Skilnad på transporter?

Madde_padde

Trådstartare
Märker hästar av skillnad på transport å transport?!
Skulle flytta min häst till nya stallet igår har hyrt ett släp hästen går in men får panik och kastar sig ut igen!

Hon har vart svår att tranportera åkte värmlandsvagn och levde då rövare hela vägen, lånade sist ett uno(!?) enhästars där går hon rakt på och står som en klippa på släpet! Kan hon på den lilla studenden igår reagerat på släpet eller vad var de som hände? Detta var enaxlat gången innan vi åkte var de boogie kan de ha med saken att ghöra och hur som kan dom reagera så direkt?

Hur löser man detta hur som ska jag försöka låna ett annat släp eller så?!

Sv: Skilnad på transporter?

Det tror jag säkert att dom gör...

Har hört folk som lägger in gamla täcken och gödsel i nya transporter för att det ska lukta "häst" i den sen när dom väl ska åka...

Och andra som säger att deras hästar inte går in i andra släp än deras egna osv...

Har även hört om hästar som inte velat gå in när det åkt en annan häst i det nyligen innan..

Vet inte huruvida det stämmer sånt, men jag tror nog dom gör skillnad i om släpen är ljusa eller mörka eller utformade på olika sätt än vad dom är vana vid.
Att gå in i transport är ingen självklarhet. Jag är själv mer förvånad över att hästar faktiskt låter oss stänga in dom i finkan ensamma i litet utrymme och sedan skumpa iväg.. Hade jag varit häst hade jag blåvägrat!

Jag har själv provåkt transport, det är inte trevligt att åka transport.. Man kan bara göra det bästa av situationen och det är nog individuellt till varje häst.

Jag brukar utgå från: ljust släp med fönster, boggie för mer stadighet och sedan ett säkert, lugnt körsätt.

Jag har svårt att tänka mig att en häst kan se/känna skillnad på två olika modeller av en 2 hästarsmodell (när den står still och jag utgår ifrån att den är stadig och inte "glappar"/vickar), i ditt fall var det ju en skillnad.

Vad det gäller mellanvägg så tycker jag att man (om hästen inte blir helt tokig eller extremt stor) ska låta den stå kvar. Den är där för att ge stöd åt hästen. Dessutom skapar man problemet "bredåkare" genom att ta bort mellanväggen och lär hästen att åka brett.

Hur ställer sig din häst till att åka med mellanvägg? Och varför tar du bort mellanväggen?

Min första spontana reaktion är att de kört ngt i transporten som din häst reagerade på. Typ gris. (eller i riktigt makabert fall att en häst skadat sig rejält och att det kommit mkt blod i transporten).

Mitt ena sto avskyr enaxlade transporter, det är i princip omöjligt att lasta henne i ett sådant.
Jag har ett 1,5-hästars boggiesläp som fungerar perfekt. Hon har aldrig någonsin protesterat mot det släpet utan kliver på utan att blinka.
Där åker hon bra. Står mitt i transporten, som har låg tyngdpunkt, lastbilsfjädring och relativt brett mellan axlarna.

Till Sammet: jag har lånat ut min transport till en som körde grisar i det. Det hade ingen som helst betydelse nästa gång jag lastade, hästen klev på utan att lyfta ett ögonbryn.

Ja, hästarna märker skillnad på transporterna. Transporten kanske var lite mindre än vanligt, lite mörkare elr nån annan liten skillnad som vi människor inte tänker på .

Den är där för att ge stöd åt hästen. Dessutom skapar man problemet "bredåkare" genom att ta bort mellanväggen och lär hästen att åka brett.

Det stämmer inte, många många många hästar som åker bra både med och utan, min häst kan åka med mellanvägg trångt utan problem även ifall jag majoriteten av gångerna låter han åka brett, om tex inte något skåp ska med eller så.

Dom får ju inte sämre balans av att åka brett ett par gånger, och det är oftast balansen som är problemet när dom inte vill åka trångt. Många hästar som helt plötsligt trots att dom aldrig åkt brett vill åka brett och inte funkar med trångt alls.

Så det är nog mer en myt faktiskt att hästar som åkt brett en gång aldrig vill åka trångt igen.

Vad jag har hört så låter ett Värmlandssläp bra mkt mer än ex.vis ett Umesläp.
Det kan också vara skillnad på stötdämparna på släpet.

Skrev aldrig att det är likamed att att skapa bredåkare. Jag skrev att risken finns att man skapar bredåkare.

Du missade nog att skriva att risken fanns, de lät så definitivt nämligen. Därför jag skrev så.

Kl

Självklart märker de skillnad. AHr svårt att tro att det är lukten som är kritisk. Det viktigaste är hur släpet ligger på vägen, om det låter mkt etc. Skillnaden på boogie och enkelaxlat, tja det säger väl sig självt att ett boogiesläp är stadigare?

Men borde de märka de när transporten är stillastående?

knapp
Jag har sån tur att pålle inte bryr sig, men jag kör hellre mitt enaxlade än boggiesläpet jag hyr, för det ligger mkt sämre efter bilen och är mkt studsigare. Men han verkar inte bry sig i det heller utan står snällt...

Jag har precis fått mitt boggiesläp och JA det märks skillnad när hästen kliver upp på rampen.
Det enkelaxlade känns bra mycket svajigare.

Oki, kanske är olika på olika släp då, jag märker som sagt ingen skillnad på mitt.

Jag tycker mig ha märkt att just de hästar som åker värmlandsvagn är svårare att lasta, och lever runt i transporten.

Vad det gäller mellanvägg så tycker jag att man (om hästen inte blir helt tokig eller extremt stor) ska låta den stå kvar. Den är där för att ge stöd åt hästen. Dessutom skapar man problemet "bredåkare" genom att ta bort mellanväggen och lär hästen att åka brett.

dumheter. Man lär inte en häst att bli bredåkare. endera har de läggningen att de vill åka brett och ha rymd omkring sig, eller så har de det inte, och då går det utmärkt att åka både utan och med mellanvägg. Det finns ingen RISK att man "lär" hästen det.

Jag har alltid kört min häst brett men i fredags när jag skulle byta stall med honom lånade jag ett släp där han fick åka "trångt". Det gick alldeles utmärkt!

Däremot har jag en stor pojke och han är mycket svårlastad när släpet är lite lågt i tak och mörkt, annars går det bra :)

Ja, självklart gör de skillnad på släp. Hästar har mycket bra sinne för detaljer, för att de ska kunna överleva i naturen. Är tex soptunnan flyttad en meter ifrån sitt vanliga ställe, kan hästen vägra gå förbi där, då det kan vara något lurt, som en tiger som ligger där bakom:D! och lurar...
Så ett nytt o obekant släp, kan vara farligt, och kan göra att pållen protesterar.

Sen kan ett enaxlat släp göra att det skumpar o gungar för mycket, motför vad det brukar göra, och då blir hästen upprörd. Ett boggisläp gör ju åkturen mycket mer bekväm..

Släp som är ljusa invändigt, brukar göra att hästen är villigare att gå in motför ett mörkt, liknar kanske en björngrotta ;) eller nåt annat läskigt ställe...Sen har hästens öga svårare att ställa om snabbt från ljust till mörkt, och då är det lättare att gå in i ett ljust släp, då ögat inte behöver ställa om så mycket...

eftersom hästen inte har djupseende på samma sätt som vi människor utan ser ett mer platt perspektiv, så blir ett mörkt släp svårt att urskilja för den, dvs hur det ser ut och vad dimensionerna är. ett släp med fönster därfram skapar en mer tre dimensionell bild, där hästen kan se på ett annat sätt. det handlar alltså inte enbart om mörkt och ljust utan framför allt om djupseende.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 080
Senast: kryckan
·
Hästhantering Jag har en egen uppfödning som i hela sitt liv har åkt i ett enaxlat äldre Kylingesläp. Det har aldrig varit några problem att lasta...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: lytesout95
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 912
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 156
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.