Skippa havren o övergå till betfor och steel joint

Sv: Skippa havren o övergå till betfor och steel joint

PL,
hur pass vanligt är det med socker i höet. Kan det skilja mycket?

Socker finns alltid i ett bra hö, ja det kan skilja mycket. Ett bra hö kan ha ungefär lika mycket socker som betfor.
Socker är en del i hästens naturliga foderstat i motsats till stärkelse.
PL

godishanna skrev:
Man brukar rekommendera en maxgiva av betfor på 0,4 kg/100 kg häst och dag dvs max 1,12 kg per dag för 280 kg häst.

Jag har aldrig sett någon maxgiverekommendation på betfor???
Var har du fått den ifrån?

Bubbla skrev:
Jag har aldrig sett någon maxgiverekommendation på betfor???
Var har du fått den ifrån?
Kan det vara en möjlighet att det blandas ihop med att man inte bör fodra med mer kraftfoder än 0,4 kg/100 kg häst OCH utfodringstillfälle?

Har heller aldrig sett maxgiverekommendation på betfor, därmed är det inte sagt att den inte finns. ;)

//Alice

Jo förmodligen är det så...

Men den rekommendationen grundar sig ju egentligen på en maxgiva av stärkelse som är omräknad till spannmål.

Bubbla skrev:
Jo förmodligen är det så...

Men den rekommendationen grundar sig ju egentligen på en maxgiva av stärkelse som är omräknad till spannmål.
Absolut! Men världen är full av missuppfattningar. ;)

//Alice

Tycker bara att det är lite synd om de sprids och blir allmän sanning...

Faktiskt härifrån buke i någon gammal tråd, har för mig att det kom med en seriös förklaring till varför... men har inte läst det ngn annanstans.

Nej jag har inte blandat ihop det utan trodde på förklaringen som gavs..

Det där med kalk och grovfoder.. verkar vara ytterligare en osanning som det tjatats mkt om här på buke.. så mkt att man tar det till sig till slut

Att sockret i betfor inte ger energi är däremot inte sant, betfor har en sockerhalt på 23 %, fibrerna ( pektin)kanske är den största energikällan i betfor, men icke att förglömma sockret...

Hade fel när jag sa att havrens energi kom från fett, kollade upp det och endast en liten del (ca 6 %) är fett i havre. Däremot har jag förstått det som att olika havresorter har olika halter fett och att hästar reagerar olika på dem. Tex sägs de bli lugnare av matilda havre som har ca 10 % fett. Kan det ligga nåt i det?

tycker absolut inte att du ska ge bara betfor! och absolut inte på kvällen! betfor fungerar ju lite som druvsocker för oss det är bra en snabb energi kick som inte håller i sig så länge! därför tycker jag inte att man ska ge det på kvällen när hästen ska stå inne och ta det lugt! möjligtvis att man kan ge det innan ridning!:idea:

Jag har inte påstått att sockret inte ger energi bara att fibrena är den största energikällan precis som i hö.
PL

Hickolena skrev:
tycker absolut inte att du ska ge bara betfor! och absolut inte på kvällen! betfor fungerar ju lite som druvsocker för oss det är bra en snabb energi kick som inte håller i sig så länge! därför tycker jag inte att man ska ge det på kvällen när hästen ska stå inne och ta det lugt! möjligtvis att man kan ge det innan ridning!:idea:
Är detta verkligen sant? Med tanke på fiberinnehållet?
// Linda

jaha du.. ta reda på fakta då!!..

Du som tror att du har fakta kan ju ge en kort beskrivning av hur socker stärkelse resp smältbara fibrer tas upp o omsätts:angel:
PL

Stopek skrev:
Grovfoder och betfor har båda hög kalciumhalt och även Steel Joint som du säger.
Grovfoder kan också ha en hög fosforhalt.
I fjol så hade mitt hö en kvot på 1,0.
Till ett sådant hö så passar betfor och lucern bra, men inte havre eller korn.
I år fodrar jag med ett ensilage med en kvot på 2,5.
Till det silaget så passar havre och korn mycket väl.
Men betfor och lucern mindre bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka