Skimmel hingst, shetlandsponny.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zemra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 974
Z

zemra

Är det ovanligt med vita shetlandsponnyer?

Är det någon som känner till någon trevlig skimmel hingst?

Vad är oddsen att man får en skimmelavkomma om modern inte är skimmel och inte har skimmelanlag?

Kan en häst med LITE vita strån på kroppen och en ganska mkt vita strån i ansiktet vara en häst som kan nedärva skimmlar?

Tacksam för svar!

frid, Malin

Sv: Skimmel hingst, shetlandsponny.

Om det är ovanligt har jag ingen aning om men jag hade en rackarns snygg liten minishetlandshingst som är skimmel (vit) och bara 80 cm hög. Jag har kvar nämnda ponny men han är valack sedan september, han blev så elak mot de andra hästarna så han skars och går nu jättelycklig med arabstona och deras föl...

OM mamman inte är skimmel så betyder det att hon inte heller har några skimmelanlag. Detta även om båda hennes föräldrar skulle vara skimlar, för HAR de skimmelanlag så ÄR de skimlar.

skimmelhingst + ickeskimmelsto ger 50% chans att avkomman blir skimmel
(det finns ingen homozygot skimmel bland shettishingstarna)

Det finns några avblekbara skimmelhingstar, de jag kommer på på rak arm är Love Spring och Aniracs Berhnad.
Sen får man ju (tyvärr, enligt mig) använda även icke visade shettishingstar i avel och förutsatt att man anmäler till SH att den komemr betäcka och att hingstägaren sedan redovisar betäckningarna och betalar stoavgifter enligt konstens alla regler så blir det en stamboksberättigad avkomma.

Finns ju han Southerly Bilberry oxå eller vad han nu heter. Just såld, så tvärr vet jag inte vart han finns nu.. URLÄCKER på korten iaf är han!

Det finns hingstar med alla befintliga färganlag i avel i Sverige också, det behöver man inte åka över öresund för att hitta...

Waulkmill MacLintock er også skimmel og står vel et stykke opp i Sverige, ettersom jeg har forstått.

Her deltar han i kostymeklasse på en norsk utstilling i sommer:
696628863_d0e149ee1f.jpg

~Nina i Norge~

Det finns hingstar med alla befintliga färganlag i avel i Sverige också, det behöver man inte åka över öresund för att hitta...

Har inte hon i Mullsjö skimmel shettisar? Eller var det isabeller? Stuteri Jäboruder heter det.

Där finns nog de flesta färgerna representerade.

kl.

Tack för alla svar och förslag på hingstar!v:bow:

Malin

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 442
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej! Jag ska förklara min sitiuation med min häst. 6 årig valack efter Don's Beau, från tyskland 168 i mkh, inte hanterad eller riden...
2
Svar
26
· Visningar
3 391
Senast: EmeliieT
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 398
W
Avel Hej! Har lite frågor angående pass. En hel djungel det där med pass verkar det som. Jag har ett sto som är min gamla tävlingshäst...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka