Skimmen Cancer...

K

Kirsa

Tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av det? Jag har en skimmel som nu har börja få knölar under svansen, mäst runt analöppningen. Det känns jätte jätte trist!!! men jag hoppas på att det är godartade varianten.
Är det någon som har/haft haft det på sin häst?? Hur länge kunde ni ha kvar hon/han efter upptäckten?? Det som känns jobbigast är att man vet inte hur ont det gör och om det spridits till inre organ, enligt vet. så sprids den elaka sorten betydligt snabbare än goda..

Tacksam för svar hur ni klarade ut situationen, själv är jag skärrad och ledsen. :cry:

Sv: Skimmen Cancer...

Vi har en ponny som fick knölar vid 16 års ålder och är idag 28 år. Vi hade en annan skimmel som fick knölar och som togs bort några år senare, ca 4 år senare.
Vet att det forskas en hel del om relationen skimmel- melanom (cancer) på SLU och varför det blir cancer hos bara vissa skimmlar osv..

min vännina hade en vit ponny som fick skimmel cancer. det började med små "knutor" runt analen då han va runt 20 år. sista året han levde (på övertid tyckte jag) så hade han periodvis svårt att "kissa" jag hjälpte henne vid ett tillfälle att tvätta inuti skapet (på vet. rek. med vatten och lactasyd) det känndes som små vindruvs klasar innuti (enligt vet. så va det cancern som satt sig där oxå)

han togs bort 28 år gammal, men då va han full av "knölar"

Många skimlar har dena sjukdom utan att den märks för det.
Hört talas om skimlar som öppnats på slakteriet och varit full av knölar, men inte visat sig utanpå.

En uppfödare jag känner avlar för fullt på sitt skimmelsto och veterinär har sagt att det inte ärvs. Men jag vet inte om jag skulle våga, då analen är full.

Tur man har bruuuuna! *ler*

Li

min favvo på ridskolan hade cancer.. han hade det när han kom till ridskolan redan tror jag, gick med det i säkert 10 år.. men blev lite sämre på somrarna..
kolla slemhinnorna på hästen, lyft ögonlocken och kolla så att det inte finns knölar där och känn runt läpparna om det gömmer sig knölar där nånstans..
har en bild på knölen i munnen också..
cancer1.JPG

Flippen avlivades i augusti i år, 17 år gammal..

Vi har en ponny som nu är 21 år, vi har haft honom i 4 år och för två år sedan upptäckte jag knölar under svansen, på svansroten. Pratade med stallägaren där vi hade våra hästar, och hon hade hört talas om denna åkomma, men inte själv haft någon erfarenhet av den trots att hon haft flera skimmlar själv. Jag hade aldrig hört talas om "skimmel sjuka" och började läsa på lite mer! Stallägaren ringde själv upp en veterinär, då hon blev intresserad och vid det tillfället hade en skimmel själv. Det veterinären sa då var att de kan leva länge med detta, men det kan också gå fort. Det man skulle vara uppmärksam på var om det verkade sprida sig, precis som Beasti Babe skrev. Det kunde ev bli problem om det satte sig i ananlöppningen, ögonen osv. Vi har inte märkt att det spridit sig på vår ponny, ingen förändring av de knölar som redan finns eller att han på annat sätt inte skulle må bra av det. Så det är väl bara att vänta och se, samt som sagt vara uppmärksam!

Hade en ponny som jag var tvungen att ta bort pga skimmelcancer. Han hade små knölar i massor av år innan det bröt ut, på bara några månader blev knölarna både fler och större, tillslut hade han tumörer fulla tarmen och förmodligen även runt organ inne i kroppen. Han fick förstoppning och föll ur. Tillslut fanns det inget annat att göra än att låta honom slippa lida. Men jag tycker att det är viktigt att påpeka att i de flesta fallen bryter det aldrig ut, tumörerna i sig är ju oftast godartade och brukar inte växa så mycket så bara för att eran skimmel råkar ha nån knöl under svansen behöver det inte betyda att den är dödsdömd, och växer dom är det oftast när hästen är över 20 år...

Fakta är att 9 av 10 skimmlar får knölar. Oftast under svansen och i skapet, men dom kan även sätta sig andra ställen. Oftast är dom benigna, dvs godartade, det är Inte cancer! SkimmelCancer är malignt melanom, dvs ondartade knölar. Dessa växer och sprids mkt snabbt, och hästen blir sjuk.

Min skimmel hade knölar då jag fick honom för 11 år sen, nu är han 25 och har inte haft besvär av dom. Har opererat bort en ganska stor som satt i skapet då jag var orolig att den var i vägen. Att en häst dör pga av cancer är ovanligt - oftast tas dom bort långt innan det pga andra problem.

Det är även andra färger som får knölar - om dom lever tillräckligt länge.. I en undersökningen som gjordes för några år sen så kom det fram att nästan alla hästar över 15 år hade någon form av tumörer på insidan. Så man ska inte vara rädd för att köpa en skimmel pga detta!

hrrm..
melanom är benämningen på cancertumörer, cancerformen är hudcancer..
benigna är dom när dom är godartade,
maligna är dom när dom är elakartade,
så när hästen får knölar är det melanom = cancer.. men oftast benign melanom = godartad cancer..
man räknar med att 80% av alla skimmlar över 15 år har melanom, de flesta godartad och de flesta lever hela livet utan att melanomen blir maligna..

Jamen det var så jag menade. Cancer tycker jag man har först när man blir SJUK av det. Låter på nåt sätt väldigt bakvänt att säga "godartad cancer" då dom flesta assoicerar ordet cancer med döden. :crazy:

Även om det rent medicinskt är korrekt..

hur vanligt är detta? vid vilken ålder är det vanligast att problemet kan uppstå? jag hade ingen aning om att det fanns en så kallad "skimmel sjuka" till för ngr år sedan. aldrig träffat på ngn som har haft det på sina hästar. låter läskigt! är ju själv skimmelägare :D så man vill ju vara medveten om allt..

Jamen det var så jag menade. Cancer tycker jag man har först när man blir SJUK av det. Låter på nåt sätt väldigt bakvänt att säga "godartad cancer" då dom flesta assoicerar ordet cancer med döden. :crazy:

Även om det rent medicinskt är korrekt..
ja, det känns juh riktigt jäkligt att säga "cancer" även fast det inte är elakartad.. precis som att säga att vi har hucancer med födelsemärken, men det är ju ändå en början på hudcancer, bara det att det inte är elakartat när det bara är en brun liten prick.. förstår precis hur du menar ;)

hur vanligt är detta? vid vilken ålder är det vanligast att problemet kan uppstå? jag hade ingen aning om att det fanns en så kallad "skimmel sjuka" till för ngr år sedan. aldrig träffat på ngn som har haft det på sina hästar. låter läskigt! är ju själv skimmelägare :D så man vill ju vara medveten om allt..
väldigt vanligt att skimmlar har bening melanom, malign är ovanligare..

själva utbrottet sker i pigmentcellerna där det saknas nånting (som bruna hästar har, men inte vita) har inte läst det där på ett år, men prova att söka på skimmelcancer så hittar du mycket att läsa om det.. :idea:

oj är det verkligen 9/10 skimmlar som får det? jösses:eek: tack centaur, för all information! :D (inte jag som startat tråden, men har undrat SÅÅ länge :))

Har smått för mig att det börjar innifrån. och när knölarna syns så är det oftast försent att göra något. :crazy:

Finns ju en här på buke som hade en ponny med melanom.. Som upptäcktes vid obduktionen. :crazy:

Det är något med att melanin (som är pigmentet) inte kommer ut i håren längre, så det blir för mkt i huden, och då kommer knölarna pga överproduktionen av melanin. Minns inte riktigt men ungefär så.

Jag har en 14arig valack pa foder, som jag vill kopa loss, men han har knolar runt analen samt en stor framfor skapet. Vad bor jag gora? analysera varje knol? Inte kopa? Hjalp!:eek:

Fakta är att 9 av 10 skimmlar får knölar. Oftast under svansen och i skapet, men dom kan även sätta sig andra ställen. Oftast är dom benigna, dvs godartade, det är Inte cancer! SkimmelCancer är malignt melanom, dvs ondartade knölar. Dessa växer och sprids mkt snabbt, och hästen blir sjuk.

:eek: :eek: :eek:
hjälp.. och detta hade jag inte ens hört talas om innan:(
Pratas det skimmlar av alla dess slag eller skimmlar som bara är rosa i huden?

Min häst har haft sina knölar sen 15 års åldern är i dag 27. och de har inte utvecklats speciellt mycket. Men sättar de sig olyckligt så kan de orsaka hästen problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Kropp & Själ I några månader har min mamma varit sjuk, sen upptäcktes det att hon har lungcancer. Tyvärr är den obotlig men med behandling kunde dom...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 873
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej alla! Jag skriver detta inlägg för att jag håller på att oroa ihjäl mig själv. Har en ung valack som haft en fibroblastisk ink...
Svar
15
· Visningar
8 074
Kropp & Själ Varning för lång tråd... men jag behöver verkligen buke nu. Mer än någonsin. Min mamma har nyligen blivit diagnostiserad med en...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 725
Senast: Kalmarbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar