skjuta hästen själv.....

M

milles mamma

om en jägare avlivar min häst pga sjukdom,måste vet vara med då? får man ut livförsäkringen efter detta,el måste en vet avliva hästen för att få ut försäkringen???

Sv: skjuta hästen själv.....

du måste få godkännade från försäkringsbolaget för att få ta bort hästen .annars får du inte ut nått på försäkringen öht.

vet måste dömma ut hästen och du måste kontakta ditt försäkringbolag innan.

Beror nog på om veterinär är kontaktad eller redan har behandlat hästen och därav den information djurägaren ger kan ok:a avlivning ur djurskyddssynpunkt och komma efter hästen är avlivad och skriva alla papper som ska in till f-bolaget.

Man bör om möjligt också kontakta sitt f-bolag innan hästen avlivas på det viset misstänker jag.

Kryper det då fram att hästen inte hade behövts avlivas akut ur djurskyddssynpunkt och att den hade gått att behandla, tvivlar jag på att något f-bolag betalar ut några pengar..

En utbildad jägare får skjuta hästen. Men som godrofenia skriver måste du ha hästen utdömnd av veterinär och godkännade från försäkringsbolaget när det gäller icke akut avlivning.
Är det akut så kan man genom Djurskyddslagstiftningen (som inte tillåter djur att lida) få avliva hästen och i efterhand få intyg av veterinär att det var för hästens bästa. Sker det akut kan även försäkringbolaget kräva att hästen obduceras innan de fattar beslut om utbetalning av ersättning.

Vi tog bort vår ponny själva efter det att vetrinär och försäkringsbolaget dömt ut honom. Vi fick skicka in ett intyg som var bevittnat av två obehöriga personer att ponnyn var avlivad.

Om detta kan du läsa i den folder man brukar få från sitt försäkringsbolag.

Som Masse skrev är det akut så går Djurskyddet in som säger att inga djur får lida. Man ska då kontakta sitt försäkringsbolag först och få ett godkännande, tror även man måste ringa en veterinär.

Sen är det olika, veterinären kanske är påväg ut men det tar några timmar, och på plats kan vet. intyga att hästen inte gick att rädda. Annars kan man behöva lämna hästen på obduktion eller att man lämnar in ett ben t.ex. för att konstatera ett benbrott.

Den som anser sig ha kunskap om avlivning får avliva ett djur. Om detta är du själv, grannen eller en jägare spelar ingen roll. För att köpa en bultpistol krävs ingen licens och finns hos de flesta bönder.
Däremot skall jägaren såklart ha jägarexamen och licens för det vapnet han/hon använder.

Som bönder har man rätt, och skyldighet att ta bort sina djur OM dom lider.
Oftast används detta vid akuta skador, tex brutna ben...

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V