Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Samma här, Sassy.

KL

Sökfunktionen - det verkar inte att gå att söka på en viss användare UTAN att också ange ett sökord. Synd. (Man når dock en användares inlägg via profilen, men det hade varit smidigare om det liksom tidigare funkade även i söket)
För mig går det att söka efter användare, du måste använda den högra sökrutan, inte google-sökningen. Jag sökte på ditt namn och fick upp en massa trådar, men till höger om dessa i högerkolumen under bannern kom din användare upp. Möjligen skulle detta kunna vara för att jag är moderator.
Annars om du går in under Medlemmar (finns i den gröna menyn) så finns det en speciell sökfunktion för användare i högerspalten.

En nyhet verkar vara att man helt slipper se att de man ignorerar svarat i trådar. Det står bara show ignored content längst ner på sidan.

Hur det ser ut ute i trådlistan vet jag däremot inte.
Som du kanske förstår har jag inte testat detta så bra och vet inte så noga.
Om ni hittar fler oöversatta fraser, hör av er, jag tror jag skapar en ny tråd för detta.

Åh, jag har precis upptäckt en fullkomligt underbar, sjukt saknad funktion!

DET SPARAS UTKAST MEDAN MAN SKRIVER!!! :love:

Åh, vad lycklig det gjorde mig, med tanke på alla gånger jag bytt sida (alltså med ny flik i webläsaren) för att kolla något medan jag skrev och går sen tillbaka varpå sidan laddas om (tydligen är det en bra funktion enligt Apple) och allt försvunnit. TACK!! :D

Stötte på en grej när jag skulle söka upp en medlem vars namn jag glömt, men visste vilken hemorten var, nämligen att det nu inte går att söka efter medlemmar på en viss ort. Är det en funktion som kanske kommer tillbaka?

Två saker om mobilsidan:

- Om man är inne i en tråd på exempelvis senior så kan man inte klicka tillbaka till seniorforumet, bara till "övrigt". Eller är jag helt blind? Det står ju senior med stora bokstäver över tråden men det är inte klickbart..

- Mobilsidan är visserligen helt okej men det måste finnas en länk till desktopversionen! Det finns inget värre än sajter som tvingar en att surfa på mobilversionen om man inte vill.

Annars verkar det riktigt snyggt! Allt utom typsnittet i inläggen som nog är det fulaste man kan tänka sig ;)
Utan serifer på nätet är mycket bättre.

Jag gick in via Sök i forum. Nu testade jag igen - och då gick det! Problem solved, alltså :)
För mig går det att söka efter användare, du måste använda den högra sökrutan, inte google-sökningen. Jag sökte på ditt namn och fick upp en massa trådar, men till höger om dessa i högerkolumen under bannern kom din användare upp. Möjligen skulle detta kunna vara för att jag är moderator.
Annars om du går in under Medlemmar (finns i den gröna menyn) så finns det en speciell sökfunktion för användare i högerspalten.

Som du kanske förstår har jag inte testat detta så bra och vet inte så noga.
Om ni hittar fler oöversatta fraser, hör av er, jag tror jag skapar en ny tråd för detta.

Nejdå, det var ingen fråga om de ignorerade, bara ett konstaterande. Att de inte syns är en förbättring, det blev väldigt randigt förut.

Två saker om mobilsidan:

- Om man är inne i en tråd på exempelvis senior så kan man inte klicka tillbaka till seniorforumet, bara till "övrigt". Eller är jag helt blind? Det står ju senior med stora bokstäver över tråden men det är inte klickbart..

- Mobilsidan är visserligen helt okej men det måste finnas en länk till desktopversionen! Det finns inget värre än sajter som tvingar en att surfa på mobilversionen om man inte vill.

Annars verkar det riktigt snyggt! Allt utom typsnittet i inläggen som nog är det fulaste man kan tänka sig ;)
Utan serifer på nätet är mycket bättre.
Det finns ingen desktop eller mobilversion, det är samma, men den är responsiv vilket gör att den formas om efter storlek på skärmen. I princip finns allt kvar oavsett upplösning, man får scrolla eller klicka fram det ibland. Om man har en mobil med låg upplösning i bredd tas dock undermenyerna bort, då det i princip var omöjligt att klicka rätt på dem i alla fall. Jag skall se om det går att förbättra detta lite längre fram.

@Breaktown Kan du inte bara välja desktopversionen på telefonen? Så gör jag på vissa sidor, klickar i den rutan bara så är det ju som vanligt liksom :)

Stötte på en grej när jag skulle söka upp en medlem vars namn jag glömt, men visste vilken hemorten var, nämligen att det nu inte går att söka efter medlemmar på en viss ort. Är det en funktion som kanske kommer tillbaka?
Jag är inte säker på att den kommer tillbaka, jag tror att man delvis minskat ner möjligheten att söka efter användare, då det kan ha sina nackdelar också. Men vi får se.

Visst kan saker ha gått lite snett vid importen, men det känns lite konstigt.
På radannonserna kan man än så länga välja en mobilversion som saknar en hel del info jämfört med desktop-varianten. Här på forumet, kalendern, bloggarna, galleriet kan man inte göra det allt är responsivt och i princip allt finns med på sidorna, bara lite omstuvat om man har en liten skärm.

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 921
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama