Skinnflådd

SkorpSmulan

Trådstartare
Min stackars häst har blivit skinnflådd mellan låren pga brunst sekret. Jag har varit för dålig på att tvätta och för okunnig (har aldrig tidigare trots många ston varit med om en sådan här brunst) så nu har hon blivit bränd, skinnflådd och sårig på ett stort område baktill. Stackars stackars häst. Hur gör man för att sköta om det på bästa sätt?
Jag har tvättat med ljummet vatten och olja samt tvättat svansen ordentligt.

Det största problemet är väl att hon fortsätter brunsta så jag ser inte riktigt hur man få det att hela.

Min stackars häst har blivit skinnflådd mellan låren pga brunst sekret. Jag har varit för dålig på att tvätta och för okunnig (har aldrig tidigare trots många ston varit med om en sådan här brunst) så nu har hon blivit bränd, skinnflådd och sårig på ett stort område baktill. Stackars stackars häst. Hur gör man för att sköta om det på bästa sätt?
Jag har tvättat med ljummet vatten och olja samt tvättat svansen ordentligt.

Det största problemet är väl att hon fortsätter brunsta så jag ser inte riktigt hur man få det att hela.

Köp Silonsalva på apoteket och smörj in henne en eller två gånger om dagen under brunsten.
Tvätta och torka först och sedan salvan. Den går utmärkt att smörja både på de ställen hon redan är sårig och på frisk hud för att hindra den från att bli sårig.

Det finns särskild barriärkräm. Som skyddar huden mot bajs och urin. Kostar lite mer, men gör sitt jobb på ett utmärkt sätt.

Liten tub brukar gå på runt 200-250 kr, men är väldigt dryg. 3M tycker jag har den bästa (Cavilon Barrier Cream), den Apoteket normalt säljer (liten vit tub med turkos text) är väldigt svår att stryka ut på ett bra sätt.

Det finns särskild barriärkräm. Som skyddar huden mot bajs och urin. Kostar lite mer, men gör sitt jobb på ett utmärkt sätt.

Liten tub brukar gå på runt 200-250 kr, men är väldigt dryg. 3M tycker jag har den bästa (Cavilon Barrier Cream), den Apoteket normalt säljer (liten vit tub med turkos text) är väldigt svår att stryka ut på ett bra sätt.
Silonsalvan är en sådan och den används ofta inom humanvården, men är ganska okänd inom hästsporten även om den är utmärkt t ex till fölrumpor vid lösmage eller skydd för huden under vätskande sår.

Den jag använder heter Silon och gör så att det blir som en hinna som gör att det som "rinner" inte fastnar eller kommer åt huden. Den lärde jag känna när jag jobbade inom sjukvården och har hållit fast vid den sedan dess.

Om man använder fett, funkar med t ex Vasselin också så måste man tänka på att det inte är bra att ha i solen. Det ger inte heller samma enkla rengöring som då t ex Silonsalva, finns flera av samma typ på apoteket. Så finns inte Silon leta eller fråga efter salvor till såriga babyrumpor, vilket är den vanligaste användningen för dom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vovve är opererad och rakad. Jag märker att hon luktar bränt två dagar efter op, igår måndag. Sniffar runt henne och inser att hon har...
Svar
4
· Visningar
2 037
Senast: Luff
·
Ekonomi & Juridik Tidigare har vi haft sto- respektive valackflock i stallet. Nu har stallägaren plötsligt bestämt att ha sina hästar i en egen hage och...
Svar
9
· Visningar
1 579
Senast: Miedo
·
Hästvård Min häst hade fått som skorpor i knävecken bakom framknäna. Jag tvättade med grönsåpa och ljummet vatten för att få bort dem, smörjde...
Svar
14
· Visningar
3 824
Senast: kitty79
·
Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur