Skjutbana planeras vid ryttarförening

Sv: Skjutbana planeras vid ryttarförening

Ridskolan jag jobbar på ligger ganska nära en skjutbana,vissa dagar hörs de mer o vissa mindre. Antar att det har med vindriktning att göra,dock bryr sig varken vi eller hästarna om det. Däremot när de ville lägga en crossbana på ena sidan och en mcklubb på den andra,ja då protesterade vi faktiskt :grin:

Mina hästar har i stort sett alltid stått i närheten av skjutbanor eller dylikt oväsen. Här där jag bor nu finns det en bit bort ett stenbrott. Det tjuter, smäller och skramlar rätt ordentligt då och då. Ingen reaktion hos hästarna.

Okunskap.

Vi har två skjutbanor inom 1 km och det är absolut inga problem för någon häst och har aldrig varit!
Har inte under 12 år varit en enda olycka eller (ordentligt) skrämd häst pga detta.

Att hästarna skulle skena ur hagen är ju löjligt.
Gör de det varje gång någon jagar också, eller om någon bara tappar något så det säger "pang"?

Sen lär det väl knappast vara så att de kommer skjuta konstant dygnet runt.

Jag tror inte hästarna bryr sig faktiskt, jag har tränat terräng under skjutövningar på I16 i Halmstad, hästarna viftade inte på örat, jag har tränat terräng precis intill Säve flygplats och där flyger stora plan över öronen på en och hästarna brydde sig inte heller.

Jag läste ett inlägg på ridsportsida att det var en skyttebana för BÅGskytte det handlade om, jag hoppas att det stämmer.
Alternativet känns inte bra. :eek:

Klart man kan välja vart man rider men vrf ska ryttarna anpassa sig efter något så korkat som dom ändå kan ha på ngt annat ställe.

Varför ska skyttarna anpassa sig efter något så korkat som vi ändå kan ha på något annat ställe?

Det är en bågskyttebana det handlar om och den planeras att läggas precis vid populära ridvägar. Tilläggas kan göras att det är i stort sett de ändå ridvägar som finns...

Enligt uppgift är det vinande ljud vid bågskytte men jag har ingen erfarenhet av bågskytte så vet ej om det stämmer. En vanlig skjutbana finns redan i området och den medför inga problem. Det är kommunens val av placering av bågskyttebanan de klagat på. Banan är placerad så pilarna skjuts ut mot ridvägarna...

Jag läste ett inlägg på ridsportsida att det var en skyttebana för BÅGskytte det handlade om, jag hoppas att det stämmer.
Alternativet känns inte bra. :eek:

Ja, och den lär väl inte väsnas så mycket. I övrigt har jag ridit mycket kurser och lektioner på en anläggning som ligger mycket när en skjutbana. Och jag måste då säga att ingen har reagerat så fasligt mycket, och inte ens den fjoll orvarn jag har nu till unghäst. Annars kan han bli urlöjlig för vissa ljud.

Jag vet inte hur det är i dagsläget men sist jag tittade i SäkI (säkerhetsinstruktion för försvarsmakten) så låg säkerhetsavståndet till hästar vid skjutning på 300 m, en km är gott och väl över den gränsen.

Om det sen tom är en bågskyttebana så är det rent löjligt att hålla på och gnälla, en båge låter knappt nånting alls.

Vad gäller risken att bli skjuten så är den obefintlig om man inte springer fram och tillbaka på skjutbanan när skjutning pågår.

Är det en bågskyttebana så är det lätt åtgärdat att hänga upp nät på strategiska platser, ser ut ungefär som vindnät och merparten av pilen går igenom nätet men sen fastnar pilens styrfjädrar i nätet och pilen blir hängande i nätet.

Är det en "vanlig" skjutbana så kan man sätta upp blinderingar i betong med träfasad där kulan går igenom trät och mosas mot betongen medans trät fångar upp splittret som bildas.

Dock hamnar ju kulorna i 99,99 i vallen på banans kortsida där dom begravs i metervis med sand - i många fall går det som en skyttegrav framför tavlorna, en sk. markörgrav där man ofta har folk som går och kontrollerar träffresultatet och meddelar detta till skytten :D... dödsfall bland de som vistas i markörgraven brukar inte förekomma till följd av skottskador :grin:

Skjutbanor är som regel säkrare än en trafikerad väg... personligen skulle jag ur djurskyddsynpunkt hellre ha en skjubana som granne än en bilväg.

Skulle man däremot skjuta någon annanstans än på en skjutbana så kan kulan gå långt och även vara dödlig 2-3 km bort.

När man skjuter utanför skjutbana med 7,62x51 Natostandard (som är den militära ammunition som är bäst jämförbar med jaktammunition, kalibern är bland jägare känd som .308 Winchester men stridsammunitionen innehåller snäppet kraftigare krutladdning) så är riskavtåndet 4300 meter :eek:

När man skjuter utanför skjutbana med 7,62x51 Natostandard (som är den militära ammunition som är bäst jämförbar med jaktammunition, kalibern är bland jägare känd som .308 Winchester men stridsammunitionen innehåller snäppet kraftigare krutladdning) så är riskavtåndet 4300 meter :eek:

:crazy:

Och folk skriker om en skjutbana, men de rider gladeligen ut när det är jakttider.
"Bara att ta på sig reflexer" :angel:

*kl*

Alltså, ärligt, varför skulle det vara ett problem att det planeras att lägga en skjutbana i närheten av ryttarföreningen? :confused: Det är ju just en skjutbana, knappast så att det kommer att vara folk i skogen som springer o skjuter prick på allt som rör sig.. Varför skulle man INTE få ha en skjutbana i närheten? O varför är det då skjutbanan som är problemet - varför inte ta bort hästarna i närheten istället, om de nu är så rädda, eller deras ryttare...
Ska man förbjuda alla jägare i skogen då också, för att det kna komma en häst? Eller stänga ner alla skjutbanor om en ryttare skulle få för sig att rida förbi?? Kom igen!!
Som nån skrev så är det knappast automatvapen som brukar användas, så att det skulle låta så där väldigt mycket känns inte så sannolikt. De flesta skjutbanor idag har vallar runtomkring (inte bara bakom målet), det dämpar ljudet massor.

På en skjutbana måste man dessutom tydligt skylta när skjutning pågår (åtminstone var man tvungen att göra det när jag sköt, bör inte finnas nån anledning attd e ändrat på det), om man som ryttare då envisas med att rida just där just då om man har en nervös häst, då är man ju faktiskt bara korkad, och det kan inte skytteföreningen direkt hjälpa..

Varför tror hästfolk att de är de enda i världen och att ingen annan ska få ha en hobby?? :crazy:

Senast ändrad:

Vi har haft hästarna i stall nära militärens skjutbana och det har gått hur bra som helst. Nu står vi inte där längre, men har ändå nytta av den tiden.
Hästarna bryr sig inte om skott och raketer.

Min ridskola låg vid I2:s militärområde. Vi hade deras korthållsbana nära ridskolan och red nästan alltid förbi där på våra uteritter. Militärerna övade allt möjligt i skogen och använde sin skjutbana utan att vi hade minsta problem av detta.
Här där jag bor nu har vi en skjutbana ca 1,5 km från oss fågelvägen. Detta är inget jag ens tänker på. Inget som påverkar alltså. Tror knappast ridklubben kommer få problem av detta.

Det är en bågskyttebana det handlar om och den planeras att läggas precis vid populära ridvägar. Tilläggas kan göras att det är i stort sett de ändå ridvägar som finns...

Enligt uppgift är det vinande ljud vid bågskytte men jag har ingen erfarenhet av bågskytte så vet ej om det stämmer. En vanlig skjutbana finns redan i området och den medför inga problem. Det är kommunens val av placering av bågskyttebanan de klagat på. Banan är placerad så pilarna skjuts ut mot ridvägarna...
På ryttarstadion i stockholm så finns det ju bågskyttebana inne på området! Mellan stallen och stora gräsbanan brukar de hålla till...

Har en kompis som brukar, köra häst taxi när de är skytte tävlingar går bara bra.
Hästar har ju varit med i armen o i krig de vänjer sig, kören en ponny i sommar.
Däcket gick sönder o de smala så att, jag va på väg o ramla av vangen o ponny tog ett trav steg.
o de va allt o sedan långsamma skritt. Har en bekant hon skjuter alla, älgar från häst ryggen.
Så de e nog vi som skrämmer upp hästarna. :laugh:

I USA tävlar man i mounted cowboy shooting :D

Grenen går ut på att skjuta sönder ballonger med hjäpl av tidstypiska skjutvapen medans man rider så snabbt som möjligt...

Så visst går det att vänja hästarna vid smällandet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Arvidsjaurs Ryttarförening rör upp känslor inom ridsporten. Beslutet att inte sko sina hästar har renderat i flera anmälningar – men nu...
2
Svar
22
· Visningar
3 207
Senast: hastflicka
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Katrineholms kommun ska ge två miljoner kronor i ett extra föreningsbidrag till föreningar med ungdomsverksamhet. Totalt får 58...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vimmerbyortens Ryttarförening har återigen hamnat i ekonomisk knipa. I ett brev till kommunen, där man vädjar om ett nytt akut lån...
Svar
1
· Visningar
593
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På påskdagen avgjordes första omgången i hoppningens elitserie i Södra och Mellersta gruppen. Föreningen Sportryttarna vann Mellersta...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama