"Skimmelknölar"

L

liten1

Vad vet Ni om de sk. skimmelknölarna? Är det cancer? Är den isåfall elakartad? Kan man/bör man operera bort dem.
Upptäckte idag på ett skimmelsto på 19 år en massa knölar under svansen, ja, vid vulvan och blev konfunderad. Har hört ordet förut, men vet absolut inget om det...
Tacksam för lite info...

Sv: "Skimmelknölar"

Det kan vara så. Om de är elakartade kan bara en veterinär svara på.
Vet inte om det har ngn betydelse annars.

Det finns nåt som heter skimmelsjukan som vissa skimmlar får! Det blir sok knölar lite här och var, några hästar nere på ridskolan har det. Det är inget farligt så oroa dej inte =)

De flesta äldre skimlar får melanom. Det är en hudtumör som liknar den hos människan. En del av melanomen, men inte alla, omvandlas och blir elakartade, maligna melanom. Ett vanligt ställe för melanomen är under svansen. HH

Knölarna är förmodligen tumörer, när färgen skimmel utvecklades kom det med en gen som gör att de lättare utvecklar cancer. Om tumörerna inte sitter i vägen så brukar man inte operera bort dem då detta ibland kan leda till att cancern sprider sig lättare. Eftersom ditt sto är 19 år gammal kommer förmodligen inte tumörerna hinna växa till så att de blir något problem under hennes livstid. Om du känner dig osäker rådgör med en veterinär.

är i de allra flesta fall melanom,alltså en typ av hudcancer. Många skimlar har det "i mängder" i flera år, och de opereras sällan. det är först när de (oftast i hög ålder) "exploderar" i spridningen och går "inåt" (ändtärmen är vanligt...) som hästarna märker av det. >oftast går det väldigt snabbt i det skedet... :cry:

Min ponny hade några knölar under svansen, sen när han var lite över 20 exploderade det och dom började växa och sprida sig med raketfart. Han fick tumörer fulla magen och förmodligen på alla inre organ, han blev jättedålig jättesnabbt och vi var tvungen att avliva honom :cry:

Precis så som du beskriver det har jag upplevt det på gamla skimlar oxå...det går väldigt fort på slutet :crazy: :cry:

Melanom, även kallas skimmelcancer uppträder hos ca 80% av alla skimmlar över 15 års ålder.. Melanom är den medicinska benämningen på hudcancer, den stora skillnaden mellan hästars och människors melanom är att människors melanom alltid är farlig och utvecklas till malign(elakartad) snabbt efter det att det börjat bli melanom.. Cancercellerna bildas i de pigmentbildande cellerna som finns hos skimlar när dom utvecklar den vita färgen ur den vanligtvis gråa eller bruna fölpälsfärgen.. när cancern börjar visa sig börjar melanomet som knölar och på många blir det inte mer än ofarliga knölar, men det går förvisso fort OM melanomet blir malignt, dvs malignt melanom.. knölarna återfinns ofta i huden runt kroppsöppningarna, dvs munslemhinnor, ögonslemhinnor och runt anus, när melanomet blir malignt blir knölarna snabbt större och tumörerna sprider sig in i hästkroppen (som Jezzie beskriver) och då finns det inget att göra förutom att avliva snabbt för att hästen ska slippa lida..

på en del hästar blir dock melanomet stort utan att bli malignt, och det finns fall då dom blivit så stora att svansens läge har påverkat ryggraden såpass att man amputerat svansen för att hästkroppen ska kunna röra sig normalt..

sålänge stoet mår bra och knölarna inte är så stora att de är ivägen för normal svansföring så är det ingen fara, man brukar inte operera bort dem om det inte är nödvändigt..

Senast ändrad av en moderator:

xiphias skrev:
Knölarna är förmodligen tumörer, när färgen skimmel utvecklades kom det med en gen som gör att de lättare utvecklar cancer. Om tumörerna inte sitter i vägen så brukar man inte operera bort dem då detta ibland kan leda till att cancern sprider sig lättare. Eftersom ditt sto är 19 år gammal kommer förmodligen inte tumörerna hinna växa till så att de blir något problem under hennes livstid. Om du känner dig osäker rådgör med en veterinär.
fel..
Cancercellerna bildas i de pigmentbildande cellerna som finns hos skimlar när dom utvecklar den vita färgen ur den vanligtvis gråa eller bruna fölpälsfärgen..

BeastieBabe skrev:

Det är helt riktigt som Xiphias skriver att skimlar har en gen (eller kanske 2) som gör att de betydligt oftare än hästar med andra färger utvecklar melanom. HH

Bör man oroa sig om en unghäst har en knölar lite här och var (dock ej vid analöppning/slemhinnor)?

så det är alltså genen som gör att hästen får cancer och det utvecklas alltså inte alls i cellförändringen som blir när hästen byter pälsfärg som forskning har visat tidigare?

vill gärna ta del av den här nya forskningen..

nej, det är inte säkert att det är skimmelcancer ens.. nu på sommaren får de flesta hästar småknölar efter flygfäna så det kan likagärna vara sånna, eller så kan det vara inflammerade talgkörtlar..
det fins en liten risk att det är melanom men den brukar normalt sett börja runt slemhinnorna.. men har hästen inte problem med knölarna och inte mår dåligt behöver man inte tänka på det :)

Med färgen skimmel finns en gen som gör att de pigmentbildande cellerna lättare får mutationer som ger cellerna en tillväxtfördel mot de andra cellerna och cancer utvecklas.

hmm.. *funderar*.. det var nog mest lite annorlunda uttryckt det du sa.. det lät på dig som att alla skimmlar har en gen som gör att hästen får cancer..
visst rätt i en del, men cancern bildas i hudcellerna pga färgbytet. cancern förekommer även hos konstantskimmlar och hos hästar med andra färger oxå.. men är mest en regel där fölungarna alltid föds med annan färg, t.ex lippizzaner och carmague och ja, alla "skimmelraser" där fölen föds bruna eller svarta..

med alla olika personer som skriver fakta och alla veterinärer som säger olika så kan det lätt bli att man missförstår varandra.. var inte ute efter att trycka till dig på något vis :)

Ah, hjälp! Det låter nästan som det som min nordis har! Knölar på höger sida om slidan, på låret alldeles under svansen liksom... fast vissa är varfyllda på sommaren (inte under de kallare årstiderna, utan just när det blir riktigt varmt) Kan det vara cancer????

Miaaa skrev:
Ah, hjälp! Det låter nästan som det som min nordis har! Knölar på höger sida om slidan, på låret alldeles under svansen liksom... fast vissa är varfyllda på sommaren (inte under de kallare årstiderna, utan just när det blir riktigt varmt) Kan det vara cancer????

Det är extremt ovanligt med melanom hos icke-skimlar (för det finns väl inte skimmel hos nordis eller..??) Beskrivningen låter inte heller som det. HH

Åh, tack för svaret.... blev lättad... ska ta ett kort någon dag så kanske någon klok människa här på buke kan ge mig ett svar på vad det kan vara. Veterinären visste då inte...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 504
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama