Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Förlåt en säkert superdum fråga men om man trycker "gilla" syns detta på ens egna Facebooksida då? Är det hopkopplat med Facebook på något sätt?

Tycker Facebook är kopplat till en massa onödigheter och jag håller helst isär det. :)

Först tänkte jag nejnejnej Nej nej nej :eek::eek::banghead::yuck: :cry:

Sen surfade jag runt lite och kom fram till att jag tycker att det är helt okej, finns en hel del nya grejer jag gillar. Är dock inte överförtjust i färgerna men kommer säkert tycka om färgschemat om ett par dagar.

@Trani gillade din tidigare avatar men vad kan slå Omar?

@Gunnar FYI sådär bara så försökte jag att byta bostadsort men då säger den att jag måste uppge en www-adress också, annars går det inte att spara. Antar att det är en liten glitch? :)
Det låter lite konstigt, vi kommer säkert hitta lite av varje framöver som inte fungerar som man tänkt sig. Fortsätt rapportera allt konstigt så det kan åtgärdas om det går.

Förlåt en säkert superdum fråga men om man trycker "gilla" syns detta på ens egna Facebooksida då? Är det hopkopplat med Facebook på något sätt?

Tycker Facebook är kopplat till en massa onödigheter och jag håller helst isär det. :)
Gilla-funktionen har ingen som helst koppling till Facebook, dock finns det en Facebook_Rekommendera längst ned på sidorna. Riktigt ur den fungerar vet jag inte då jag är rejält dåligt insatt i Facebook överlag.

@Gunnar Skönt att höra, blir tokig på alla som kopplar samman sidor med fb! :)

Förresten så fanns mitt utkast kvar nu fast att jag skickat (och du svarat på det) inlägget. Det känns inte rätt?

Testade att rekommendera och det kommer då upp en länk på min FB som säger "Jag rekommenderar Skillnader mellan forumen" el dyl.

Något kanske hände precis när du skickade vilket fick utkastet att sparas, om du klickar på "diskette-ikonen" kan du ta bort det.

Varför går det inte att trycka på "Just nu i forumet" = Samma som hette "forumet nu" förut? Vill ju få fram en lista med trådar, det var en av dom funktionerna som jag använde mest tidigare.

Jag tycker att det ser jättefint ut överlag! Och jag älskar färgsättningen, känns väldigt fräscht och vårigt. Man kan ju fortfarande svara en viss person genom att tagga honom eller henne.

Underbart också att man får en notis om någon taggat en i ett inlägg, då behöver man inte kolla igenom gamla trådar bara för att se om man missat något svar. Det har jag tänkt på länge!

Är det någon annan som provat att byta ort och fått några problem?
Jag testade och för mig var det inget problem att lägga in "Nära Arlanda" @niphredil kan du haft någon felaktig text i din hemsidesruta?

Varför går det inte att trycka på "Just nu i forumet" = Samma som hette "forumet nu" förut? Vill ju få fram en lista med trådar, det var en av dom funktionerna som jag använde mest tidigare.
Det är inget jag prioriterar just nu men jag skall titta på om det går att lösa detta längre fram. Under tiden finns länken Nya inlägg till vänster om Google-sökrutan.

Såhär ser det ut för mig när jag klickar på Spara ändringar(förlåt allihop om denna är megastor):

kafoumlakflakf_zps2b3a2c01.jpg

Och jag har alltså inte skrivit http:// själv, utan det är liksom förinskrivet.

Jag tycker profilbilderna vid sidan gör texten arbetsam att läsa, i varje fall är det så för mig. Övriga förändringar är nog mer en vanesak.

Okej, känns inte som samma sak, men det är svårt att lära gamla hunder sitta :D

I övrigt ser det snyggt ut och ger mig sysselsättning, nu ska jag leta runt bland alla nya funktioner och kolla på alla nya avatarer folk bytt.

var hittar man ens inlägg?
saknar det otroligt mycket, innan så kunde man ju klicka på profil och sen typ se bucks inlägg eller vad det nu stod. var den funktionen jag använde mest :(.

Var det denna du ville ha svar på?
Lätt att missa saker här då det är bättre fart på den här tråden än det var när jag bytte smilisar ;)
Jag förstår inte din trådfråga riktigt, gå till senaste inlägg i tråden fungerar bara på trådar du varit inne i.

Jag ändrade lite på gränserna för titlarna så att vi alla skulle få lite nytt att sträva efter och eftersom kriterierna är lite annorlunda numera.

Sorry om jag var otydlig, det jag menade var att på förra forumet kunde man göra en inställning att när man öppnade en tråd ville man ha de senaste inlägget först, och slapp scrolla sig igenom från början och sen vidare till sista sidan som jag gör nu.

Rent spontant så känns det väldigt ovant men ändå redan mycket lovande! :)

Är lite nojig över min suddiga avatar dock, tror inte att jag har den sparad på något annat ställe än just här eftersom jag genomlidit några datorkrascher- och byten sedan jag började använda den...

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 921
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama