Skinnymarsvin

L

Lozzan

Är det nån bukis som har ett sånt? Blev sugen på ett sånt men vill veta nackdelarna.
Har än så länge hittat två uppfödare i kalmar och stockholm.

Sv: Skinnymarsvin

känner en uppfödare i gislaved. Maila mig om du vill ha hennes mail.

Poxz skrev:
NAAAW så söta!!! :love:
Det kanske man kan ha även som allergiker - men de ska ju ändå ha hö och så...

Icke sa nicke, allergierna ligger väl i kroppsvätskor och stöv, då spelar pälsen ingen roll. Skulle vara om det är stövet man reagerar på och om man hittar marsvin med ruskigt tät päls, så kanske det funkar som med chinchillor..? :confused:

gul_zebra skrev:
Icke sa nicke, allergierna ligger väl i kroppsvätskor och stöv, då spelar pälsen ingen roll. Skulle vara om det är stövet man reagerar på och om man hittar marsvin med ruskigt tät päls, så kanske det funkar som med chinchillor..? :confused:

Ja, så kan det ju vara...
Nåja, har ändå ingen plats för ett marsvin just nu, men attans så söta de är!! :love: Som små aliens liksom!

Oja!
Mäkta synd att de inte är allergivänliga, jag skulle sååå gärna vilja ha en rödögd vit och en svart skinny :love: Men misstänker allergi :(

Jag har haft en sån... Nackdelarna kan ju vara att huden är lite känsligare mot typ halm och mot solen naturligtvis. Sen alstrar de mkt värme,,, om du håller i ett skinny svin så är de nästan kok heta all värme går ju direkt från dem, har ju ingen päls som håller kvar värmen mot kroppen. Jag tycker att de är fina små djur å skulle kunna tänka mig att ha en till någon gång.

Hej

Läste i Pets (nr 7 2004) om Skinnys. Återger här lite av vad som stod i tidningen:

"Skinny är ett marsvin som är nästan hårlöst. Det har päls på benen, nosen och i vissa fall på baken/ryggen. Många föds med päls som de senare tappar.

De första skinnysarna föddes i ett labb i USA på 1970-talet och till Sverige kom de första tre i maj -02. Det var två hanar och en hona.

En bur passande två skinnys bör vara minst 100x50 cm, gärna större. De är otroligt aktiva och vill röra på sig nästan jämt. Det bästa bottenmaterialet är kutterspån, gärna den fina varianten som går att få tag i på ex Granngården (grön inplastad bal). De bör ha lite roliga saker i buren t ex en kruka eller sten, oanvända avloppsrör blir roliga tunnlar, se bara till att de inte kan fastna. Gör inte rören för långa, max 20 cm. Skinnysar gillar också att ha myshörnor.

De ska hela tiden ha mat, och hö bör finnas i buren dygnet runt.
Sen behöver de ett bra kraftfoder och varje dag grönskaer med c-vitamin. Bäst är vitkål. De uppskattar även en extra frukt/grönsak varje dag t ex morot, banan, äpple, gurka, persilja. Var lite försiktig med äpple, apelsin och liknande, om de får för mycket kan mun/nossvamp uppstå.

De behöver ibland få sina tassar smörjda och om de blir rivna behövs en mjukgörande salva på såren. Man måste vara noga med att klippa klorna regelbundet.
Att bada skinnys behövs sällan men om man måste så var noga med att vattnet inte är för varmt och att torka dem extra noga.

Till temperament är de helt underbara, nyfikna och glada. Och hela tiden hungriga så det är lätt attt de blir bortskämda, något som de älskar.

Idag går det inte att ställa ut skinnys som rasdjur utan endast i petclass där alla marsvin får delta.

Många allergiker klarar av skinnys om man är allergisk mot pälsen. Men man måste tänka på att det i många fall är proteinet i huden och i saliven man är allergisk emot så försök att göra ett besök hos någon som har skinnys och testa först innan du skaffar en skinnys.

För att få fram så friska avkommor som möjligt bör man avla bärare + skinny. Idag är avelsbasen i Sverige väldigt liten och det inte avlas på bärare så kommer det att bli för stor grad av inavel.

Det finns inte många uppfödare av skinnys i Sverige och vill man ha en skinny måste man vara beredd att stå på väntelista ett tag. En skinny kostar ca 900-1000 kr och tänk på att dem alltid ska vara två."

För mer info, kontakta Svenska Marsvinsföreningen:
www.svenskamarsvinsforeningen.se

Lycka till! :smirk:

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 854
Senast: Roheryn
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Efwa
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka