Skippa hösilaget helt eller?

Sv: Skippa hösilaget helt eller?

Men hon ska inte ha havre...tål det inte sägs det så man börjar ju undra...Betfor åt hon hos förra ägaren utan att bli kass i magen av den...
Funkar inte b-vitaminen står både bak och foderjäst med på listan över det som ska testas...

Anledningen till att hästar inte tål havre brukar vanligen vara att de blir heta av det. Så frågan är då om det inte är det. Vem har sagt det? Ska det ge magproblem får du nog ge mycket så att stärkelsen i havren orsakar mag och tarmstörningar.

Jag har ingen aning men jag vet att när jag flyttat henne så ska hon få salsas havrefria mix...
Så nu får jag prova med att öka hennes hösilagemängd och ge b-vitaminer så får jag se vad som händer..
Ska bara bli så skönt att få ha hand om hennes utfodring själv...

Men jag undrar fortfarande vilken mängd jag ska öka till??

Omöjligt att kunna säga om du inte har analys och uppgift om torrsubstans. Har du bara det är det många här på forumet (t ex milly) som kan ge dig bra råd.

Hon står på halm så det har hon tillgång till...Jag ska få värdena ikväll och hur mycket hon ger henne....hon ger kanske för lite så det e det som spökar!
Hon hade skrivit till mig idag att hästen nog inte tålde hösilaget för hon var lös i magen...a fan..jag har ju tvättat rumpan varannan dag nu sen hon fick hösilage.

*kl*
Värdena för hösilaget...

TS: 62%
Mj/kg foder:6,1
smb.rp/kg foder: 69
Ca/kg foder: 1,9gr
P/kg foder: 1,5gr
Mg/kg foder: 0,8

Stallägaren ger 8 kg men jag skulle vilja ge MINST 10kg.
Enligt viktbandet väger hon 420kg

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 647
Senast: caradan
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka