för barn så inredning får man nog välja av mer praktiska/estetiska anledningar men tack ändå för tipset, ska absolut ha det i åtanke =)

Mvh Witzippa

Har haft sådanna, dessa var en ganska tung modell och det hände mer än en gång att jag var lite ouppmärksam när jag stängde dem och de "fastnade inte" så jag fick dem i huvudet, hjärnskaning har dett bla annat lett till, så nej jag skulle undvika den varianten.

Ett annat fel JAG anser är att det är farligt/krångligt att ha en täckes hängare på dörren om man vill ha det, då står luckan ut en bra bit i gången om den är öppen = skaderisk.

I mitt förra stall hade jag boxinredning från Peg**us med fällbara galler. Dessa låstes med ett sådant där traditionellt boxlås.
Dessa har aldrig ramlat ner och de stod inte ut i gången oavsett hur många täcken man hade på hängaren. Gallret satt fast i täckeshängaren via en båge så gallret låg slätt i dörrhålet i stängt läge och slätt rakt ner mot täckena i öppet läge.

Det enda negativa jag såg med dem var de gånger man skulle stänga eller öppna gallren om det samtidigt stod en häst på gången. Gallren tar ju lite plats just när man fäller ner/upp dem.

Tack fikus o oki för era svar, har faktiskt inte tänkt på momentet när de ska fällas upp och att de är tunga o tar plats, ska ha det i åtanke också =)

Mvh Witzippa

Kom på en sak till. När man hade täcken på täckeshängaren och gallren nedfällda så låg varenda täcke på stallgången när man kom ut på morgonen...

Förutom det så tycker jag de var bra.

varbergsboxen ser ut att vara bara med slagdörrar... eller?

Hmmm... kan inte se att de har skjutdörrar med HELT öppningsbart galler, alltså inte bara ena halvan av gallret.... pm:a mig den bild du hittat =)

Någon av er som har skjutdörrar där man kan fälla ned hela gallret? Alltså inte bara den vanliga luckan som man kan öppna eller skjuta åt sidan. Skulle vilja ha tag i sådana dörrar alternativt tillverka egna så om någon har foton på dörrar med sådant galler får ni gärna visa dem eller tipsa om någon bra lösning.
Tack på förhand!

Vi har sådana i jobbets stall. Har aldrig varit med om att de har ramlat ned eller liknande:confused:
Detta är rätt tunga galler med ganska stora "hakar". Tycker att de är jättebra och hästarna trivs med dem, ska se om jag hittar nån bild.

Här är ett exempel:
1l.jpg

Stället samtidigt en fråga i samband med ämnet skjutdörrar.
Vet någon hur bred stallgången måste vara för att man får använda slagdörrar?

Nej, bilden är hämtad från Varbergsboxens hemsida i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Vad tror ni?Hur smart är en häst?Jag tillhör skaran som tror att hästar är smartare än vi tror. Jag har en egenuppfödd 7-årig valack som...
Svar
7
· Visningar
2 265
Senast: Karoliten
·
Övr. Hund Det ständiga dilemmat i mitt liv; att få plats med alla hundar i bilen. Vad har ni för bilar? Vad har ni för hundar? Hur har ni inrett...
2
Svar
26
· Visningar
3 179
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar