Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Jag tycker om nya forumet! För mig är inte sidan seg, precis lika rapp som innan! Lite drygt är det med "knapplån" skillnaden... jag har varit på andra forum mååånga år där dom inte har knappar utan man måste citat-svara och det är inget jag någonsin vänjer mig vid utan det fortsätter vara irriterande. Sen står det att jag är ny medlem, men det kommer väl ändras hoppas jag,Förutom det så har jag bara märkt positiva förbättringar! !

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

Vad är det för system? Hänger det inte ihop med titlarna (universumkastare etc)? Vad är poängen med poängen?

(Du har fuckat upp min avatar! :eek::arghh::rage: Kommer ta tid för mig att komma över det. :down:)

:o

Var gör man den inställningen?

*inser att en ny värld håller på att öppna sig*
Alltså, jag har en Samsung Galaxy 3 så på en iPhone vet jag inte, men i alla fall, på min så klickar jag på inställningsknappen nere till vänster och då kommer det här upp:

Screenshot_2014-04-17-16-43-48_zps88937795.png

och då bockar jag helt enkelt för "Begär skrivbordsver..." :)

Om du har iPhone bör det ju finnas nåt liknande.

Edit. Varför är bilden monsterstor?!?

Det finns en egen tråd med vilka poäng som leder till vilka användartitlar.
Jag skulle aldrig göra något sådant med din avatar, jag hoppas du kan hitta på en, gärna den gamla som fungerar bra med de upplösningar för avatarer som nu finns.
Att allt inte fungerar till 100% vid ett sådant här byte av system är inte konstigt, jag tycker det är fantastiskt att det så här långt fungerat så bra som det gjort.

Bilder blir så stora som de får plats på skärmen, om de har så hög upplösning.
Jag har ingen aning men jag tror inte denna inställning hjälper.

Alltså, jag har en Samsung Galaxy 3 så på en iPhone vet jag inte, men i alla fall, på min så klickar jag på inställningsknappen nere till vänster och då kommer det här upp:

Screenshot_2014-04-17-16-43-48_zps88937795.png

och då bockar jag helt enkelt för "Begär skrivbordsver..." :)

Om du har iPhone bör det ju finnas nåt liknande.

Edit. Varför är bilden monsterstor?!?

Jo jag ser det men det förklarar inte syftet med poängen. Just nu känns det som att forumet är anpassat för fjortonåringar, med troféer och gillafunktioner och trams.

Jag menar att avataren inte funkade i det här systemet. Inte att du handgripligen fuckade med den. ;)

@Gunnar , aha, så då bör jag göra mina bilder lite mindre då så att jag undviker att bli totalt avskydd och känd som "hon som alltid postar groteskt stora bilder"?

*testar*
Den fungerade inte för mig heller. Synd eftersom man ska kunna välja storlek där. Nu blir det monsterstort:
sloth11.jpg

Som jag väl redan skrivit någonstans, troféerna är ungefär samma som användartitlarna var förut, med den skillnaden att de tar hänsyn till mer än hur många inlägg man skrivit.
Jag tycker gilla-funktionen är bra, då det minskar ner antalet "trams"-inlägg av typen "Håller med", "+1" m.fl.
Jag har inte infört dem för att öka antalet "fjortisar" även om en ökning av antalet yngre på sidan i mitt tycke inte vore fel.
Jag tror knappast att troféer och gilla-knappar kommer öka antalet "fjortisar" på sidorna.

Snyggt! Väldigt modernt känns det, men ovant ;)
@Gunnar - hur ställer man in att man vill visa trådarna från senaste sidan i tråden? Varit inne och rotat i inställningarna men hittar inte?

sen inte för att det spelar så stor roll men ;) jag är helt plötsligt Galaxhoppare? Känns som det var ett bra tag sen jag var det ;)
Var det denna du ville ha svar på?
Lätt att missa saker här då det är bättre fart på den här tråden än det var när jag bytte smilisar ;)
Jag förstår inte din trådfråga riktigt, gå till senaste inlägg i tråden fungerar bara på trådar du varit inne i.

Jag ändrade lite på gränserna för titlarna så att vi alla skulle få lite nytt att sträva efter och eftersom kriterierna är lite annorlunda numera.

Det finns ingen desktop eller mobilversion, det är samma, men den är responsiv vilket gör att den formas om efter storlek på skärmen. I princip finns allt kvar oavsett upplösning, man får scrolla eller klicka fram det ibland. Om man har en mobil med låg upplösning i bredd tas dock undermenyerna bort, då det i princip var omöjligt att klicka rätt på dem i alla fall. Jag skall se om det går att förbättra detta lite längre fram.

Aha, ja det är framför allt undermenyerna jag saknar. Hade hellre zoomat in för att kunna klicka istället för att behöva göra ett extra klick. Men det kan jag ju vara ensam om iofs!

Men så bra att jag jobbar hela påsken = massor med tid till att lära in sig på nya sidan! För nytt känns det, och ovanligt. Men det blir säkert bra, som att gå in ett par skor, lite jobbigt i början men sen kan man inte tänka sig att vara utan dom.

@Gunnar FYI sådär bara så försökte jag att byta bostadsort men då säger den att jag måste uppge en www-adress också, annars går det inte att spara. Antar att det är en liten glitch? :)

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 921
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama