Skilnad på transporter?

Sv: Skilnad på transporter?

Hur ställer sig din häst till att åka med mellanvägg? Och varför tar du bort mellanväggen?

Min första spontana reaktion är att de kört ngt i transporten som din häst reagerade på. Typ gris. (eller i riktigt makabert fall att en häst skadat sig rejält och att det kommit mkt blod i transporten).

För förra ägarten sa att hon var tvungen att åka utan mellanvägg....!
Men som sagt jah ar testat de och nej hon står inge bra hur ja en gör....
Fick på henne på transporten och de gick bra första kilometrarna sen började hon leva om och hoppade ut på 3 ben ur transporten.... helt hysterisk :cry:
körde annat släp denna gången och inte samma som de jag skrev i när ja startade tråden...

Dock blir hon så hysterisk vilket leder till att ja inte vill flytta henne alls....

Precis!:)som du sagt, det handlar inte bara om ljus! Glömde det!;)

Min häst lastar sig själv, och går rakt in i alla transporter. Men EN gång körde vi henne tio minuter i ett enkelaxlat släp. Aldrig igen. Jag märkte redan efter den korta resan tendens till att hon inte ville gå av transporten, eftersom den svajade. Har själv åkt bak i både enkelaxlat och boogie. Jag kommer aldrig köra en enda häst till i enkelaxlat släp.

Ljusheten har nog betydelse också. Jag hade i alla fall inte velat gå in i en mörk liten låda,..

Har två hästar som utan att tveka går in i vårt eget släp, som är helvitt inuti.

Tidigare i höstas när vårt eget släp vat på service lånade vi ett annat.
Ingen större skillnad på släpen egentligen, men i lånesläpet fanns svarta sparkskydd på väggarna. Säkert också skillnad på lukten, fast vi människor inte kunde märka så mycket av det :grin:

Häst nummer ett börjar av gammal vana gå uppför rampen, men tvärstannar sedan halvvägs och stirrar in i trailern. Efter en stund besluter hon sig för att backa tillbaka ner och ser mycket skeptisk ut. Krävs några försök till innan damen går med på att lastas.

Häst nummer två följde sedan snällt efter som vanligt...

Lånesläpet använde vi två köror tur och retur, alltså fyra lastningar. Gick litet bättre för varje gång, men vi hann inte komma upp i "fullt förtroende" för släpet på de gångerna.
När vi sedan fick tillbaka vårt eget släp och häst nummer ett första gången skulle in i det igen tvekade hon igen lite. Efter att ha tittat en stund verkade hon ha konstaterat att "det här är okej" och gick snällt in. Inga problem efter det heller.

Så åtminstone vi fick konstatera att det visst är skillnad på släp och släp,fast det i vårt fall var fråga om små detaljer. Enda egentliga skillnaden var som sagt de där sparkskydden - annars var de så gott som identiska (fast olika märken).

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 080
Senast: kryckan
·
Hästhantering Jag har en egen uppfödning som i hela sitt liv har åkt i ett enaxlat äldre Kylingesläp. Det har aldrig varit några problem att lasta...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: lytesout95
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 912
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 156
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.