Sv: Skjutbana planeras vid ryttarförening
Jag vet inte hur det är i dagsläget men sist jag tittade i SäkI (säkerhetsinstruktion för försvarsmakten) så låg säkerhetsavståndet till hästar vid skjutning på
300 m, en km är gott och väl över den gränsen.
Om det sen tom är en bågskyttebana så är det rent löjligt att hålla på och gnälla, en båge låter knappt nånting alls.
Vad gäller risken att bli skjuten så är den obefintlig om man inte springer fram och tillbaka
på skjutbanan när skjutning pågår.
Är det en bågskyttebana så är det lätt åtgärdat att hänga upp nät på strategiska platser, ser ut ungefär som vindnät och merparten av pilen går igenom nätet men sen fastnar pilens styrfjädrar i nätet och pilen blir hängande i nätet.
Är det en "vanlig" skjutbana så kan man sätta upp blinderingar i betong med träfasad där kulan går igenom trät och mosas mot betongen medans trät fångar upp splittret som bildas.
Dock hamnar ju kulorna i 99,99 i vallen på banans kortsida där dom begravs i metervis med sand - i många fall går det som en skyttegrav
framför tavlorna, en sk. markörgrav där man ofta har folk som går och kontrollerar träffresultatet och meddelar detta till skytten
... dödsfall bland de som vistas i markörgraven brukar inte förekomma till följd av skottskador
Skjutbanor är som regel säkrare än en trafikerad väg... personligen skulle jag ur djurskyddsynpunkt hellre ha en skjubana som granne än en bilväg.
Skulle man däremot skjuta någon annanstans än på en skjutbana så kan kulan gå långt och även vara dödlig 2-3 km bort.
När man skjuter
utanför skjutbana med 7,62x51 Natostandard (som är den militära ammunition som är bäst jämförbar med jaktammunition, kalibern är bland jägare känd som .308 Winchester men stridsammunitionen innehåller snäppet kraftigare krutladdning) så är riskavtåndet 4300 meter