Skimmel + skimmel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare linlar1
  • Startdatum Startdatum
L

linlar1

Hej!

Jag hörde en gång att man aldrig skall betäcka en skimmel med en skimmel, om det nu stämmer, varför då?

om jag inte har helt fel för mig ( :confused: :))
så tror jag att 20% av fölen dör, men e inte helt 100 på det.

:) :smirk:

själv har man hört att skimmel med skimmel = fux?? har för mig att det är så.??? Lippzanerna är ju inte alltid vita heller,det är många som inte blir helt vita.de riktigt vita är ju dem som syns. men dem raserna som ni har nämt här,är ju som sagt specifika just för stor överförbar "skimmel" färg om man säger så.Generna är starka att ge avkomman vit färg.Lika så skulle man kunna göra så med en anan ras oxå kanske tex fux färg,tillslut blir generna efter kanske ett två hundra år,starka som just fux färg på den rasen. :smirk:

Det där med färgerna är jag inte riktigt klok på,men som sagt det kan överrasken vem som helst!
hm.. eller vänta nu,va det fux+fux som ger skimmel??
måste kolla upp detta nu!! :p :rofl: :D :angel:*kollar böcerna* :angel:

Jag har hört att man ska undvika att betäcka övervägande vita paintar med varandra. Fölen kan riskera att födas "Lethal White" dvs helt vit med missbildade inre organ så att de dör kort efter födseln. Är inte 100% insatt i detta men något sånt är det. Kanske någon annan som vet mer??

Skimmel + skimmel har jag aldrig hört, som någon sa hur går det med Lippizzaner och Camarguehästar då, det är ju väldigt ovanligt med någon annan färg än skimmel på dessa raser.

Det kanske är konstantskimmel du tänker på? Där ger den homozygota formen, dvs dubbla anlag för konstantskimmel, dödlig utgång. Eller snarare, fostret tillbakabildas och föds aldrig.
Alltså kan det vara svårare att få ett sto att ta sig om man parar två konstantskimmlar med varandra.
Men konstantskimmel och avblekbar skimmel är två helt skilda anlag, de har ingen med varandra att göra.

Skimmel+Skimmel ger, om bägge hästarna är heterozygota för skimmelanlaget, (dvs bara bär på ett skimmelanlag), 75% skimmel och 25% icke-skimmel. Vilken färg det kan bli om det inte blir skimmel beror helt på vad skimlarna har för färg "under", dvs vilken färg de hade när de föddes. Det kan vara allt från fux, brun, svart, skäck, gulbrun, isabell, ja vadsomhelst.

Inom raser där skimmelanlaget är vanligt förekommande så blir ju de flesta hästarna homozygota för anlaget, dvs bär på dubbla anlag. Dessa kan bara nedärva skimmel till sina avkommor, och alla avkommor bli då skimlar.
Men det finns alltid några som bär på anlag för icke-skimmel, och om två sådana paras så är det 25% chans för en "normalfärgad" häst. Det är därför det ibladn föds bruna och fuxar bland lipizzaner.

Fux + fux kan bara ge fux, inget annat.

just precis om du säger! haha det va typ 6 år sedan jag läste om detta så det va verkligen dax att ta en titt i böckerna!ungeför som du sa stod i mina papper som jag har här i handen! ;)
det är intressant det där! men jag har ahft lite svårt att hänga med om allt,det blir för "snurigt" för mig :confused: hihi :p

apprå på fux och fux,men vi har haft fux+ fux och fått mörkbrun(svarta) avkommor,hur kommer det sig?
som tex stallets äldsta shettis hon är svart,hennes mamma är skimmel,medans hennes pappa är svart,men hennes farfar är fux,men de flesta i hennes släkt är svarta(mörkbruna)
Men till förvåning har hennes syster (halv syster,som har fux till pappa) blivit skimmel!!
stoet som de har hemma har endast gett svarta föl har jag för mig,medans en av fuxarna hade varannat föl svart,varannat föl fux!och det spelade tydligen ingen roll om pappan va fux eller ej,de hade nämligen en svart hingt i många år här hemma och hon gav endå varannan fux och varannan svart!hihi förmodligen va det bara så,typ ,ödet!hihi

Hur stor är då risken/chansen att säg Cardento nedärver sin skimmelfärg om han betäcker ett brunt eller fuxfärgat sto?

"apprå på fux och fux,men vi har haft fux+ fux och fått mörkbrun(svarta) avkommor,hur kommer det sig?"

Jag kan bara se två alternativa svar:

1. En av föräldrarna är egentligen ingen fux utan någon annan färg. Då det tycks röra sig om shettisar är silverbrun förmodligen det troligaste. Dessa kan se ut som fuxar med ljus man, men är genetiskt bruna med silveranlag.

2. En annan hingst har varit framme.

Två fuxar KAN inte få något annat än fuxavkomma.

"som tex stallets äldsta shettis hon är svart,hennes mamma är skimmel,medans hennes pappa är svart,men hennes farfar är fux,men de flesta i hennes släkt är svarta(mörkbruna)
Men till förvåning har hennes syster (halv syster,som har fux till pappa) blivit skimmel!!"

Det är inte ett dugg konstigt eftersom modern är skimmel. Statistiskt sett har är möjligheterna att hon får skimmelavkomma 50-50 på varje möjlighet. Detta betyder INTE att om det först kommer tre skimlar så måste det sedan komma tre icke-skimlar. Tänk dig att du slår en tärning och 1,2 och 3 är skimmel och 4,5,6 icke-skimmel. Inför varje gång är det ju lika stor chans att du slår 1,2,3 oavsett om du gjort det tio gånger på raken, men i det långa loppet (på kanske 1000 försök) jämnar det ut sig. Skimlar har sedan en grundfärg som kan vara svart, fux...you name it! Det är alltså inte så att en skimmel är ANTINGEN skimmel el. tex. fux, den är båda delarna.

"stoet som de har hemma har endast gett svarta föl har jag för mig, medans en av fuxarna hade varannat föl svart,varannat föl fux!och det spelade tydligen ingen roll om pappan va fux eller ej,de hade nämligen en svart hingt i många år här hemma och hon gav endå varannan fux och varannan svart!hihi förmodligen va det bara så,typ ,ödet!hihi"

Om både stoet och hingsten var fux måste fölen bli fuxar, annars har någon av föräldrarna som sagt en annan färg egentligen eller så är annan hingst inblandad. Men att hon fått fuxavkommor med svart hingst är inte så konstigt - den svarte hingsten hade ett fuxanlag, vilket är helt möjligt. Svarta hästar kan få fuxavkommor, men tvärt om går inte. Eftersom han hade ett anlag för fux fick han ibland fuxföl om stoet också hade ett anlag. Eftersom stoet själv var fux så hade hon två st, annars skulle hon inte vara fux. Svart/brunt kräver bara ett anlag för att synas, medan fux behöver två st. En fux har alltså aldrig anlag för svart/brunt för då skulle den inte vara fux.

Anneli

OM fux + fux ger något annat än fux så är den ena parten inte fux rent genetiskt. För att fux + fux blir ALLTID ett fuxföl eftersom fux är ett receessivt anlag, dvs det syns bara om hästen har det i dubbel upplaga - och då kan den heller inte nedärva något annat än fux...så nånting lurigt är det med märren som gav svarta föl med fuxhingst. Antingen är hon eller hingsten inte fux.

När det gäller shettisen vars syster belv skimmel är det inget konstigt, eftersom mamman till shettisen är skimmel, då kan den mamman få skimmelbarn.

Två avblekbara skimlar kan du para utan någon som helst risk. Det finns en liten chans att det blir en homozygot avkomma men det är inget "farligt".

Om man parar två konstantskimlar så är det 25% risk att fostret får konstantskimmelanlaget i dubbel uppsättning och då utvecklas inget foster (detta anlag i dubbel uppsättning är inte förenligt med fosterutveckling). Som stoägare märker man oftast bara att stoet inte blev dräktigt den brunsten utan brunstar om. Det är INTE risk att det föds missbildade föl eller nåt sånt, därför är det egentligen helt ofarligt att para två konstantskimlar också. Bara att risken att stoet inte tar sig direkt är något större.

Hur stor är då risken/chansen att säg Cardento nedärver sin skimmelfärg om han betäcker ett brunt eller fuxfärgat sto?
OAVSETT vad stoet har för färg så är det 50 % chans att en avkomma efter Cardento ärver hans skimmelanlag.
Är stoet också skimmel så ökar chansen för skimmel till 75%.

Aj då, misstänkte att det var så.... Har skimmelfobi, nämligen! :crazy:

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
344
Senast: Malva1978
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka