• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 989
Sv: skimmel?

Hur ser man lättas att fölet skimmlar? Förutom typiska skimmelringar?

Det brukar finnas lite vita strån runt ögonen redan som nyfödd. Det brukar betyda skimmel. Fuxar som blir skimmel föds med mörk hud runt ögonen, medan de fuxar som förblir fuxar föds med skär hud som mörknar efter några dagar. /AFF

Jag vet inte hur jag ska skriva, så jag slänger in en bild på ett föl som blev skimmel,
det syntes både på benen, i pälsen undermagen plus stickelhår och framförallt runt ögonen på honom.

522555.jpg

Det brukar finnas lite vita strån runt ögonen redan som nyfödd. Det brukar betyda skimmel. Fuxar som blir skimmel föds med mörk hud runt ögonen, medan de fuxar som förblir fuxar föds med skär hud som mörknar efter några dagar. /AFF

Jag hittar inga vita hår på honom, på mina andra föl har man sett dessa typiska skimmel ringar.
Huden närmast ögonen e inte svart utan snarare rödbrun....Bägge föräldrarna är skimmlar....så det känns inte spm sannolikheten att få en fux e så stor... :crazy:

Jag hittar inga vita hår på honom, på mina andra föl har man sett dessa typiska skimmel ringar.
Huden närmast ögonen e inte svart utan snarare rödbrun....Bägge föräldrarna är skimmlar....så det känns inte spm sannolikheten att få en fux e så stor... :crazy:

Min ponny är rödfux och båda föräldrarna är skimmlar.
Så chans finns det nog allt att den blir fux.

Är huden rödbrun runt ögonen så tror jag den förblir fux. /AFF

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 509
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Shaggy
·
Avel Skimmlar har ju större risk att få tumörer/melanom/knutor. Men, ni som har bättre koll på färger och genetik än jag, är det bara...
Svar
17
· Visningar
1 315
Senast: AbCdE
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka