Skitsadel, vad kan ha hänt?

Qosack

Trådstartare
Tänkte höra med er om era erfarenheter kring vårat problem.

Vår goa ponny som vi bara ägt 4 månader har efter en hagskada börjat ridits igen. Mycket tömkörning och barbackaridning blev det i början men jag reagerade att de gånger vi la på sadeln var hon irriterad, mer än vanligt (förra ägaren sa att hon inte gillar sadelgjorden och har aldrig gjort). I samma veva som jag tyckte sadeln inte var ok ser jag att hon börjar göra något märkligt med framknäna. Trodde först hon snubblade till men när jag kollade mer noga när dottern red så är det mer ett 'knicksande':confused:

Sadeln åkte av och jag tog ur järnet (Wintec) det låg jättetrångt på hennes rygg! Hon grinar illa när jag masserar bogen, speciellt framför sadelgjordsläget även ryggen är öm:cry:

Veterinär är inbokad på tisdag och Et på onsdag men jag undrar och grubblar, vad kan vara fel?

Vid tömkörning märks ingeting, pigg och arbetsvillig häst:). Men så fort dotter (ca 35kg) sätter sig upp (barbacka så klart) så 'knicksar' hon till ibland.

Jag är orolig för allt möjligt, allvarliga fel som inte går att rätta till. Snälla, vad tror ni?

Ponnyn är 21 år, fd tävlingshäst numera skogsmulle och läromästare.

Sv: Skitsadel, vad kan ha hänt?

Sadeln är för trång och behöver ett vidare järn i, alternativt behövs en helt annan sadel?

Det är ju inte en helt purung ponny som dessutom varit tävlingsponny, d v s antagligen tränats och tävlats en hel del och därmed har lite förslitningar. Det behöver inte innebära att den har ont utan är helt enkelt inte lika stadig på foten längre. Sadelproblematiken är nog inte kopplad till att den knicksar till ibland och ryttarens vikt på 35 kg kan inte vara svaret. Du får väl avvakta och se vad vet och et säger.
Min erfarnehet av Wintec-sadlar är inte helt positiva. Vi hade en men dottern tyckte att den kändes konstig och fick aldrig rätt på stiglädren. Hon tyckte de var olika långa trots att vi mätte dem både av och på sadeln. Vi tog den till återförsäljaren som öppnade den och då visade det sig att koppjärnet "hoppat av" sitt fäste på ena sidan och låg löst, eller hur man ska säga. Järnet har då legat och skavt och tryckt på hästen och sadeln varit instabil. Därav problemet med stiglädren. Han satte dit det igen men vi var aldrig riktigt nöjda med den. Men det är ju vår åsikt.

Ja, att den är för trång har jag insett, den används inte förrän vi skaffat en ny, utprovad av kunnig sadelprovare.

Men detta knicksande, vad kan dety vara?

Järnet satt i rätt läge, men det är ju bra att veta att detta ni råkat ut för kan hända.

Tror inte du behöver vara så orolig. Vad jag skulle tro så har sadeln legat och klämt så hon har fått spänningar runt manken. De brukar sprida sig snabbt ner mot bogen och visa sig i frambensrörelserna. Är det så så fixar din ET det. Gör som du tänkt och fixa en ny sadel och var noga med att inte sadla för långt fram mot manken så blir det nog bra :laugh:

Åh, tack för ditt positiva svar, hoppas det är som du säger:laugh:

Jag är alltid noga med att sadla med bogfrihet och hoppas att veterinär, Et och sadelutprovare kommer finna en lösning som gör att vi kan rida vår supergoa ponny som det var tänkt:)
Känns lite surt att vi aldrig riktigt kommit igång med henne pga av alla skador dessa 4 månader. Men och andra sidan har dottern och jag lärt känna henne genom tömkörning och myyycket pyssel:laugh:

Idag gick vi en introduktionskurs för NH och genast började vi öva på ponnyn där hemma. Hon är så genomärlig och dottern har i dag testat sitta barbacka på henne i bara grimma och fick henne att både svänga, backa och bara stå still vilket är en bedrift med all energi hon har just nu! Så inget ont som inte har något gott med sig:p

Idag kom vår veterinär ut och gick igenom henne. Inga hältor vid böjprov, fick kommentarer om att hon har enormt bra steg för att vara 21 år sen att hon är otroligt mjuk och följsam i lederna:). Sen bad jag henne känna vid bogarna och då kom reaktionen på en gång...Sur och grinig, det gör ont. Men i morgon kommer ET ut så veterinären tror att hon kan finna ev. låsningar runt bog och hals som är väldigt spända. Kanske en nerv kommit i kläm?

Hon gissar att sadeln orsakat detta men att det inte är något som går att komma till rätta med:) Massage, streching och akupunktur, vi får se i morgon vad som händer, ska bli spännande.

Uppdaterar i morgon:) Det är otroligt skönt att veterinären inte hittar några fel på henne i varjefall:bump:

Va härligt att hon inte hade några andra symtom eller problem.

Hur länge har hästen gått med denna sadel? Är det en ull eller luftstoppad?

Det är ju personen som har provat ut järnet till sadeln och efterföljande personer som inte haft koll att järnet blivit för smalt som är ansvariga för problemen hon fått.
Luftstoppade sadlar brukar inte ge denna bogproblematik även om den är lite för smal under en period därmot om sadeln är ullstoppad och för trång och boggproblem uppkommit så kommer det att försvinna bara hästen får rätt vidd antingen i nuvarnade sadel alt. i en annan sadel.
Om hästen uppvisat symtom på grinighet vid sadling även hos förra ägaren så har hon ju tyvär troligen gått med felanpassad sadel väldigt länge.
Knixandet/snubblingarna kommer att försvinna när hon får behandling och tillpassad sadel, det kan dock ta en stund innan de ställer om sig.

Tack för din komentar, hoppas du har rätt i att knixandet kommer försvinna:).

Det är en luftstoppad sadel men ponnyn har svårt sadelläge och jag kan tänka mig att barnen som ridit henne satt sadeln för långt fram så den legat på bogarna ganska ofta. Jag har själv svårt att få ett bra läge på sadeln då hon är ganska 'platt' över manken.

Hon har haft sadeln i 4 år, men vi har använt den ca 2,5 månad.

Nu har Et varit här. Mycket intressant:laugh:

Som sagt var det mankpartiet där det svarta koppjärnet legat som gjort att hon försökt komma undan smärtan genom att lägga vikt på bogarna. Så hon är öm och stel i rygg, bogar och hela halsen. Hon var inte förvånad över att det tillslut blir ett knixande i benet då smärtan blir för stor:(

Fick en ordentlig genomgång och jag fick tips ang. massage och streching. Jag hade köpt en storlek vidare järn men det var inte tillräckligt utan jag måste köpa ytterligare en storlek större. Stackars ponnyn har gått med två storlekar för litet koppjärn:crazy:

Hon kommer igen om 14 dagar så då får vi se om det är någon skillnad. Nu blir det tömkörning, promenader och lite barbacka ridning fram till dess:)
Men hon sa att vi inte har en sjuk ponny i varjefall utan hon behöver röra sig fast utan sadel tills vi kommit lite längre i behandlingen. Fick återigen kommentarer om att hon är så superfräsch i lederna trots sina 21 år:bump: Blir alltid lika glad när jag får höra det!

Gud så skönt det är att veta:rofl::rofl: :rofl:

Skönt för er! Kul med en fräsch ponny trots år på nacken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 670
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar