Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Sorry om jag var otydlig, det jag menade var att på förra forumet kunde man göra en inställning att när man öppnade en tråd ville man ha de senaste inlägget först, och slapp scrolla sig igenom från början och sen vidare till sista sidan som jag gör nu.
Men om gå till första olästa inlägg, via blåa bollen eller rubriken, fungerar så hamnar du ju direkt där du skall vara utan att behöva skrolla?

Orkar inte plöja igenom alla inlägg, så det är möjligt att någon redan sagt detta. Fin design överlag, tycker jag :)! Ser modernt och piffigt ut :)! Det enda som jag stör mig lite på är frågetecknen som dyker upp om man inte har valt att ha en avatar. Kan man inte ha något annat där i stället? Antingen ingenting alls (som förr), eller någon trevligare symbol (kanske ett tecknat hästhuvud t.ex., eller något i den stilen)? Jag vet inte varför det stör mig egentligen, men estetiskt sett känns det inte riktigt trevligt...

Gillar forumet mer och mer och kan inte riktigt slita mig :D

Det som känns mest förvirrande just nu är alla byten av avatarer.

Ett minus att man inte kan se vad som händer i tråden när man förhandsvisar. Jag hade gärna velat veta vad som händer under tiden jag håller på att skriva/posta ett inlägg. För att slippa ändra inlägg sedan eller dylikt.

Orkar inte plöja igenom alla inlägg, så det är möjligt att någon redan sagt detta. Fin design överlag, tycker jag :)! Ser modernt och piffigt ut :)! Det enda som jag stör mig lite på är frågetecknen som dyker upp om man inte har valt att ha en avatar. Kan man inte ha något annat där i stället? Antingen ingenting alls (som förr), eller någon trevligare symbol (kanske ett tecknat hästhuvud t.ex., eller något i den stilen)? Jag vet inte varför det stör mig egentligen, men estetiskt sett känns det inte riktigt trevligt...
Förhoppningsvis leder det till att folk lägger in en avatar, annars håller jag med frågetecknet är inte så snyggt.

Men om du låter bli att förhandsvisa eller använda Fler alternativ så ser du ju om det kommer något nytt i tråden. Förut fanns det väl inget av den funktionaliteten.

Frågan kanske har tagits upp, men multiquote? Går det?
Det finns en sådan funktion om man vill citera från flera sidor i tråden, jag har dock inte slagit på den ännu, då jag räknade med att den kunde krångla till saker så här i början.

Det finns en sådan funktion om man vill citera från flera sidor i tråden, jag har dock inte slagit på den ännu, då jag räknade med att den kunde krångla till saker så här i början.
Om inläggen man vill citera är på samma sida går det nu med, helt enkelt genom att trycka på fler citatsvar-knappar. :)

Oj, titta det funkade ju finfint!

Jag trivs med det nya, det känns lite vilset men väldigt positivt!

Där man skriver inlägget. :) Testa att skriva något, gå till en annan sida utan att posta det, när du sen går tillbaka till tråden du skrev i står det du skrev kvar i rutan. :)
Om inläggen man vill citera är på samma sida går det nu med, helt enkelt genom att trycka på fler citatsvar-knappar. :)
Haha! Det går att multiquota från olika sidor också, tack vare sparafuntionen! Man klickar citatsvar, sparar utkastet (klickar på disketten) och hoppar sen till nästa sida och klickar citatsvar på ett inlägg där... Funkar kanon! :D

Jag ÄLSKAR notiserna, som snabbt tar en till den nya händelsen! Synd bara att den inte kan ge ifrån sig ett ljud också, så man kan återvända om man seglat iväg till annan flik.

@mizzmaria Du skriver @ och om du sedan skriver in exempelvis niphr och väntar en halv sekund så kommer Buke att föreslå niphredil som du kan klicka på. Klicka och klart! :)

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 921
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama