Skimmel rengörning!

M

mmmiliss

Hej!

Vet inte alls om den här tråden ligger rätt, hoppas det!

Har nyss fått hem ett skimmel sto, jätte nöjd med henne! Dock är det så himla tråkigt med alla gula fläckar som blir utav kiss.. Sen annat skit som sätter sej! Syns ju direkt, sen när de är snö ute också ! :crazy:

har ni några tips på olika medel, shampo lr dyligt som är enkelt/billigt ?
har hört att bakpulver bleker, men känns inte riktigt rätt att smeta in hästen i bakpulver inte! :angel:

Camilla

Sv: Skimmel rengörning!

Om du ska duscha kan jag rekommendera grönsåpa! Det är både effektivt och skonsamt! Funkar kanonbra på min skimmel.

Grönsåpa på kroppen och ryktsten funkar bra.
Mycket strö (inte halm) funkar förebyggande...

om du vill få svansen kritvit till en tävling eller liknande så är allrent oslagbart. Alltså ha inte det på kroppen eller för ofta i svansen, men nån gång på speciellt tillfälle så blir det finfint!

men man får nog räkna med att de vita alltid kommer att vara lite smutsiga... :crazy:

ja har också hört att grönsåpa är kanon! Hur har du använt det då, blandat ut me vatten / sen skrubba med svamp eller ?

Allrent, är det ett slags "rengörings medel" eller ?

Så tråkigt nu på vintern också, har inge varm vatten i stallet. Så dusch får vänta tills det blir varmare! Men vill helst inte komma med en gul skimmel på träning! ;)

Camilla

POTATISMJÖL!

Borsta in i pälsen och skölj av. Brukar funka super :D

Jaha! de va något nytt :D tack så mycket för tipset!

Jag använder skimmelschampo. Svansen brukar jag tvätta med Yes. Funkar bra tycker jag. Sen finns det nån snabbrengöring man sprayar på och borsta av när det är torrt. :)

Torrschampo funkar som nödfallslösning när det är vinter, värsta fläckarna försvinner:rofl:

alltså dessa vardagsfläckar får du nog vänja dig vid och bara borsta bort så bra det går om du inte vill stå och blaska med vatten och såpa varje dag.

Jag åker lätt till träningar med min pissgula häst. Har väl fått några gliriga kommentarer ibland men då säger jag samma som här, jag har inte tid eller råd att stå och schampoonera varje dag, det gör jag bara till tävling.
Och hittills ingen som inte förstått det.

Till tävling schamoonerar jag först grundligt med grönsåpa sedan med något som heter "gallop extra stark", köpt på lantmännen. Hästen blir kritvit :)
Sedan pälsglans i man och svans efter tvätt...

Man och svans borstar jag i princip aldrig under vinterhalvåret, borstar enbart när den är tvättad och balsamerad för att inte slita bort svansen...

Jag har också skimmel. Brukar tvätta svansen med vanligt handdiskmedel ibland, den blir fin direkt. Använder bara i själva svansen. Sen på med glansspray och borsta ut. Ofta blir helt intrycket av hästen bättre om svansen är fin. Nu på vintern går det ju inte, så min är fint gul, och får åka på träning ändå. På sommarhalvåret badar jag hästen regelbundet, ofta i vanligt hästschampo eller vanlig duschtvål (för människa), och det räcker bra för att hålla undan fläckarna. Köpte skimmelschampo i höstas som jag ska ha i vår när vintern ska badas bort, längtar!!! Eller om jag ska prova grönsåpa som det tipsas om!

Fördel med skimmel är att damm inte syns så väl, skööönt under lerperioden!

ja tack för tipsen! Nej damm syns ju inte, perfekt de! :)

Nej jag vet det också, men det ja sökte va bara tips på rengöringsmedel.. Hästar är djur, dom ska väl få vara lite skitiga dom också! ;)

*KL

Ibland är jag en tråkmåns, jag vet, men vill ändå höja ett litet varnande finger i tråden:

När min ponny var ung och ny på ridskolan jag köpte honom av schamponerades han minst 1 gång i veckan vilket gjorde att hans fettlager tunnades ut ordentligt, så om det regnade mycket frös han oavsett om det så var 15 grader varmt. Några år efter att de slutade med det kunde han gå otäckad hela året.

Nu kan ju han ha varit ett undantag, men kan ju vara värt att ha i åtanke.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte om ni minns min lilla gula som var på rymmen då vi nyss fått hem honom? Här kommer iaf en liten uppdatering om hur det gått...
Svar
11
· Visningar
1 392
Senast: Emor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka