Skjutbana planeras vid ryttarförening

Sv: Skjutbana planeras vid ryttarförening

Vart är världen påväg?

Genomför de detta blir det snart en väldigt tjock tidning att läsa om alla olyckor :(

Snacka om dålig planering :devil:

Det är bara för föreningen att tacka o ta emot, bra miljöträning för hästarna.

Hur dum får man bli? Då kan de ju likagärna skjuta hästar och ryttare med en gång :crazy: (självklart inte, men med alla olyckor som kommer bli - hästar och människor som blir rädda, ramlar av och blir skadade, kanske dessutom väldigt allvarligt och kanske skadas även hästarna...

Nä det är riktigt riktigt illa. Hoppas de som skjuter tänker efter och går någon annanstans! :mad:

Skjutbanan ligger en km bort.
Och hästarna kommer att vänja sig, det kommer inte att ta lång tid.
Det ger säkrare hästar i slutändan.

Håller med föregående.. Hästarna kommer bli trygga..

Red själv mycket vid ett travstall i Uppland på 90talet och vid anläggningen så fanns det en skjutbana inne i skogen..

Det small med jämna mellanrum och så vitt jag vet så skedde det aldrig någon skada..
Däremot en annan sket ju ner sig i sadeln första gången det small, hästen trava glatt vidare..

Jag tror inte det behöver bli ett så stort problem. Har haft häst i närheten av en skjutbana och hästarna verkar inte bry sig nämnvärt faktiskt. Jag antar att de vänjer sig. (Ingen av hästarna reagerade ens från början) Den ska ju dessutom ligga en km bort, så man kan ju välja hur nära man ska rida osv.

Vi har två skjutbanor inom hörselavstånd vid vårat stall och ingen av hästarna bryr sig om det.

Kan bara hålla med... Stod tidigare i ett stall som låg en km från en skjutbana och jämte skjutbanan låg något slags pyrotekniskt företag där man provsköt fyrverkerier och liknande. Hästarna reagerade inte någonting alls faktiskt. Varken på fyrverkerierna eller skotten. Man lärde sig vilka dagar det var skjutövningar och då red man helt enkelt andra ridvägar bara. Kanonbra träning för hästar och ponnier!

"Min" ridskola (Malmös andra eller tredje största som ligger precis vid Jägersros travbana) ligger nära en skjutbana, det är inget hästarna bryr sig om.

Skjutbanan ligger en km bort.
Och hästarna kommer att vänja sig, det kommer inte att ta lång tid.
Det ger säkrare hästar i slutändan.

Precis, det tar en vecka eller två och sedan kommer ingen av hästarna ens skaka på örat när det smäller.

Vi bodde ganska nära en skjutbana där det ofta var aktiviteter när jag var i nedre tonåren och jag red förbi där nästan dagligen utan minsta problem med mina 2 ponnyer. Och då var den ena ponnyn ändå ganska nervös av sig (han skenade tex en gång bara för en granne öppnade ett fönster för att säga hej när jag red förbi på vägen...).

/KT

Det handlar ju inte bara om ljudet.

Klart man kan välja vart man rider men vrf ska ryttarna anpassa sig efter något så korkat som dom ändå kan ha på ngt annat ställe.
Sen så är ljudet jävligt störande. Dvs att de förstör harmonin.

Så himla mycket låter det inte, det är ju inte direkt automatvapen a la Rambo de skjuter med. Då är ljud från ex större vägar mer störande och dessutom mer ihållande tycker jag.

Tycker att det ofta är tråkig attityd bland ryttare. Alla andra ska anpassa sig efter oss men vi ska inte behöva bry oss om andra 'korkade' aktiviteter. Vad gör de om hästen skiter det är ju bara bajs, varför får inte vi rida i skidspåren, det gör väl inget osv osv. Tro sjutton att vissa inte vill ha med oss att göra.

Klart man kan välja vart man rider men vrf ska ryttarna anpassa sig efter något så korkat som dom ändå kan ha på ngt annat ställe.

Skyttarna kommer att skjuta på sin egen anläggning.
Då kan ju ryttarna börja med att bara rida på sin egen anläggning.:devil:

Det handlar ju inte bara om ljudet.

Sen så är ljudet jävligt störande. Dvs att de förstör harmonin.

Tror du dom kommer ligga och skjuta på hästarna eller?

Vaddå förstör harmonin....

Tror det är väldigt individuellt.

Själv blir jag inte det minsta störd av att det skjuts ens på nära håll.

Tvärtom!

Då blir jag mera störd av ihållande biltrafik.

håller med dig. vi har skjutbana i närheten och visst det smäller bra men dom håller ju inte på där var eviga dag hela dagen liksom. utan det är nån dag ibland bara.

tycker det är bra att hästarna vänjer sig vid skott. är ständigt jägare ute och skjuter också. det tycker jag är mer läskigt än att dom skjuter på en skjutbana!

Tror inte det är någon större fara, hästarna miljötränas snabbt. Och så slipper man olyckor om man rider ut under jakten och hästen inte är van vid skott.
Själv vistas jag i ett stall som ligger precis vid en crossbana (de kör bara några meter ifrån vissa av hagarna) och ett flygfält, kan väsnas ganska bra vissa dagar men ingen häst reagerar på det. Och så hör man ofta fyrverkerier då det ligger ett bostadsområde med många skjutglada inte alltför långt bort.
Tycker det är skönt att man slipper oroa sig att hästen man sitter på ska bli galen så fort det blir lite oljud.

Det är väl inget större problem med en skjutbana 1 km bort . Vi har en militär skjutbana 5 meter från hagarna ,inga problem+ en ett par hundra meter bort . De vänjer sig snabbt vid skjutandet . Nu skjuts det ju inte så ofta på skjutbanan där vintertid men under vår och höst brukar det vara rätt ofta.De tycker måltavlorna är mycket värre än skotten. För att inte tala om 30 grönklädda gubbar som kravlar omkring.

Själv vistas jag i ett stall som ligger precis vid en crossbana (de kör bara några meter ifrån vissa av hagarna) och ett flygfält, kan väsnas ganska bra vissa dagar.

I Stockholm. Då har jag varit där på ett lajv för jättelängesedan. :D

Crossarna lät som en myriad galna getingar den lördagen jag var där i alla fall.

Apropå störa!

Normalt sett hade jag inte blivit särskilt störd av crossarna, men när man samtidigt försöker att leva sig in i att leka "medeltid" så vart det svårt.:angel:
Det var också kul när vi satt i vårt läger och grillade, och så dök det hela tiden upp svampplockande familjer iförda glada galonregnkläder och som undrade vad vi var för ena konstiga typer....:rofl:

Vi spelade orcher och såg nog ganska farliga ut och en mamma sade till sina nyfikna barn att inte gå fram till oss- eftersom trollen nog ville äta ifred :).

Vi spelade orcher och såg nog ganska farliga ut och en mamma sade till sina nyfikna barn att inte gå fram till oss- eftersom trollen nog ville äta ifred :).

:rofl:

Fint område är det dock, finare än man kan tro bara någon kilometer bort.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Arvidsjaurs Ryttarförening rör upp känslor inom ridsporten. Beslutet att inte sko sina hästar har renderat i flera anmälningar – men nu...
2
Svar
22
· Visningar
3 207
Senast: hastflicka
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Katrineholms kommun ska ge två miljoner kronor i ett extra föreningsbidrag till föreningar med ungdomsverksamhet. Totalt får 58...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vimmerbyortens Ryttarförening har återigen hamnat i ekonomisk knipa. I ett brev till kommunen, där man vädjar om ett nytt akut lån...
Svar
1
· Visningar
593
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På påskdagen avgjordes första omgången i hoppningens elitserie i Södra och Mellersta gruppen. Föreningen Sportryttarna vann Mellersta...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.