Skinnsoffa och katter

mandalaki

Trådstartare
Jag var för slö för att uppfostra bort soffklösandet och nu börjar det därför bli dags att byta soffa.

Hur funkar det med skinn? Jag tycker verkligen inte om skinnsoffor men OM katterna inte klöser kan det ändå vara bästa lösningen. Däremot vill jag inte köpa en dyr soffa som jag inte gillar och sen klöser de sönder den också.

(Jag letar alltså inte tips på hur man får dem att inte klösa, teorin kan jag redan;))

Sv: Skinnsoffa och katter

på jobbet har vi en katt (demensboende) och där finns både tygsoffa och skinnsoffa! Tyvärr så klöser katt a*et på båda två! och skinnsoffan är värst :mad: dumma kisse! den var ny när vi fick den och nu är den som sagt helt förstörd! så jag tror inte att det spelar så stor roll, man måste nog försöka få bort klösbeteendet men det är ju inte så lätt..
Lycka till

Mina föräldrar har skinnsoffa och trots att katterna är hyfsat väluppfostrade och inte klöser på möbler så har den både riv och bitmärken.
Min soffa (grovt tyg) som dagligen utsätts för tre missars frustration (förvisso också dom något uppfostrade) syns det dock inte alls på att dom är på den. Har haft den i ett år nu och den ser fortfarande ny ut:love:

Tack båda två, då vet jag att det knappast lönar sig med skinn.

Katarina_dacke, jag tycker inte att ni ska ha katt på din arbetplats, katter ska inte behöva bo med folk som kallar dem för as.

det var ironi från min sida! Katten är mer älskad än någon annan katt! till och med bortskämd, och hon mår som en prinsessa.

Jag bytte ut min gamla soffa som var sönderklöst för några år sedan. Samtidigt köte jag "Fy-spray" på djuraffären. Den funkar riktigt bra. Jag sprayade på golvet runt min nya skinnsoffa dagligen, ibland flera gånger per dag. Den är utan klösmärken än och det har gått ett par år. Efter en tid hade katten lärt sig och jag behövde inte spraya längre.

När jag var liten hade vi en skinnsoffa o den blev fullkomligt sönderstrimlad av vår gamla katt! :( Så jag hade aldrig köpt en skinnsoffa, hellre tyg! Sen hade jag provat att spraya lite "Fy-spray" på den i början för att vänja av med kloandet.

Lycka till!

Bra! Ironi är farligt i skrift, den när gången gick det definitivt inte fram. Skönt att höra att katten har det bra.

Tack även ni andra, men fyspray testade jag naturligtvis redan för många år sen;)

Jag får ta tag i uppfostrandet igen när jag köper ny soffa.

Jag har två skinnsoffor och tre katter.

Ett stort klösträd (golv till takmodell) och mina Ivarhyllor står till förfogande att klösa på. Ingen av katterna klöser i sofforna. Det gjorde de heller inte i tidigare soffor, däremot sprangs det "på rygg" under tygsofforna. Alltså katterna låg på rygg och åkte kana utefter soffbotten.

Vad erbjuder du katterna för alternativ att klösa på? Mina använder mycket sällan soffan och när dom gör det är det mer för att få uppmärksamhet. Dom använder sina klätterträd och en matta som är avsedd för klovård.. Kanske problemet löser sig automatiskt om du ger dom ett bättre alternativ?

Katarina_dacke, jag tycker inte att ni ska ha katt på din arbetplats, katter ska inte behöva bo med folk som kallar dem för as.
*OT*

Varför tycker du det är så farligt att säga skällsord till katterna egentligen? Jag blir alltid förvånad när folk reagerar på det. Jag vet inte varför jag börjat med sånt, men jag använder mer styrkeord mot mina djur än vad jag gör i något annan sammanhang (min lille har t.ex som vanligt smeknamn "eländet". Jag tänker inte ens på vad jag säger, men blir ändå förvånad att folk reagerar, katten förstår ju inte vad jag säger. För henne spelar det ju absolut ingen roll vad hon kallas för så länge hon får det bästa i övrigt.

Hur ofta klipper du klorna föressten? mina får inte grepp i tygsoffan när jag klippt deras klor nyligen, de sofforna ser också nya ut efter ett år trots katter med selektiv hörsel och minne

Senast ändrad av en moderator:

fostra kissen, absolut det bästa.
Vi har haft vår soffa i tre år o den är som ny, Skippy skulle aldrig komma på tanken o klösa på möbler.

*KL*

Som jag skrev i starten - jag är inte ute efter hur man får katter att inte klösa på soffor, jag kan teorin. Jag brydde mig bara inte om det från start och beteendet blev snabbt befäst.

Det jag undrade var bara om katter klöser på skinn.

Mina katter har tre klösmöbler varav en är en 2000-kronorsjätte med sex olika sisallindade rör att klösa på. Möblerna är placerade på strategiska ställen där de kan tänkas vilja märka. Katter klöser inte bara för att de vill klösa och då går det bra varsomhelst - de klöser också för att markera revir. Och då går det INTE bra varsomhelst.

Soffan står inte långt från balkongdörren, därför sätter de gärna klorna i den för att märka, det kommer ju in dofter utifrån på soffan. På motsvarande vis klöser det på den klösmöbel som står precis vid balkongdörren, varje gång de går ut på balkongen.

Klorna klipper jag regelbundet.

Och jag gillar inte skällsord på katter. När jag pratar med mina kan jag kalla dem skällsord med mjukaste rösten. Men trådar på nätet som jag ser innehåller kattjäveln, katthelvetet eller den förbannade katten - såna trådar öppnar jag inte ens. Väldigt ofta brukar det betyda total okunskap om vad man kan förvänta sig av en katt, och såna människor blir jag bara ledsen och förbannad av att lyssna på.

Det jag undrade var bara om katter klöser på skinn.
Det gör de nog, om de hittar en bra anledning :p Men även om de inte klöser kan skinnmöbler ändå bli rätt illa åtgångna. Våra katter klöser inte på skinnfåtöljerna (utan hellre på väggen utanför sovrumsdörren för att tala om att det INTE är ok att vi får vara därinne men inte de, men det är en annan historia ;)) men det har blivit en del repor i skinnet ändå, ibland måste man ju sätta i klorna för att klättra upp, eller dra repor över när man jagar brorsan, eller bara trampa i... Inte skoj om det är nya dyra skinnsoffan!
Tyg verkar betydligt mer tåligt... men tyvärr är det ju även bättre fästmaterial för katthår...

Jo, mina drar också repor över soffan när de behöver göra av med energi och jag vill inte gärna hindra dem, de måste ju få röra på sig även om de lever inne.

Nån jag känner har en soffa i mikrofiber (heter det så?) och han säger att det motverkar kattklös för där finns inga trådar att få tag i (vilket det gör i min soffa som har tyg med mycket struktur).

Nån jag känner har en soffa i mikrofiber (heter det så?) och han säger att det motverkar kattklös för där finns inga trådar att få tag i (vilket det gör i min soffa som har tyg med mycket struktur).

En sån typ fuskmocka eller? En kompis har en sån och hennes katter klöser på den. Däremot har den hittills (2 år gammal) inte tagit skada av behandlingen så det kanske kan vara ett alternativ:)

Vi hade innan en urgammal soffa i tyg som kissarna gillade att klösa på. När vi fick erbjudande om att få soffa och fåtöljer i skinn så var vi lite oroliga att katterna skulle klösa sönder skinnet. Men vi bestämde oss för att prova och de har inte varit i närheten av varken fåtöljer eller soffa. Visst de sover gärna i dem om det ligger en filt där, men inget klösande.

Sambon och jag har också det problemet. Vår soffa ser inte skoj ut..men vill ju inte heller köpa en ny och den blir pajad efter två minuter. Har sett en soffa med mycket grovt tyg, ser nopprigt ut redan som nytt. Typ som en stickad tröja ser den ut, undrar om det skulle funka? Nu har vi dock kommit fram till att vi ska köpa ett sofföverdrag sålänge, från Jotex :)

En sån typ fuskmocka eller? En kompis har en sån och hennes katter klöser på den. Däremot har den hittills (2 år gammal) inte tagit skada av behandlingen så det kanske kan vara ett alternativ:)

Ja fuskmocka skulle man kunna kalla det. Intressant det du säger - precis det säger min gode vän. Även om katterna klöser får de inte tag i nåt som kan dras upp.

Det är så fult bara;):o

Men vi bestämde oss för att prova och de har inte varit i närheten av varken fåtöljer eller soffa.

Vilken tur ni hade! När jag köper ny soffa ska jag ta tag i problemet igen, lyckas man få dem att inte sätta doft från början så KAN det ju gå.

Har sett en soffa med mycket grovt tyg, ser nopprigt ut redan som nytt. Typ som en stickad tröja ser den ut, undrar om det skulle funka?

Spontant låter det som om det skulle bli ännu värre, finns det inte trådar som är väldigt lätta att dra upp där?

Sofföverdrag var en bra idé, ska också titta på det så länge.

Spontant låter det som om det skulle bli ännu värre, finns det inte trådar som är väldigt lätta att dra upp där?

Sofföverdrag var en bra idé, ska också titta på det så länge.

Har funderat på det med, hur pass mycket trådar som följer med upp. Egentligen vill jag också ha en skinnsoffa, lättast att dammsuga efter fyra kissar :angel:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
  • Omröstning Omröstning
Hemmet Jag tittar på soffor då jag ska köpa en men funderar på om jag ska ha en i skinn eller tyg. Det har varit lite av en dröm att ha en...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 487
Senast: iNHALE
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka