EmmaL

Trådstartare
Jag letar runt här på buke och har hittat och läst det mesta om skitselar och vad folk rekommenderar m.m.

Vissa skriver att hästen inte kan röra sig fullt med fast brösta, vissa skriver att de använt det i åratal utan några som helst problem...

När jag köpte min shettis kille så ingick full utrustning, där bland en sele från B*rjes... Dock inte det billigaste, utan den för 2490:-

Jag undrar, om man kompletterar den med baksele samt draglinor (jag har en svängel på min vagn) är det också en skitsele...?

Rocky har vilat helt från körning under vintern, vi har motionerat honom på andra vis.
Men nu ska vi börja köra igen och jag kollar på alt. selar... jag vill ju inte använda en skitsele!
Men faktum är att denna sele sitter rätt bra på honom...

Hjälp? :grin:

Sv: Skitsele?

Jag hade för mig om att Anders Eriksson tog upp detta i filmen "Körning från koja till slott", så jag valde att titta på det avsnittet, för att kunna skriva lite om det han säger. Och dom anledningar han har dragit upp till att han väljer bort en sele med fast brösta är:
  • Saknar tömring på nackremmen.
  • Utan draglinor trots att den säljs som komplett.
  • Saknar (oftast) däckelgjord.
  • Lågt skackelfäste som gör att hästen riskerar att få tryck på bogen av skackeln då man svänger.
  • Vek däckel som gör att hästen vid för högt skackeltryck får felaktig belastning över manken.

Såg också att jag till stor dle missade att svara på ditt inlägg. Men angående att komplettera med baksele och draglinor, så är det klart att det blir bättre. Men samtidigt kan jag tycka att varför inte få det "rätt" från början? Då det inte är dyrt (beror i och för sig vad man jämför med, men i jämförelse med en sele med fast brösta) att köpa en sele med lös brösta.
Som du säger finns det väldigt delade åsikter om en sele med fast brösta är en skitsele eller inte, och det kan jag inte svara på, då jag aldrig har provat att köra med en sådan sele, men det jag tror på är att läsa "allt" om dom olika typerna (inklusive åsikter) och plocka ut det man tycker är vettigt, och sedan bestämma sig för hur man ska göra efter det.

Om inlägget verkar hemskt rörigt och konstigt ber jag om ursäkt, jag är nog lite trött för att egentligen svara.

Vi hade också den selen till en ponny och den fungerade bra. Vi fick dock byta ut däckeln för den låg så lågt vid ryggraden så jag var rädd att den skulle trycka. Dubbla gjordar fanns det redan och jag har för mig att jag tejpade in remmarna fram vid bröstan så att inte tömmen skulle hänga upp sig. Draglinor köpte jag också på Börjes för någon hundralapp samt baksele (kostade nog ca 800-900:-).

Detta funkade utmärkt till vår lilla fyrhjulsvagn och körning längs med vägar osv. Dock började vi senare tävla dressyr/precision/maraton och då ställs ju klart helt andra krav på utrustning för att kunna svänga så snävt tex i maratonen och kunna gå i form i dressyren. Vi behöll bakselen och hade en däckel som vi använt till en annan häst. Sen köpte vi ett french collar, också på Börjes, och detta funkade kanon och han tävlade upp tom MSV klass (enl gamla TR) ;) med denna utrustningen.

Det är ju så att olika sorters körning kräver olika sorters utrustning. Men draglinor och baksele tycker jag att man bör ha vid all körning (iallafall om man inte ha broms på vagnen och kör tex dressyr på en platt gräsbana och man vill se snygg ut så kan kanske bakselen vara lite i mesta laget)

Mitt enda svar till dig blir att den selen du har aldrig sitter rätt, då den är omöjlig att ställa in så den sitter rätt. Skulle man börja justera och köpa till saker för att göra selen duglig så är det billigare att köpa en riktig sele.

Kolla bara så du köper en vagnsdäckel till fyrhjulsvagn och silettdäckel till tvåhjulig rockard.

(jag har själv kört med sån sele du har i flera år innan jag förstod att jag skadade hästen, nu känns det som en självklarhet att alla hästar som körs ska få köras med rätt grejer så de kan göra sitt bästa i alla situationer. Du kommer märka skillnaden!)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 905
Senast: ameo
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 919
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har funderingar på att köra par med shettis, främst för att kunna ut och köra med tyngre last. Tittar lite på vad det skulle kosta...
Svar
3
· Visningar
1 415
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama